محدوده بندی خودکار

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۳

یكی از امكانات جالب دوربینهای دیجیتال، براكتینگ خودكار (محدوده بندی خودکار) است.البته براكتینگ خودكار نوردهی ، از مدتها قبل در دوربینهای غیر دیجیتال نیز وجود داشته است اما در دوربینهای دیجیتال علاوه بر این نوع، براكتینگ های دیگری نیز در دسترس كاربران قرار دارد.

مفهوم براكتینگ:
فهم براكتینگ بسیار ساده است.در براكتینگ چندین عكس با تنظیمات مختلف از موضوع گرفته می شود تا حداقل یك عكس ایده آل تهیه شود.مثلا در براكتینگ نوردهی ،چند عكس با نورسنجیهای مختلف گرفته می شود تا یكی از آنها از لحاظ نور، عالی باشد.حال اگر این فرآیند به طور اتوماتیك توسط دوربین انجام گردد،به آن براكتینگ خودكار (Autobracketing ) می گویند.

انواع براكتینگ خودكار
همانگونه كه گفته شد، در دوربینهای دیجیتال انواع مختلفی از براكتینگ خودكار وجود دارد كه در اینجا تك تك مورد بحث قرار می گیرند.

براكتینگ خودكار نورسنجی (Exposure Autobracketing )
این نوع براكتینگ نسبت به سایر انواع، سابقه بیشتری داشته و در دوربینهای بیشتری نیز وجود دارد.در این فرآیند سه فریم از موضوع، با نورسنجیهای مختلف تهیه می شود.در برخی دوربینها در صورت نیاز میتوان تا 5 فریم نیز از موضوع تهیه كرد.مقدار تغییر روشنایی در فریمهای مختلف به صورت كسری از EV(Exposure Value) بیان میشود.(مثل +0.5EV و -0.5EV )





نورسنجی خودكار




نورسنجی با -0.7EV




نورسنجی با +0.7EV



این نوع براكتینگ نسبتا سریع انجام می شود.ابتدا یك عكس با نورسنجی محاسبه شده توسط دوربین تهیه می شود.سپس یك عكس با میزان نوردهی كمتر و یك عكس با میزان نوردهی بیشتر از مقدار محاسبه شده ،تهیه خواهد شد.این ترتیب ،در برخی دوربینها قابل تغییر است.مثلا ابتدا عكسی با میزان كمتر نوردهی ،سپس عكسی با نورسنجی محاسبه شده و در نهایت عكسی با میزان نوردهی بیشتر و یا ترتیبهای دیگر.
در دوربینهای غیر دیجیتال ،هنگام انجام فرآیند براكتینگ خودكار نورسنجی، تنها یكی از پارامترهای اندازه دیافراگم یا سرعت شاتر تغییر می كند اما در دوربینهای دیجیتال، این فرآیند میتواند به صورت تركیبی از تغییر هر دو پارامتر انجام شود.


براكتینگ خودكار اشباع رنگ(Saturation Autobracketing )
این نوع براكتینگ در برخی دوربینهای دیجیتال وجود دارد.در این فرآیند دوربین به طور خودكار در فریمهای مختلف،مقدار اشباع رنگ را تغییر میدهد. این تكنیك بخصوص در مواردی كه وسعت زیادی از عكس را آسمان آبی تشكیل میدهد ،مفید واقع می شود.





كاهش اشباع



افزایش اشباع



اشباع نرمال



براكتینگ خودكار تراز سفیدی (White Balance Autobracketing )
این نوع براكتینگ نیز فقط در برخی دوربینهای دیجیتال وجود دارد.
در فرآیند براكتینگ اشباع رنگ، اشباع تمام رنگها تغییر می كند اما دراین براكتینگ ،ابتدا یك عكس با تراز سفیدی خودكار دوربین گرفته می شود ، سپس یك عكس با افزایش تون رنگ آبی و در نهایت یك عكس با افزایش تون رنگ قرمز تهیه میگردد.



افزایش تون قرمز



افزایش تون آبی



تراز سفیدی خودكار دوربین

براكتینگ خودكار شارپنس (Sharpness Auto Bracketing)
امروزه استفاده از این نوع براكتینگ بیشتر شده است.به طور معمول عكسهایی كه توسط دوربین دیجیتال تهیه می شوند،با استفاده از پردازشگر داخلی شارپ میگردند.در برخی دوربینها امكان حذف این فرآیند وجود دارد(برای استفاده از پردازش نرم افزاری Unsharp Masking بهتر است كه این فرآیند توسط دوربین انجام نشود).
در براكتینگ خودكار شارپنس 3 تصویر ذخیره میشود:یك تصویر با انجام شارپنس پیشفرض،یك تصویر با شارپنس كمتر از مقدار پیشفرض ویك تصویر نیز با شارپنس بیشتر از مقدار پیشفرض دوربین.




تصویر شارپتر



تصویر با شارپنس كمتر



تصویر با شارپنس معمولی

این موضوع امكان كنترل كاملی در زمینه شارپنس فراهم مینماید كه به خصوص در تهیه عكسهای پرتره بسیار مفیداست :در یك تصویر شارپ پرتره،هدف تاكید روی جزئیاتی است كه در حالت معمول یا دیده نمی شوند ویا به آنها توجه نمی شود.اما یك تصویر پرتره كمتر شارپ، بیشتر طبیعی به نظر خواهد رسید. در نهایت بسته به مورد، عكاس میتواند از تصویر دلخواه استفاده نماید.

براكتینگ خودكار كنتراست (Contrast Autobracketing )
در دوربینهای غیر دیجیتال،تمام تغییرات كنتراست در هنگام چاپ عكس و در تاریكخانه انجام میشود.اما در دوربینهای دیجیتال، كنترل میزان كنتراست هم در دوربین و هم پس از تهیه عكس و توسط نرم افزار قابل انجام است.در فرآیند براكتینگ خودكار كنتراست، 3 تصویر( و یا در دوربینهای حرفه ای،5 تصویر)با كنتراست كم تا زیاد تهیه می شود.




كاهش كنتراست



افزایش كنتراست



كنتراست معمولی

تشخیص تغییرات كنتراست در تصاویر رنگی مشكلتر از تصاویر سیاه و سفید است.در تصاویر رنگی تغییرات كنتراست را بیشتر در نواحی عمق سایه ها و یا در طیف بین تاریكی و روشنایی و یا در رنگ سبز برگها می توان تشخیص داد.(تصاویر زیر)




كاهش كنتراست



افزایش كنتراست



كنتراست معمولی

براكتینگ خودكار فوكوس (Focus Autobracketing)
این نوع براكتینگ ،تكنیكی نسبتا جدید است و هنوز استفاده از آن چندان شایع نشده است.بهترین استفاده آن در مورد دوربینهایی است كه در آنها با استفاده از LCD یا منظره یاب الكترونیك(EVF ) ، فوكوس دستی انجام می شود.چون دقت منظره یاب و LCD كم است ،گاه امكان فوكوس دقیق وجود ندارد و یا خیلی مشكل است.حتی در برخی دوربینها امكان بزرگنمایی قسمت مركزی تصویر برای فوكوس بهتر وجود دارد اما باز هم دقیق نیست.براكتینگ خودكار فوكوس می تواند راهی باشد برای غلبه بر این مشكل مهم.
در این براكتینگ،ابتدا یك تصویر با نقطه فوكوس تعیین شده توسط شخص تهیه می گردد.سپس یك عكس با نقطه فوكوس كمی دورتر و بعد یك عكس با نقطه فوكوس كمی نزدیكتر گرفته می شود.در نهایت پس از بازبینی در كامپیوتر ،عكس دلخواه تعیین خواهد شد.





فوكوس روی جسم وسط



فوكوس روی جسم جلویی



فوكوس روی جسم پشتی

منبع:

Autobracketing, Megapixel.net

نویسنده مترجم: محمدرضا شهبازی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

alireza
پاسخ به این نظر

عالی بود

پاسخ به این نظر

ام شما چه نوع دوربینی را پیشنهاد میكنید كه من فقیر در حد 200 تومن بتونم بخرم و بعدا افسوس نخورم:؟

omid
پاسخ به این نظر

سلام رضا جان !

مطلب عالی بود !دستت درد نكنه !

امید

omid
پاسخ به این نظر

رضا جان ! آیا همه این انواع براكتینگ در دوربین پاورشات پرو-1 وجود دارد؟

رضا
پاسخ به این نظر

در پرو1 براكتینگ فوكوس و براكتینگ نورسنجی بصورت خودكار و برای شارپنس - اشباع رنگی و كنتراست تنظیم دستی وجود دارد.

رضا
پاسخ به این نظر

مریم خانوم

حدود 200 تومان canon A200 یا A300 (با کمی پول بیشتر) بخر. ولی هر چی بخری باز هم برای داشتن امکانات و کیفیت بهتر افسوس می خوری. در انجمن عکاسی دیجیتال با سایر دوستان مشورت کن.

KAmran
پاسخ به این نظر

مریم خانوم با این بودجه یكی از بهترین انتخابها میتونه ‍Canon A60 باشه!

پاسخ به این نظر

سلامو متشكر .. باز هم سر میزنم . :)

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea