نور پردازی در عکاسی ماکرو - قسمت سوم

پنجشنبه ۲۵ دى ۱۳۸۲




فلاش همراه با عملگر کنترل از راه دور



این روش كه كمی گرانتر است، نیازمند 2 وسیله می‌باشد. عملگر فلاش و یك فلاش مستقل. عملگر فلاش، نور فلاش دوربین را حس می‌كند و باعث عملكرد فلاش مستقل خواهد شد. این سیستم نیز ساده و قابل اعتماد است. نور فلاش دوربین باعث تحریك الكتریكی عملگر و در نهایت عملكرد فلاش مستقل خواهد شد.





برای این منظور می‌توان از فلاش Vivitar مدل DT3000 (با قیمت 45 دلار، 50 یورو) استفاده كرد. این فلاش از ارزانترین انواع می‌باشد اما دارای تنظیم دستی Zoom برای فاصله‌های 28 تا 85 میلیمتر و نیز 3 حالت تنظیم برای قدرت نور می‌باشد. عملگر با قیمت 14 دلار یا 15 یورو بطور جداگانه قابل تهیه است و با تمام انواع فلاش‌ها كار می‌كند.
كنترل روی 3 پایه قرار می‌گیرد و فلاش نیز به آن متصل می‌شود.می‌توان از 3 پایه كوچك نیز استفاده كرد اما الزامی نیست. قیمت 3 پایه‌های كوچك بسته به مشخصات و مارك آنها بین 10 تا 50 دلار می‌باشد.
در مورد دوربین‌هایی كه دارای یك تاخیر چند میلی‌ثانیه‌ای قبل از عملكرد فلاش اصلی هستند، بهتر است برای اطمینان بیشتر از فلاش‌ها و سیستم‌های كنترلی كاملتر (و بالطبع گرانتر) استفاده نمود.
در مثال زیر از الیمپوس C-4040 استفاده شده است و اثر 3 منبع نور به صورت 2 سایه كمرنگ دیده می‌شود.


Olympus C-4040: aperture f10 shutter speed 1/60


نورپردازی جسم به موقعیت فلاش‌ها وابسته است. در این مورد نیز می‌توان از جعبه سفید انعكاسی استفاده نمود.




در مورد جعبه انعكاسی، می‌توان از یك صفحه سفید دیگر بصورت یك سطح دیگر در داخل جعبه استفاده نمود تا قسمت عقب جعبه را گرد كند و مانع پدیدار شدن لبه‌ها در عكس شود.
در مورد دوربین‌هایی كه قابلیت انتخاب تراز سفیدی را دارند، مقدار تراز سفیدی باید برای تركیب نور فلاشها و سفیدی جعبه انعكاسی تنظیم شود تا رنگهای دقیقتری بدست آید.
اگر از 2 فلاش Slave استفاده شود، تهیه عكس‌های بدون سایه راحت‌تر خواهد بود. در محیط‌های بیرون حتی می‌توان از یك منبع دیگر نور نیز استفاده نمود.
با نورپردازی دقیق، جزئیات و رنگها بسیار دقیق و واضح خواهند شد. برای گرفتن عكس زیر از 2 فلاش با عملگر و فلاش داخلی دوربین Olympus C-4040Z استفاده شده است.



نورهای تابشی سفید ( Incandescent)




در مورد دوربین‌هایی كه در حالت ماكرو، فلاش درونی آنها قابل استفاده نیست، تنها روش ممكن استفاده از نورهای تابشی سفید و بخصوص نوع هالوژن می‌باشد.




پایه لامپ را می‌توان با توجه به قیمت و امكانات شخصی تهیه نمود، اما سرپیچ آن باید مطابق حبابهای لامپ استاندارد باشد. حداقل باید از 2 حباب لامپ 50 وات استفاده نمود. استفاده از این روش نورپردازی مشكل است چرا كه حبابهای لامپ، نقاطی با نور شدید روی جسم ایجاد می‌كنند. اما اگر از جعبه انعكاسی سفید نیز استفاده شود تا حد زیادی این اثرات قابل كنترل خواهند بود.
تصاویر حاصله به خوبی تصاویر گرفته شده با فلاش خواهند بود. اما ممكن است كه برای بهبود روشنایی و اشباع تصویر نیاز به اصلاحات نرم‌افزاری داشته باشد.
تنظیم تراز سفیدی براساس دمای نور برای تهیه عكس‌های خوب بسیار حیاتی است. عكس‌هایی كه با این روش گرفته می‌شوند، حتی با تنظیم درست تراز سفیدی گرم‌تر به نظر آمده و نسبت به عکسهایی که با فلاش گرفته می‌شوند دارای تفاوت سطوح نوری کمتری هستند كه این حالت به علت شدت نور كمتر است.


نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

احمد
پاسخ به این نظر

سلام

مطلب بسیار جالبی بود. دست خانم یا آقای؟ نعما درد نکند. از مسئولین این سایت نیز تشکر می کنم. من در اینجا چیزهای زیادی یاد گرفته ام.

پاسخ به این نظر

عالی

بهمن
پاسخ به این نظر

بسیار جالب بود میخواهم بدانم چطور میتوانیم ارتباط نزدیک داشته باشیم وجگونه میتوانم ککسهایم را برای سایت ارسال کنم متشکرم

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea