معرفی فنی لنزهای نیکون – بخش سوم

يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳

رضا مسعودی نژاد – جولای 2004

مطلب حاضر به معرفی مکانیسم VR یا کاهش تکان خوردگی،CRC (Close-Range Correction system) و( RF(Rear Focusingمیپردازد



مکانیسم( VR (Vibration reduction


این مکانیسم باعث کاهش تار شدگی ناشی از تکان خوردن دوربین بوسیله خنثی نمودن
تکانها میشود. بر اساس آزمایش‌های انجام شده در شرکت نیکون این روش میتواند اثری
معادل استفاده از سه استپ سرعت بالاتر بهمراه داشته باشد، که میتواند در شرایط کم
نور مانند زمان گرگ و میش، شب و محیط‌های داخلی با نور کم بسیار حائز اهمیت باشد.
به زبان ساده وقتی شما بخصوص با یک لنز تله در حال عکاسی هستید کمترین تکان دست شما
باعث محو شدگی تصویر میشود در نتیجه لازم است از سرعت های بالای شاتر یا از تک پایه
یا سه پایه استفاده کنید . طبیعی است که استفاده از سرعت بالا بخصوص در محیط های کم
نور ممکن نیست. حال تصور کنید که مکانیسمی که بتواند تکان خوردن دوربین را تشخیص و
آنرا نیز خنثی نماید تا چه اندازه میتواند مفید باشد. این موضوع به عکاسان کمک
میکند که بخصوص بتوانند در موقع استفاده از لنزهای تله کمتر به تک پایه یا سه پایه
نیازمند شوند. واضح است که این مکانیسم برای عکاسان ورزشی بخصوص بسیارمفید است.


این مکانیسم دارای دو سنسور شتاب سنج یا حساس به تکان است. یکی از سنسورها چرخیدن
بالا-پایین را تشخیص و دیگری چرخش چپ-راست را تشخیص میدهد. اطلاعات این دو سنسور
بلافاصله محاسبه و نیاز و چگونگی حرکت عدسی های VR مشخص میشود و موتورVoice-coil
motors (VCM) این عمل را انجام میدهد. طبیعی است که این حرکت ساده نیست و بوسیله
کنترل و مونیتورینگ پیوسته‌ای به انجام میرسد. و مرتبا موقعیت عدسی ها کنترل و صحیح
بودن موقعیت آنها کنترل میشود. این عملیات توسط یک میکروکامپیوتر در زمان بسیار
کوتاه یک هزارم ثانیه به انجام میرسد. این مکانیسم پن (Pan) شدن یا چرخاندن دوربین
را توسط عکاس نیز تشخیص میدهد در واقع این مکانیسم حرکت های عمدی مثل چرخاندن
دوریبن را از تکانهای غیر عمدی تشخیص میدهد و نسبت به آنها عکس العمل نشان میدهد.
به زبان ساده این مکانیسم همچون کمربند صندلی اتومبیل است که نسبت به حرکت آرام
راننده عکس العملی نشان نمیدهد ولی در زمانی که حرکت سرنشین بیش از حد سریع باشد
قفل میشود. راز درست عمل نمودن این مکانیسم بواسطه الگوریتمی است که بر اساس
اطلاعات ثبت شده در 5000 نمونه تکان دوربین و تحلیل آنها بدست آمده است.

با این توضیحات مشخص است که لنزهای مجهز به این مکانیسم دارای قیمت بالا میباشند.
بطور مثال ارزان ترین لنز مجهز به این مکانیسم لنز AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm (
که در تصویر 3 آنرا مشاهده میکنید) است که در بازار بریتانیا 530 پوند بفروش میرسد.






تصویر 1: اجزائ مکانیسم لنزهای VR



تصویر 2: یونیت لنزهای VR





تصویر 3: AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm f/3.5-5.6 G IF-ED




از باب انبساط بحث، بد نیست که فراموش نکنیم که لزوما تارنشدن و تکان خوردن تصویر
بد نیست، حتی در عکاسی خبری. یکی از مشهور ترین تصاویر خبری تاریخ عکاسی ( در
پایین) که توسط رابرت کاپا در 1944 عکاسی شده اتفاقا بتواسطه تکان خوردن و تاری،
محو است ولی همین موضوع حتی به انتقال فضای جنگی کمک کرده و آنرا از فراموش نشدنی
ترین تصاویر تاریخ عکاسی خبری مبدل کرده است. نمیدانم اگر کاپا یک لنز AF-VR داشت
چه نتیجه‌ای حاصل میشد.

 





تصویر 4: Robert Capa, 1944: Omaha Beach

 





سیستم
اصلاح فوکوس نزدیک  (CRC (Close-Range Correction
system

این مکانیسم یکی از مهم‌ترین ابداعات شرکت نیکون درسیستم‌های فوکوس است که تهیه
تصاویر با کیفیت بسیار بالا را از فاصله نزدیک را ممکن و افزایش دامنه فوکوس را
میسر میسازد. در این نوع از لنزها عدسی‌های به گروه‌های مستقل تقسیم شده و برای عمل
فوکوس هر گروه دارای حرکت و جابجایی مستقل از گروه‌های دیگر میباشند. به طور مثال
در حالیکه یک گروه از عدسی‌ها حرکت می‌کنند گروه دوم ثابت هستند. این باعث عملکرد
فوق العاده لنز حتی در فاصله‌های نزدیک می‌شود. سیستم CRC در لنزهای چشم ماهی (واید
انگل های با فاصله کانونی بسیار کوتاه) ، لنزهای واید و لنزهای مایکرو سریع مانند
35mm f/1.4 AI and 105mm F/2.8 AF-D Micro و برخی از لنزهای تله متوسط بکار برده
شده است. لنز مایکرو به لنزهایی اطلاق میشود که توان فوکوس بروی اجسام در فاصله
بسیار کم را دارا هستند. امکان فوکوس از فاصله کم در لنزهای با فاصله کانونی بسیار
کوتاه ( واید) میتواند پرسپکتیوهای جالب ایجاد کند در نتیجه سیستم CRC در این گونه
لنزها میتواند نتایج جالبی را میسر سازد .

 






تصویر 5 : گروه بندی عدسی های لنز AF 24mm F2.8D مجهز به CRC





تصویر 6: حرکت عدسی های AF 24mm F2.8D که مجهز به مکانیسم CRC است

 




به طور مثال AI-s 35mm f/2 دارای CRC ، وAF-D 35mm f/2 فاقد آن است. لنز AF از
فاصله بسیار کم فوکوس میکند اما دارای شفافیت در فاصله نزدیک بخصوص در گوشه‌ها نیست
در حالیکه لنز دیگر مجهز به سیستم CRC تصویر با کیفیت بالا تولید میکند. در تصاویر
پایین اثر سیستم CRC در عکاسی از فاصله کم دیده میشود.

 






تصویر 7: تصاویر پایین بخش علامت گذاری شده در گوشه تصویر را نشان میدهند





تصویر 8: تصویر تولید شده با لنز مجهز به سیستم CRC . در این تصویر گوشه تصویر
دارای شفافیت میباشد.





تصویر 9: تصویر تولید شده با یک لنز معمولی لبه تصویر دارای وضوح و کنتراست کمتری
نسبت به تصویر قبلی دارد.





(RF(Rear Focusing
با مکانیسم جدید RF عدسی های لنز به گروه‌های خاصی تقسیم میشوند و فقط گروه پشتی
عدسی‌های لنز برای عمل فوکوس جابجا میشوند. از آنجایی که گروه عدسی های پشتی کوچکتر
از عدسی‌های جلویی هستند ( بخصوص در تله‌های سریع) این باعث میشود تا عمل فوکوس
نرمتر و راحت‌تر انجام شود. در واقع این گروه از لنزها را میتوان نوع خاصی از
لنزهای IF دانست.



 







تصویر 10: AF-DC 135mm F2D با مکانیسم RF و مقایسه آن با یک IF (Internal Focusing)
معمولی






با تشکر از توجه شما، در هفته آینده ادامه بحث با معرفی لنزهای ASP (Aspherical
lenses )، DC (Defocus-image Control ) و SCI (Super Integrated Cooting) دنبال
خواهد شد، و سپس در هفته بعد از آن به جمع بندی و پایان این مجموعه خواهیم رسید.



منابع:

http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php


http://www.nikon-image.com/eng/LensGuide/opt_tech.html

http://www.maxwell.com.au/photo/nikon/nikkor/nomenclature/index.html#CRC

www.omero.it/fotocapa.htm

http://www.jessops.co.uk/shop.cfm

آدرس آخر، سایتی است که قیمت ها از آن نقل شده است.

 

نویسنده مؤلف: رضا مسعودی نژاد


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

فرشته
پاسخ به این نظر

با تشکر. بسیار جالب بود. من نمیدانستم که لنز دوربین اینقدر پیچیدگی و داستان دارد!! دست شما درد نکند.

پاسخ به این نظر

ااا پس كامنت من كو.



راستی میخواستم بگم بنظر شما اینجا خیلی بوی نیكون نمیاد؟؟؟

farhad
پاسخ به این نظر

be nazare man kheli jaleb bood ama man bishtar mikham az lenzhaye olympus ham bedoonam chon doorbine man olympus hast.ba tashakor

پاسخ به این نظر

امیدوارم در صورت امكان و تمایل دوستان سایت بتوانیم در یك سلسله بحث دیگر به لنزهای شركت های مهم دیگر نیز بپردازیم. طبیعی است با توجه به آنكه برخی بحث های پایه ای در سری حاضر مطرح شده میتوان لنزهای شركت های دیگر را در زمان كوتاه تری معرفی كرد و یا اینكه همزمان لنزهای جند شركت را معرفی كرد.

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea