فیلترهای اپتیکی برای دوربین های دیجیتال - قسمت اول

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲

قبلا مطلبی در مورد فیلترهای مورد استفاده در دوربین های دیجیتال نوشتم که فقط به معرفی اجمالی نام و کاربرد فیلترهای مختلف پرداخته بود. در این نوشته و چند سری آینده به معرفی و بررسی کامل چند فیلتر پر استفاده و مفید برای دوربین های دیجیتال می پردازم. امیدوارم موجبات رضایت دوستانی که تقاضای مطلبی در این مورد را نموده بودند فراهم آید.


برای بسیاری از مردم استفاده از فیلترهای اپتیکی کاری رمز آلود و ناشناخته است. بهر حال، دوربین های دیجیتال همانند دوربین های فیلمی ازانواع زیادی از فیلترها استفاده می کنند. البته بعضی از فیلترهای مورد استفاده در دوربین های فیلمی مثل سریهای 80 – 82 و 85 که برای تغییر دمای رنگها بکار می رفت در دوربین های دیجیتال کاربرد ندارد و در دوربین های دیجیتال این کار با تنظیم تراز سفیدی توسط نرم افزار پردازنده داخل دوربین انجام می شود.
در بسیاری از دوربین های اتوماتیک راهی برای نصب و استفاده از فیلتر وجود ندارد و یا باید از اداپتور مخصوص لنز ایتفاده کرد که در بعضی موارد دیده شده که نتایج جالبی از آنها به دست نمی آید. ولی بهر حال نمی توان از اثرات مهمی که فیلتر می تواند بر روی بعضی از عکسها بگذارد صرف نظر نمود.
در دوربین هایی که امکان نصب فیلتر را ندارند می توان با نگه داشتن فیلتر در مقابل لنز از آن استفاده نمود. هر چند این روش روشی سخت و کاملا موثر نیست، ولی باز هم تصاویر جالبی را ایجاد می نماید.
یکی از جنبه های جالب عکسی دیجیتال این است که عکاس می تواند تجربه کند و نتیجه تجربه خود را سریعا مشاهده نماید. حتی با یک دوربین اتوماتیک ساده نیز می توان به عنوان ابزاری جالب زمان های خاطره انگیز و جالبی را گذراند و ثبت نمود.



فیلترهای فرا بنفش (UV)، نور روز(Skylight) و مه (Haze)

این سه فیلتر پرکاربردترین فیلترهای مورد استفاده در عکاسی هستند که معمولا به عنوان وسایلی ارزان برای محافظت از لنزهای گران قیمت توصیه می شوند. این فیلترها برای استفاده در هوای آزاد و هوای آفتابی مناسب می باشند.



عکس اصلی: مستطیل سفید ناحیه ای را که در عکسهای پایین دیده می شود نشان می دهد.

فیلترهای نور روز و مه برای کاهش طیف آبی رنگ اضافی در عکسها با حذف قسمتی از اشعه فرا بنفش که باعث ایجاد ماتی و رنگ رفتگی در عکسهای هوای آزاد می شود استفاده می شود. اثر این فیلترها معمولا بسیار دقیق و ریز است و معمولا دیدن بیان این که اثر بسیار زیادی بر روی عکس میگذارند کمی اغراق آمیز به نظر می رسد.
توضیح ساده این فیلترها این است که اثر مه آلودگی یا رنگ رفتگی در عکس ها را که در عکسهای هوای آزاد در روز به وجود می آید کم می کنند و رنگ آبی عکسها را در روز تا حدودی کاهش می دهدو رنگها طبیعی تر می شوند.



بدون فیلتر



با فیلتر مه (Haze)

فیلتر UV که با فیلترهای مه و نور روز تشابه زیادی دارد برای جذب طیف نوری فرا بنفش که بین 10nm تا 400 nm قرار دارد طراحی شده است. این فیلتر در حذف اثر مه آلودگی و تاری که توسط اشعه فرابنفش در مناظر دوردست به وجود می آید اثر بهتری از فیلترهای مه و نور روز دارد.

نویسنده مؤلف: محمدرضا شهبازی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea