پولاریزور دیجیتالی

شنبه ۲۷ دى ۱۳۸۲

مطلب زیر به لطف دوست عزیز کامران خوشی تهیه و نگاشته شده است. ضمن تشکر فراوان از توجه و لطف ایشان به این وبلاگ، از سایر علاقمندان نیز برای همکاری دعوت به عمل می‌آوریم. قطعا هر گونه همکاری با این وبلاگ و سایت که تنها با هدف افزایش آگاهی و ارتقا سطح دانش عموم علاقمندان به عکاسی (دیجیتال) فعالیت می‌کند، موجب امتنان و دعا خیر علاقمندان خواهد بود.

فیلترهای پولاریزه از ابزارهای بسیار ضروری برای عكاسان حرفه ای می‌باشند.این ابزار معمولا برای از بین بردن بازتاب نور اغلب اشیائ غیر فلزی در عكسها و همچنین افزایش میزان اشباع در رنگ* شاخ و برگ درختان وتیره تر كردن رنگ آسمان برای تاثیر حسی بیشتر و نظایر آن به كار می‌رود.من همیشه سعی می‌كنم یكی از آنها را در موقع عكاسی همراه داشته باشم. گفتم "سعی میكنم" چون در اغلب موارد فراموش می‌كنم آن را داخل ساك بگذارم. اما خوشبختانه دنیای دیجیتال ابزاری را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بخشی از این فراموشكاری ها را جبران كنیم. در اینجا قصد دارم یكی از تكنیكهای فتوشاپ كه من آن را پولاریزور دیجیتالی( پ.د) می‌نامم و كاری همانند یك فیلتر پولاریزه انجام می‌دهد را اندكی شرح دهم.

طرز كار
پ.د در بسیاری از موارد دقیقا شبیه یك فیلتر پولاریزه واقعی كار می‌كند. بیشترین كاربرد آن در كار با عكسهای آسمان آبی و یا سطوح آبی دریا و بعضی بازتابهای مزاحم سطح آب می‌باشد.من غالبا برای دستیابی به رنگهای روشن و اشباع شده حتی هنگامیكه عكس هیچ قسمتی از آسمان یا آب را در خود ندارد از تكنیك پ.د استفاده می‌كنم و تنها دلیل این امر سادگی بسیار زیاد استفاده از آن است. حتی هنگامیكه آب یا آسمان در عكس مستقیما قابل رویت نباشد انعكاس نور آنها بررنگ اغلب سطوح داخل عكس تاثیر می‌گذارد و لایه ای كدر و كبود بر روی عكس به وجود می آید. با از بین بردن این لایه می‌توانیم رنگهای شفاف تر و بدون انعكاسهای مزاحم داشته باشیم.
گام به گام
كار را با تصویری آغاز می‌كنیم كه بخش وسیعی از آن را سطح آب (فرض میكنیم یك اقیانوس : ) ) تشكیل داده است.شما هم می‌توانید به راحتی به همراه من مراحل را با همین عکس مرور كنید(قانون كپی رایت در مورد این عكس وجود ندارد). عكس از یك قو بسیار زیبا در داخل آب به همراه طیف بسیار زیبائی از آبی گرفته شده.



این عكس به جهت تمرین گرفته شده و نشانگر قوسهای زیبائی بر روی گردن قو می‌باشد. قطعا هیچ ایده ای برای برجسته كردن رنگ رنگ خاصی وجود نداشته است. هنگامیكه به عكس نگاه می‌كنیم علاقمند هستیم رنگ آبی شفاف تری را بدون انعكاسهای خاكستری ببینیم. این به ما می‌گوید كه نیاز به رنگ آبی طبیعت داریم. بنابراین باید سراغ انتخاب رنگ در قسمت لایه ها برویم. با من به اینجا بیایید:
Layer/New adjustment layer/ OK-Selective color
با استفاده ازمنوی انتخابگر رنگ، رنگ‌های خنثی را انتخاب كنید:
Selective color/color/neutrals
صفحه ای مانند زیر در مقابل شما قرار خواهد گرفت. لغزنده ها** را حركت دهید تا به اعداد نشانداده شده در تصویر برسید. ضمنا این امكان را دارید که در صورت تمایل اعداد را تایپ كنید.
هر لغزنده در اینجا نمایانگر میزان رنگهای نوشته شده و به طبع رنگهای متضاد آن است.Cyan-Red و Magenta-Green و Yellow-Blue و Black-Whiteلغزنده ها میزان رنگهای نوشته شده در بالای خود را در جهت مثبت افزایش و در جهت منفی كاش می‌دهند(و رنگهای متضاد را افزایش می‌دهند). بنابراین می‌توان گفت 29- زرد همان 29+آبی است و غیره. با حركت دادن لغزنده ها این مفهوم را بیشتر درك خواهید كرد. بعد از كنترل اعداد با اعداد توصیه شده بالاتثبیت كنید و عكس را ببینید. مطابق آنچه گفته شد عكس زیر نتیجه عملكرد ما خواهد بود.
ما توانستیم رنگهای Blue, Cyan و Black را افزایش دهیم و عكس از حالت اول خیلی بهتر به نظر می‌رسد. اما كار ما هنوز تمام نشده.حالا به جای انتخاب رنگ خنثی طیفهای آبی را انتخاب می‌کنیم:Selective colors/Blues در این قسمت اعداد را مطابق تصویر زیر تغییر دهید.
اعداد را بعد از كنترل تثبیت كنید. در اینجا نیز رنگهای Blue, Cyan و Black مجددا افزایش داده شد، منتها این بار بر روی طیف آبی. نتیجه به شكل زیر ظاهر خواهد شد.
حالا ما صاحب یك طیف بسیار زیبای آبی طبیعی شدیم، اما طیف آبی سفیدی بدن قو را تحت تاثیر قرار داده است و ما نیاز داریم اندكی بدن قو را برجسته تر در عكس داشته باشیم. اینكار را می‌توانیم با تغییراتی در خواص آمیختگی ***انجام دهیم. برای اینكار با دكمه راست موس را بر روی Selective color channelفشار داده و Blending option را از طریق منوی Pup-up context (یا از طریق layer/Layer Option در نسخه‌های پایین‌تر فتوشاپ) انتخاب نمایید. ما در اینجا قصد داریم محدوده تغییر رنگ از تیره به روشن را كاهش دهیم كه در واقع باعث برجستگی رنگ سفید خواهد شد. اعداد را مطابق زیر تغییر دهید.
طریقه تغییر اعداد بدین صورت است كه ابتدا مثلث توخالی سمت راست را بر روی 190 تنظیم می‌كنیم و سپس در حالیكه دكمه Alt را فشار می‌دهیم مثلث توخالی سمت چپ را بر روی 167 قرار می‌دهیم. این اعداد ثابت نیست و شما می‌توانید با تغییر آنها نتیجه دیگری را تجربه كنید. به هر حال کار ما در این مرحله تمام شد. این نتیجه كار است.
این عكس را با عكس اولیه مقایسه كنید. چطوره؟این عكس از دوست عزیز كمال ایكین از تركیه2002 می‌باشد. * Color saturation** Sliders*** Blending properties نویسنده نویسنده: کامران خوشی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

پاسخ به این نظر

دوست عزیز، كامران خان خوشی،

مقالة بسیار خوبی بود، هم حظ وافر بردیم و هم بهرة بسیار.

خوب و موفق باشی.

پاسخ به این نظر

مقاله بسیار جالبی بود. متشكرم

پاسخ به این نظر

بسیار جالب بود.ممنون.

پاسخ به این نظر

سلام ممنون خیلی باحاااااااااااااااااااال بود

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea