عکاسی متوالی(Burst Mode)

سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳

نعما محمدیان روشن

یكی از محسنات عكاسی دیجیتال آن است كه تكنیكهای مختص عكاسان حرفه ای را در اختیار همگان قرار داده است. امكان تهیه عكسهای پشت سر هم (Burst Mode ) یكی از این موارد است.
در این حالت دوربین به طور خودكار و با سرعت نسبتا زیاد عكسهای پیاپی از موضوع تهیه می نماید.در این حالت بر خلاف Autobracketing، تنظیمات دوربین ثابت است و هدف از گرفتن این عكسهای پیاپی آن است كه:
1- هیچ لحظه مهمی از دست نرود .
2- عكسهایی در حالات مختلف از موضوع تهیه شود و بعدا بهترین آنها انتخاب گردد.
در دوربینهای عكاسی غیر دیجیتال در این وضعیت عكاسی، به سرعت حلقه فیلم تمام می شود و این موضوع از لحاظ هزینه برای عكاسان آماتور همواره نگران كننده بوده است.اما در دوربینهای دیجیتال این كار هیچ هزینه اضافی برای عكاس ندارد.

امكان Burst Mode در اكثر دوربینهای دیجیتال وجود دارد .سرعت ( بر حسب فریم در ثانیه fps ) و تعداد عكسهای قابل تهیه در این حالت، بستگی به چند عامل دارد:
1- حافظه درونی دوربین(بافر)
2- اندازه تصویر
3- میزان فشردگی تصویر
4- استفاده یا عدم استفاده از فلاش
5- اندازه كارت حافظه
دوربینهایی كه قادر به تهیه تعداد زیادی عكسهای پشت سرهم و با سرعت بالا هستند،دارای حافظه های موقت بزرگ می باشند.چرا كه این تصاویر بایستی قبل از پردازش و ذخیره در كارت حافظه ، در این بافر به طور موقت نگهداری شوند.در دوربینهای حرفه ای این بافر بسیار بزرگ است و می تواند تعداد زیادی عكس با اندازه بزرگ و غیر فشرده را در خود نگهدارد.در دوربینهای ارزان،میزان بافر كم است و در این حالت از لحاظ تعداد یا میزان فشردگی یا اندازه عكسها، محدودیت وجود دارد.
اگر در این روش از فلاش هم استفاده شود، سرعت تهیه عكسها كمتر خواهد شد.(گاه اصلا امكان استفاده از فلاش در این حالت وجود ندارد.)
غیر از حافظه بافر دوربین، گنجایش كارت حافظه نیز برای این حالت عكاسی بسیار اهمیت دارد.چرا كه در این حالت به سرعت كارت حافظه پر می شود و مجبور خواهید شد كه برای ادامه عكاسی، تصاویر را در LCD ببینید و عكس دلخواه را انتخاب و بقیه را پاك كنید.كه بعلت وضوح كم LCD گاه این انتخاب چندان آسان نیست.

تاخیر شاتر(Shutter Lag )
تقریبا تمام دوربینهای دیجیتال كم و بیش، دارای یك تاخیر مهم هستند و آن تاخیر بین فشردن دكمه شاتر تا زمان گرفتن عكس است.این تاخیر به علت زمان محاسبه تنظیمهای نورسنجی،فوكوس، تراز سفیدی و... توسط دوربین می باشد.كه گاه به علت این تاخیر، لحظات مهمی را از دست خواهید داد.اما با استفاده از Burst Mode می توان بر این مشكل غلبه كرد چرا كه این تنظیمات فقط برای فریم اول انجام خواهد شد و فریمهای بعدی به سرعت تهیه خواهند شد.

عكاسی از موضوعات متحرك
قبل از عكاسی از موضوعات متحرك باید تنظیمات دوربین را انجام داد،آنرا به درستی در دست گرفت و فوكوس كرد.استفاده از Burst Mode برای عكاسی از موضوعات متحرك بسیار مفید است چراكه میتوان پس از یك بار تنظیم، تعداد زیادی عكس در حالات مختلف و در مدت زمان اندك تهیه كرد و بعد بهترینها را انتخاب نمود.





Panning
در مورد موضوعات متحرك میتوان با دوربین موضوع را تعقیب كرده وسپس عكس گرفت تا یك عكس با پس زمینه محو و موضوع واضح تهیه شود.در این روش نیز میتوان با استفاده از Burst Mode ،تعداد زیادی عكس تهیه كرد و از میان آنها بهترین را انتخاب نمود.

نكته:
مهمترین مشكل در حالت Burst Mode ،قرار دادن موضوع متحرك در فوكوس دوربین است.چون دوربین در اولین فریم روی موضوع فوكوس میكند و اگر در فریمهای بعدی موضوع متحرك به سمت دوربین نزدیك شود و یا از آن دور شود،احتمالا فقط تعداد زیادی عكس بدون فوكوس قابل قبول تهیه می شود.
این مشكل در دوربینهای ارزان بیشتر خود نمایی می كند چرا كه در دوربینهای حرفه ای، سیستم فوكوس خودكار سریع حتی در حالت Burst Bode نیز به خوبی عمل میكند.
برای غلبه بر این مشكل روشهای زیر ممكن است مفید واقع شود:
1- اگرفاصله موضوع تا دوربین نسبتا زیاد است ،بهتر است دوربین را در حالت خودكار عكاسی منظره (با فوكوس در بینهایت) قرار دهید.
2- اگر فاصله موضوع تا دوربین كم است ،بهتر است از كوچكترین اندازه دیافراگم استفاده كنید(همراه با حالت اولویت دیافراگم) تا عمق میدان زیاد شده و وسعت منطقه فوكوس نیز به تبع آن افزایش یابد.
3- در نهایت اگر هیچ كدام از این روشها مشكل را حل نكرد،سعی كنید موقعیت دوربین را نسبت به جسم متحرك طوری تنظیم كنید تا حركت جسم در محوری عمود بر محور لنز باشد.(به شكل زیر توجه كنید:پیكانهای قرمز جهت حركت نامناسب و پیكان سبز جهت حركت مناسب موضوع را نشان میدهند)


منبع:

How to Use Continous Shooting, Megapixel.net

نویسنده مؤلف: نعما م.روشن


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

siamak akhbari
پاسخ به این نظر

نكات بسیار جالب و تازه ای بودند.ممنون و متشكر

alireza
پاسخ به این نظر

خیلی جالب بود.هیچ وقت فكر نمیكردم این خصوصیت دوربین اینهمه نكته داره

علی رضا
پاسخ به این نظر

سلام

خیلی خوب بود و خیلی حال كردم

ممنون

omid
پاسخ به این نظر

سلام!

مطلب عالی بود. متشكرم !

امید

omid
پاسخ به این نظر

سلام!

مطلب عالی بود. متشكرم !

امید

پاسخ به این نظر

آقا خسته نباشی.

به خونه جدیدم سر بزن.

M.R.Nassiri
پاسخ به این نظر

برادران عزیز با سلام

یك نفر به من كمك كند

من یك دوربین كانن آ 60 دارم

عكسهای خیای خوبی می اندازد

ولی من احساس می كنم از شارپنس كمی برخوردار است

چه كنم

لطفا راهنمائی كنید

متشكرم

M.R.Nassiri
پاسخ به این نظر

آقا رضا

دیگر دوستان

خواهشمندم جواب مرا بدهید

nema mohamadian roshan
پاسخ به این نظر

نصیری عزیز

در فروم دیجیتال مطالبی راجع به شارپنس وجود دارد .آنها را مطالعه كن واگر بازهم مشكل حل نشدبا ذكر جزئیات بیشتر همانجا مشكلت را طرح كن تا پاسخت را بگیری

Hadi
پاسخ به این نظر

سلام

فوق العاده بود. مقالات شما همیشه پر از نكات بسیار بدیع و تازه برای من بوده است. آقای شهبازی عزیز دست مریزاد به خاطر سایت بسیار جالب تون. متاسفانه من و امثال من به خاطر اینكه آماتور هستیم فقط به استفاده كننده صرف از سایت شما تبدیل شده ایم. البته به خاطر زحماتی كه می كشید كاملا حق شما است (بنا به دلایل كاملا منطقی كه دارید) در مورد ادامه كار سایت عكاسی تصمیم گیری نمایید.

ولی در صورتیكه فعالیت این سایت ادامه پیدا كند من و دیگران ارتقا دانش و تكنیك مان در عكاسی را مدیون زحمات شما و دیگر دوستانتان می دانیم.

موفق باشید

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea