Shadow/highlight

جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۸۴

كنترل shadow/highlight در فتوشاپ یكی از كنترلهای مهم در تنظیم تونیسیته تصاویر است كه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این كنترل كه از هنگام معرفی فتوشاپ CS به تنظیمات آن افزوده شده است، می‌تواند در احیای مناطق تیره یا پرنور شده تصاویر دیجیتال موثر باشد. هر چند شاید امكان انجام برخی اصلاحات این كنترل توسط سایر ابزارهای استاندارد مانند منحنی و level هم وجود داشته باشد، اما پس از خواندن این متن تصدیق خواهید كرد كه با استفاده از این ابزار می‌توان براحتی و سرعت، تنظیمات بسیار دقیق و حرفه‌ای در مناطق shadow/highlight تصاویر اعمال كرد.
كاربرد این ابزار بویژه برای اصلاح روشنایی در تصاویری است كه بدلیل پس‌زمینه روشن، موضوع پیش‌زمینه بیش از حد تاریك شده است و یا در مواردی كه بدلیل نزدیك بودن به فلاش، موضوع بیش از حد روشن شده است. اشتباه نكنید: این ابزار تصویر را روشن یا تیره نمی‌كند، بلكه مناطق سایه یا پر نور را بر اساس پیكسلهای اطراف تغییر روشنایی می‌دهد و بهمین دلیل می‌توان كنترل كامل و مجزایی در مناطق تیره و روشن تصویر داشت. همچنین با دارا بودن كنترلهای دیگری، این ابزار قادر است كه تنظیم كنتراست، رنگ، white point و dark point نیز انجام دهد.



از طریق منو Image > Adjustments > Shadow/Highlight به این ابزار دسترسی خواهید داشت. ابتدا مطمئن شوید كه گزینه preview انتخاب شده باشد تا بتوانید تغییرات ایجاد شده را مستقیما مشاهده نمایید. این ابزار در دو حالت ساده و پیشرفته نمایش داده می‌شود كه برای نمایش در حالت پیشرفته بایستی گزینه show more option را انتخاب نمایید.


ابتدا مقدار amount را برای مناطق shadow‌ و highlight‌ تنظیم كنید. هر چه این مقدار بیشتر باشد، مقدار روشنایی در مناطق shadow بیشتر و مقدار تاریكی در مناطق highlight بیشتر خواهد بود.
برای تنظیمات دقیقتر از Tonal width استفاده می‌كنیم. این متغیر تعیین می‌كند كه اصلاحات ما در چه محدوده‌ای اعمال شود. هر چقدر این متغیر را كمتر كنیم، تغییرات ما فقط به مناطق تیره‌تر shadow و روشنتر Highlight اعمال می‌گردد. مثلا اگر بخواهید فقط یك محدوده كوچك تیره، در مناطق سایه را تنظیم كنید باید این متغیر را كم نمایید. اگر مقدار این متغیر بیش از حد شود، می‌تواند باعث آرتیفكتهایی بصورت هاله‌های روشن یا تیره گردد.

گفتیم كه این ابزار تغییرات روشنایی را بر حسب پیكسلهای مجاور مناطق تیره و روشن تنظیم می‌كند. یعنی بر حسب پیكسلهای مجاور یك پیكسل خاص، متوجه می‌شود كه این منطقه جزو shadow‌است یا highlight . با متغیر radius می‌توان اندازه منطقه‌ای را تعیین كرد كه این ابزار بر حسب آن متوجه می‌شود كه یك پیكسل در مناطق تیره قرار دارد یا در مناطق روشن. هر چه اسلایدر مربوطه را به سمت چپ ببریم، میزان این متغیر كمتر خواهد شد و بالعكس. مقدار مناسب این متغیر بستگی به تصویر دارد و باید با سعی و خطا به آن رسید. كلا هرچه مقدارش بیشتر باشد، ابزار تمایل دارد كه منطقه بیشتری را تغییر روشنایی بدهد. استفاده نادرست از این متغیر می‌تواند كنتراست تصویر را كم نماید.

وقتی با این ابزار مناطقی از shadow یا highlight را بازیابی می‌كنید، برای تنظیم رنگ این مناطق بازیابی شده (كه قبلا تیره یا روشن بوده‌اند)، می‌توان از متغیر color correction استفاده كرد. براحتی میتوان رنگ مناطق بازیابی شده را تنظیم كرده و اشباع آنرا كم یا زیاد نمود. این كنترل فقط در مورد تصاویر رنگی در دسترس قرار دارد. در مورد تصاویر grayscale كنترل دیگری بنام brightness وجود دارد كه با آن به سهولت می‌توانید روشنایی مناطق مذكور را تنظیم نمایید.

اگر از كنتراست تصویرتان راضی نیستید، با متغیر Midtone contrast قادر خواهید بود كه كنتراست تصویرتان را نیز تنظیم كنید. افزایش این متغیر، باعث می‌شود كه كنتراست بیشتر، مناطق سایه تیره‌تر و مناطق پرنور روشنتر شوند.

با Black Clip و White Clip میتوان نقطه وایت پوینت و دارك پوینت تصویر را تنظیم كرد. اینها تعیین می‌كنند كه چه حد روشنایی برای تصویرتان سیاه مطلق یا سفید مطلق باشد. هرچقدر اعداد بزرگتری انتخاب كنید، كنتراست تصویر بیشتر می‌شود اما به همان موازات، جزئیات تصویر در مناطق سایه و پر نور تصویر نیز كم خواهد شد.

در نهایت می‌توان تنظیمات خاصی را كه با این كنترل انجام داده شده، ذخیره كرد و در آینده از آن استفاده نمود. به طور معمول وقتی این كنترل را بر روی تصویری باز می‌كنید، از تنظیمات پیشفرض خود استفاده می‌نماید كه برای تصاویری مناسب است كه پیش‌زمینه تاریك و پس‌زمینه روشن دارند.


-------------------------------------------------------------------------
پایان كلام:
بسیاری از روشهایی كه تاكنون در این سایت در زمینه های مختلف digital imaging شرح داده شده ‌است، توسط بسیاری از منابع معتبر توصیه شده‌اند و خود نیز عملا مدتها با آنها دست و پنجه نرم كرده و از عیب و حسنش آگاه شده‌ایم. اما همه این سخن به این معنا نیست كه اینان وحی منزل هستند كه این ادعا در دنیای رو به پیشرفت دیجیتال، گزافه‌ای بیش نیست. سعی ما بر این بوده كه روشی را پیشنهاد نماییم كه اولا توصیه‌شده باشد، ثانیا كارآیی آن عملا اثبات شده باشد و ثالثا در دسترس باشد. رعایت این سه شرط مشی ما بوده برای انتخاب مطالب، مگر در مواردی خاص كه هدف دیگری در نظر بوده كه در همان جا علت توضیح داده شده است. انتظار سایت عكاسی دیجیتال از خوانندگان خود این است كه به مطالب منتشر شده، فیدبك مناسبی بدهند. منظور تمجید و تحسین نیست، كه انتظارمان این است كه مارا از تجربه خود آگاه نمایید، اگر روشهای بهتری را سراغ دارید، به اطلاع ما و دیگر خوانندگان سایت برسانید و اگر این روش را مفید یا مضر یافته‌اید، آگاهمان نمایید. كه جز این، طریقی دیگر برای ارتباط با شما و آگاهی از نتیجه كارمان نمی‌شناسیم. گویا حجم مطالب منتشر شده در سایت در برابر فقر فیدبكهای مقالات این سایت زبانزد خاص و عام شده است!

مباحث تکمیلی در باره این مطلب در تالار گفتگو

منابع:
مستندات ادوبی فتوشاپ
سایت ادوبی
http://www.naturescapes.net/062004/gd0604.htm
http://www.digitalproducer.com/2003/10_oct/tutorials/
10_27/pscsshadow031028.htm

نویسنده مؤلف: نعما م. روشن


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

حسن صیادی
پاسخ به این نظر

آنقدر هست که بانگ جرسی می آید.مرسی.

منصور نصیری
پاسخ به این نظر

نعما عزیز خسته نباشی.

نوشته های کاربردی و خوبت رو می خونم و استفاده می کنم

درباره Curves هم بنویس اگر ننوشتی.

سلامت.

www.nasiriphotos.com/blog

abbassian
پاسخ به این نظر

دوست غزیزم نعما:



من تمام مطالب سایت شما را بخصصوص مقالاتی در مورد فتوشاپ را بدقت مطالعه میکنم و از شما ممنونم .

فقط بنظر میاید که صفحه بندی قبلیتان خیلی بیشتر به یک مجله مخصوص عکس و دوربین شباهت داشت.



باتشکر

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea