معرفی Panasonic Lumix DMC-FZ۵

دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴


این دوربین که درست پیش از نمایشگاه PMA سال 2005 عرضه شد یکی از دو خلف مستقیم دوربین محبوب DMC-FZ3 است. FZ5 شبیه دوربینهای پیشین خود از یک لنز Leica با زوم DC Vario-Elmarit با قدرت نوری 12 برابر بهره می برد (معادل 35 م.م. 35 تا 420 م.م.) ولی سنسور بزرگتر این دوربین باعث شده تا لنزی کندتر با محدوده دیافراگم F2.8-F3.3 داشته باشد. (مقابل F2.8 دوربین FZ20). در این دوربین ضمنا سیستم ضد لرزش تصویر تقویت شده و پردازنده Venus II بر اساس ادعای پاناسونیک معادل عکاسی با 3 تا 4 گام نوری سریعتر عمل می کند. ( این مشخصه برای FZ20 معادل 2 تا 3 گام سریعتر بود).
جدا از افزایش رزولوشن این دوربین از 3 به 5 مگاپیکسل که آنرا در رده FZ20 ارتقاء داده است، FZ5 تغییران اندکی نسبت به FZ3 نموده است که عبارتست از عمر باتری بیشتر، تغییر دکمه شاتر و طراحی دستگیره راحتتر، صفحه مانیتور بزرگتر، سنسور جهتیاب و یک مد فوکوس سریع جدید که پاناسونیک ادعا می کند نسبت به مدل قبلی 30 درصد بهبود یافته است.
مشخصات بارز این دوربین عباتند از:
- 5 مگاپیکسل رزرولوشن موثر
- لنز 36 - 432mm با F2.8-3.3 و زوم نوری 12 برابر Leica DC VARIO-ELMARIT
- سیستم لرزش گیر Mega O.I.S
- مانیتور 1.8 اینچی
- مد فوکوس سریع جدید
- عمر باتری بهبود یافته
- سنسور جهتیاب جدید
- موتور پردازش تصویر Venus II
- 9 مد عکاسی و کنترل کامل بر عکس
- مد TIFF
- شروع بکار، فوکوس، تاخیر شاتر و فاصله عکس تا عکس بسیار کوتاه
- مد ساده برای مبتدیان
 

تفاوتها با FZ20

 

مشخصه

 FZ20

 FZ5

حداکثر دیافراگم لنز

 F2.8

  F2.8-3.3

هات شو فلاش

 بله

 خیر

برد فلاش سرخود

 7 متر

 4.5 متر

سنسور جهت یاب

 خیر

 بله

فوکوس دستی

 بله

 خیر

مانیتور

 2 اینچ

 1.8 اینچ

وزن

 556 گرم

 326 گرم

اندازه

 87x128x106 mm 

  68x102x85 mm

عمر باتری

 240 عکس

 300 عکس

مبدل لنز

 اختیاری

 موجود نیست



FZ5 خلاء بین دوربینهای پیشرفته و متوسط سوپر زوم پاناسونیک را پر نموده است و می توان آن را به عنوان مدل کوچک شده FZ20 بدون رینگ فوکوس دستی و هات شو و فلاش ضعیفتر در نظر گرفت (البته شاید خیلی ها دوست داشته باشند دوربین بزرگتری را دست بگیرند). ضمنا هر چند پاناسونیک لنزهای اضافه برای FZ5 طراحی ننموده است، ولی راه حلهای دیگری برای این دوربین وجود دارد.
FZ5 همانند FZ20 در دو رنگ مشکی و نقره ای تولید شده است.

مشخصات FZ5
قیمت: 500 دلار
جنس بدنه: پلاستیک
سنسور: 1/2.5" CCD با 5.36 مگاپیکسل کل
فیلم: 320 در 240 با کیفیت 30 فریم در ثانیه و نیز کیفیت 10 فریم در ثانیه، فیلمبرداری تا گنجایش حافظه با صدا
لنز: معادل 36 - 432mm با 12 برابر زوم نوری و F2.8-3.3
فوکوس: فوکوس خودکار، یک، سه و نه نقطه ای، فوکوس نقطه ای، فوکوس تکی یا پیوسته
مدهای عکاسی: برنامه ریزی شده، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم، دستی، ماکرو، ورزشی، منظره، سوژه عبوری، آتش بازی، پارتی، برفی، پرتره شب، منظره شب، مد ساده
جبران نوری 2+/- EV با گام 3/1
محدوده بندی خودکار
سرعت شاتر: 8 تا 2000/1 ثانیه
دیافراگم: واید F2.8 تا F8.0، تله F3.2 تا F8.0
حساسیت: خودکار، 80، 100، 200، 400
تراز سفیدی: خودکار، 4 حالت از پیش تنظیم شده و تنظیم کاربر
نورسنجی: نقطه ای، متوسط گیر مرکزی و ماتریسی
سازگار با PictBridge و DPOF
لرزش گیر Mega OIS
هیستوگرام زنده
بلندگو و میکروفون سرخود
قابلیت تغییر اندازه و برش تصویر در دوربین
یادداشت صوتی روی عکسها
پارامترهای تصویر: جلوه های رنگی (سرد، گرم، سیاه سفید، سپیا)، تنظیمات تصویر (خنثی، استاندارد، رنگهای شاداب)
عکاسی پیوسته: 3 عکس در ثانیه تا 4 عکس کیفیت بالا و 7 عکس استاندارد، 2 عکس در ثانیه تا حد گنجایش کارت
فلاش: سرخود جهنده ، مدهای دستی و خودکار، کاهش قرمزی چشم و تاخیری، برد تا 4.5 متر جبران نوری فلاش 2+/- EV با گام 3/1
نوع حافظه: SD/MMC کار ت حافظه 16 MB همراه دوربین
منظره یاب الکترونیک با رزولوشن 114000 پیکسل
مانیتور LCD با رزولوشن 130000 پیکسل در اندازه 1.8 اینچ
ارتباط: USB 2.0، خروجی AV ، ورودی DC
باتری: Panasonic CGA-S002A Lithium Ion، 7.2V, 680 mAh
وزن: 326 گرم با حافظه و باتری
اندازه 108 x 68.4 x 84.8mm

وسایل همراه دوربین
دوربین Panasonic DMC-FZ5
درپوش لنز
سایه گیر لنز
مبدل سایه گیر لنز
بند دوربین
حافظه SD 16 MB
کابل USB
کابل AV
باتری و شارژر
دیسک فشرده برنامه ها و درایورهای دوربین


نمای فیزیکی دوربین


محاسن دوربین
- رزولوشن و جزئیات تصویر عالی، بهبود واقعی نسبت به دوربین قبلی خود FZ3
- عکسهای خیلی شارپ
- رنگ خوب و طبیعی
- زوم نوری 12 برابر با کیفیت
- ثابت کننده تصویر موثر
- کوچک و سبک و خوش ساخت
- محدوده کنترلهای جامع
- عملکرد سریع
- سیستم فوکوس جدید سرعت بالا بصورت آنی فوکوس می کند، بهترین در کلاس خود
- سیستم منوی با طراحی خوب
- چیدمان دکمه های خوب و خوشدست
- استفاده راحت
- صفحه LCD روشن و شفاف
- منظره یاب الکترونیکی قابل استفاده
- لامپ کمکی فوکوس
- فلاش قوی
- عمر باتری عالی
- قیمت خوب نسبت به امکانات
- سیستم کاهش نویز موثر حساسیت 200 و 400 را نسبت به دوربین قبلی قابل استفاده تر می کند
- مد Tiff

معایب
- کمی ایجاد گوشه های تیره و مات در ماکرو
- تصاویر کمی بیش از اندازه شارپ شده اند
- تنظیمات دستی نور کمی غیر حرفه ای است
- لنزهای اضافی ندارد
- فوکوس دستی ندارد
- گاهی فوکوس در تله فوتوهای بالا کمی طولانی می شود یا فوکوس نمی کند
- نویز در ISO 80 از جد موردانتظار بیشتر است،ولی مساله قابل توجهی نیست
- سیستم کاهش نویز در حساسیت 400 مقداری از جزئیات تصویر را از بین می برد (ایجاد حالت آبرنگی)
- مد فیلمبرداری با رزولوشن کم


حرف آخر
FZ5 دو مشکل را که در دوربین قبلی این رده FZ3 وجود داشت حل نموده است: یعنی رزولوشن کم و فوکوس کند. ضمنا مانیتور بزرگتر و بهتری را بکار گرفته و ارگونومیک بهتری دارد و شمنا مشکل گوشه های تیره را که در بیشتر حالات FZ3 وجود داشت منحصر به مد ماکرو نموده است. با این مشخصات شما دوربینی قدرتمند و جمع و جور در دست دارید که با توجه به وزن کمش کارهای بزرگی می کند! بطور کلی به غیر از حالتی که شما نیاز به بدنه بزرگتر یا فلاش خارجی یا فوکوس دستی داشته باشید ممکن است این دوربین بر FZ20 ترجیح داشته باشد. بنابر این با توجه به مجموع مشخصات FZ5 برای کسی که دنبال دوربینی جمع و جور با زوم بالا و قابل اعتماد می گردد کاملا توصیه می شود.

نویسنده مترجم: محمدرضا شهبازی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

پاسخ به این نظر

من یك دوربین coolpic nikon ééàà خریدم1

الان میبینم كقتی فیلم میùیره ظدا رك شبط نمیئنه1راه حلی داره§

رضا
پاسخ به این نظر

متاسفانه من مدل دوربینتان را نتوانستم بفهمم. ظاهرا موقع تایپ فونتها به هم ریخته. اگر دوباره بنویسید یا برایم ایمیل کنید راهنمایی می کنم.

م.بهتاش
پاسخ به این نظر

بی ریخته!

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea