همانند فیلم تراز رنگهای یک عکس دیجیتال تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند. یکی از اشتباهات رایج سیستمهای تراز سفیدی خودکار دوربین‌ها، اضافه کردن رنگ آبی زیادی به نواحی سایه تصویر می‌باشد.
برطرف کردن این اشکال با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر کاری تقریبا ساده و شدنی است.
برای نشان دادن مراحل کار و بحث بر روی آن عکسی از یک خانه که بخشی از آن در سایه قرار گرفته است انتخاب نموده ایم. در صورتی که تراز رنگ این تصویر درست بود می بایست آسمان آبی روشن و کناره خانه خاکستری کمرنگ نشان داده شود.

در حالی که دوربین، عکسی با طیفی از رنگهای آبی گرفته است. این رنگ را بخصوص در ناحیه سایه خانه و نیز بصورت قوی تر بر روی پیاده رو در قسمت پایین و چپ تصویر می‌توان بخوبی مشاهده نمود .




برای اصلاح این مشکل ما از Adobe Photoshop 5.5 استفاده کرده‌ایم، ولی کاری که در اینجا توضیح داده شده را می‌توان با استفاده از بیشتر نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، شامل بیشتر نرم‌افزارهای همراه دوربین‌های دیجیتال، انجام داد.



تراز رنگ بر روی تمام طیفهای رنگی تصویر تاثیر می‌گذارد. تراز رنگها با استفاده از تنظیم میزان سه رنگ اصلی ویدئویی یعنی قرمز، سبز و آبی و سه رنگ ویدئویی همتراز یعنی فیزروزه‌ای، بنفش و زرد انجام می‌پذیرد.
اصلاح رنگی با اضافه کردن رنگهای مخالف یا کم کردن رنگهای اصلی انجام می‌شود. برنامه‌های مختلف این مراحل را بصورت‌های متفاوت انجام می‌دهند، ولی اصول کار یکسان است. در فتوشاپ تصویر را به اجزاء رنگها تقسیم بندی می‌کند. بالانس رنگی داده‌های عکس را به سه بخش سایه Shadows، رنگهای متوسط Midtones و رنگهای درخشان Highlights تقسیم می‌کند. با این کار کنترل دقیقتری بر روی بخشهای مختلف عکس برای تنظیم رنگها بدست می‌آید.



اولین قدم برای اصلاح رنگها تعیین این موضوع است که چه بخشی از عکس دارای بزرگترین ناحیه رنگهای نادرست می‌باشد.
درمورد عکس خانه، رنگهای متوسط دارای بیشترین رنگ آبی اضافه هستند و بعد از آن نواحی رنگهای درخشان قرار دارد. نواحی سایه کمترین میزان آبی را داشته و بنابر این به کمترین اصلاح نیاز دارد. این موضوع را می‌توان با امتحان هر سطح و مشاهده تغییرات در تصویر تعیین نمود.
در تصویر متحرک زیر تغییرات ایجاد شده در تراز رنگها در هر محدوده رنگی و تنظیمهای مربوطه را مشاهده می‌نمایید.



توچه نمایید که بیشترین تغییر در رنگهای متوسط اتفاق می‌افتد که جزء رنگ زرد تصویر را زیاد می‌نماییم. بعلاوه، دیگر سطوح رنگی را نیز تا حدی تغییر می‌دهیم تا دقت رنگی تصویر با حذف جزء آبی رنگ اندکی بهتر شود.
تغییرات در تراز رنگی یک عکس را باید با دقت زیاد و با تغییرات تدریجی انجام داد تا بتوان به بهترین نتیجه ممکن دست یافت.
نتیجه تغییرات انجام شده در سطح رنگی تصویر را می توان درعکس زیر مشاهده نمود. رنگ آبی تقریبا حذف شده و عکس طبیعی تر به نظر می‌رسد. این تغییر بخصوص در بخش پیاده رو و روی درختها و کنار خانه بخوبی قابل تشخیص می‌باشد.



در فتوشاپ تغییرات انجام شده مستقیما روی تصویر روی صفحه نشان داده می‌شود و مشاهده این که هر تغییری چه تاثیری بر روی تراز رنگهای عکس می‌گذارد را بسیار ساده‌تر می‌کند.
دیگر برنامه‌های ویرایش تصویر، یک تصویر اولیه را در یک طرف و تصویر تغییر یافته را در طرف دیگر نشان می‌دهند. این روش هرچند برای مقایسه مناسب است، ولی به علت کوچکی عکس، دیدن دقیق تغییرات صورت گرفته مشکل می‌باشد.


ضمنا به یاد داشته باشید که گامهای تغییرات در تراز رنگها در برنامه های مختلف با هم فرق می‌کند. ممکن است تاثیر +۲۰ قرمز در یک برنامه معادل +۳ در برنامه دیگر باشد. ولی با سعی و خطا می‌توان به نتیجه دلخواه دست یافت، هرچند که برنامه مورد نظر همانند فتوشاپ کنترل دقیقی بر روی طیف رنگها ایجاد نکرده باشد.
در اینجا یک برنامه رایگان را به شما معرفی می‌کنم که علاوه بر کنترل بر روی طیف رنگها بطور همزمان کنترل روشنایی، کنتراست و تصحیح گامای عکس را نیز فراهم می‌نماید.
IrfanView که توسط Irfan Skiljan نوشته شده از آدرس www.IrfanView.com قابل گرفتن می‌باشد. این برنامه نه تنها اصلاح رنگی را بسیار ساده نموده است، بلکه می‌تواند بر روی فایلهای تصویری با فرمتهای متنوع کار نماید و بخاطر همین به عنوان ابزاری ارزشمند بسیار قابل استفاده می‌باشد. ضمنا با نصب PlugInsهای این نرم افزار دسترسی به اطلاعات EXIF عکسها و یک سری از ابزارهای جانبی فتوشاپ نیز ممکن می‌شود. برنامه اصلی ۸۱۷kb و برنامه‌های جانبی آن ۴.۱ Mb می‌باشد.