معرفیSony Cyber-shot H1

چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴

image001.jpg


دوربین Sony H1 که در فوریه 2005 معرفی گردید سعی نموده است که در یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد دوربین‌های دیجیتال، یعنی دوربینهای 5 مگاپیکسلی سوپر زوم، جایگاهی را برای خود پیدا نماید. گرچه سونی قبلا دوربینهای زوم بالایی مانند F828 و چند مدل دیگر را قبلا به بازار داده بود، ولی H1 اولین محصول کامپکت این غول الکترونیکی است که دارای زوم بالا به همراه سیستم ضد لرزش می‌باشد. علاوه بر زوم بالای 12 برابر، این دوربین دارای کنترلهای کاملی بر روی عکاسی، به همراه کنترلهای اتوماتیک قوی، مدهای نیمه اتوماتیک و دستی تنظیم نور، یک مانیتور 2.5 اینچی و فیلمبرداری Vga/30 fps با فرمت فشرده MPEG می باشد.
در یک نگاه کلی، مشخصات بارز این دوربین عبارتند از:
- 5.1 مگاپیکسل موثر
- لنز زوم 36 – 432 م.م. معادل (زوم 12 برابر) در F2.8-3.7
- سیستم ضد لرزش اپتیکال
- مانیتور 2.5 اینچ با 115000 پیکسل
- مبدلهای واید و تله انتخابی
- 7 مد صحنه عکاسی
- نمایش هیستوگرام
- 32 مگابایت حافظه داخلی به اضافه شکاف حافظه MS/Pro

مقایسه پهلو به پهلو

image002.jpg

در اینجا برای مقایسه H1 به همراه رقبای نزدیکش نشان داده شده اند. از چپ پاناسونیک FZ5، کانن S2 IS، سونی H1، کداک Z740 (کوچکترین امابدون ضد لرزش). همانطور که می بینید H1 یکی از بزرگترین دوربینهای این مجموعه است و از FZ5 در حد زیادی بزرگتر است.

مشخصات فنی سونی H1
قیمت: 500 دلار
بدنه: پلاستیک و فلز
سنسور: 2.5/1 اینچ Super HAD CCD، 5.3 مگاپیکسل کل، 5.1 مگاپیکسل موثر
فیلمبرداری: 480*640 در 16 یا 32 فریم بر ثانیه. ، 112*160 در 8 ف.ب.ث.، فرمت MPEG-1 صدای منو
لنز: 36-432 م.م. (معادل 35 م.م.) با زوم اپتیکال 12 برابر، F2.8-3.7، زوم دیجیتال 2 و سیستم ضد لرزش
فوکوس: فوکوس خودکار چند نقطه ای در سه ناحیه، فوکوس مرکزی، فوکوس نقطه دلخواه، فوکوس دستی، مد ماکروی 2 سانتیمتری
مدهای عکاسی: خودکار، برنامه ریزی شده، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم، دستی، تاریک و روشن، پرتره تاریک و روشن، پرتره، منظره، ساحل، شاتر سرعت بالا، شمع، جبران نوری بین 2.0- تا 2.0+ با گامهای 3/1
سرعتهای شاتر: 8/1 تا 2000/1 ث. خودکار، 2-2000/1 ث. برنامه ریزی شده و 30 – 1000/1 ث. مد دستی
نورسنجی: چند ناحیه ای، متوسط گیر مرکزی، نقطه‌ای
حساسیت: خودکار، 64-100-200-400
تراز سفیدی: خودکار، نور روز، ابری، فلورسانت، تنگستن و دستی
پارامترهای تصویر: 3 سطح کنتراست، 3 سطح شارپنس، مد سپیا و سیاه و سفید
عکاسی پیوسته: 1.3 ف.ب.ث. تا 9 عکس
فلاش: سرخود جهنده، مدهای خودکار، اجباری، تاخیری، کاهش قرمزی چشم، برد 30 سانت تا 6.8 متر در واید و 90 سانت تا 5.2 متر در تله با ایزو اتوماتیک
حافظه: MS یا MS Pro (مموری استیک)، 32 مگابایت حافظه داخلی
منظره یاب: الکترونیکی با 115000 پیکسل
اتصالات: USB 2.0 سرعت بالا، AV خروجی
منبع قدرت: 2 باتری قلمی NiMH به همراه شارژر
مانیتور:LCD 2.5 اینچ TFT با 115200 پیکسل
تجهیزات درون جعبه: دوربین، باتریها و شارژر به همراه سیم، کابلهای USB و AV، بند دوربین، در لنز، بند در لنز، حلقه مبدل لنز، هود لنز، دیسک نرم افزارها
سایر مشخصات: سازگار با پرینت مستقیم PictBridge و PIM II، DPOF، لامپ کمکی فوکوس
وزن: 591 گرم

نمای فیزیکی

allroundview-001.jpg

image003.jpg

image004.jpg

محاسن و معایب H1محاسن دوربین- رزولوشن خوب، جزئیات لبه به لبه خوب- رنگهای عالی و نورسنجی خوب- فوکوس دقیق و سریع- تاخیر شاتر کم- کنترل پذیری عالی و کنترلهای عکاسی جامع- دکمه بسیار کارآمد و سریع برای تنظیم دستی و نیمه اتوماتیک نور- زوم 12 برابر که محدوده فاسله کانونی 36 تا 432 م.م. را دراختیار می گذارد- به همراه مشخصات عکاسی خوب- فلاش قوی- سیستم ضد لرزش- نتیجه عالی مستقیم از دوربین- تصاویر کم نویز تا ایزو 200- انحراف تصویری خیلی کم برای لنزی با این محدوده زوم- کاربرد لذت بخش و آسان- مانیتور عالی حتی در نور خیلی روشن قابل استفاده است- لامپ کمکی فوکوس خیلی قوی- عمر باتری خوب- مبدلهای واید و تله انتخابی موجود

معایب دوربین
- اندکی سافت بودن کلی وقتی عکسها را بصورت 100 درصد نگاه کنید
- کمی مشکل فوکوس در انتهای زوم بخصوص در مد فیلمبرداری
- سیستم ضد لرزش دوربین به اندازه رقبای دوربین موٍثر نیست
- منظره یاب کوچک (هر چند واضح و روشن است)
- کنتراست و شارپ کردن پیش فرض بالا
- کمی خطای رنگی و لبه های رنگی
- بدون مد RAW یا TIFF
- حداکثر سرعت شاتر می توانست بیشتر باشد
- عکاسی پیوسته محدود

نتیجه گیری نهایی
با در نظر گرفتن این موضوع که این اولین محصول سونی در رده دوربینهای 5 مگاپیکسلی سوپر زوم می باشد، دوربینی بسیار جالب توجه و کامل به نظر می رسد، در حالی که بیشتر سازندگانی که در این رده محصول داشته اند اکنون دومین یا سومین محصول خود را در بازار دارند. کنترل پذیری دوربین عالی است، خیلی سریع است و نتایج کار حتی در مد تمام خودکار با تنظیمهای پیش فرض، عالی است. دوربین های کمی هستند که بتوان هم به مبتدیان و هم حرفه ایها پیشنهاد کرد، اما H1 از این دسته است و دوربینی کامپکت با کنترلهای دستی نزدیک به DSLRها است و همانند S2 IS قادر به فیلمبرداری با رزولوشن بالاست. بالاتر از همه اینها، استفاده از H1 خیلی راحت و لذت بخش است و شما را مجبور می کند که بیشتر عکاسی کنید.
در مقایسه با دیگر رقبا، این دوربین در نزدیکی بالای دسته جای می‌گیرد، بخصوص اگر شما علاقمند به استفاده زیاد از کنترلهای عکاسی این دوربین هستید. کانن S2 IS (که رقیب جدی این دوربین است) دارای مانتیور کوچکتر ولی با قابلیت چرخش در دو جهت است، دارای کیفیت فیلمبرداری بهتری است، ولی به ظرفیت کارت بسیار زیادی نیاز دارد، بطوریکه روی یک کارت یک گیگابایتی بیشتر از 7 دقیقه ضبط نمی کند و محدودیت فایلها نیز یک گیگا بایت است. S2 IS همچنین در انتهای محدوده زوم خود، اندکی در عکاسی از سوژه های متحرک بهتر عمل می کند (هر چند H1 کلا سرعت فوکوس بالاتری دارد). به هر حال، حتی در تنظیمات پیش فرض نیز خروجی H1 ترجیح دارد و کنترلها و کنترل پذیری سونی خیلی بهتر است. با دقت در نتایج عکسهای آزمایشی و مقایسه آنها با هم، بین این دو دوربین از لحاظ وضوح اختلاف خاصی مشاهده نمی شود و عکس هر دو دوربین در مشاهده با بزرگنمایی 100% اندکی سافت است (به همراه شارپ کردن مصنوعی زیاد، بخصوص در سونی).
پاناسونیک FZ5 دارای عکسهای با جزئیات اندکی بهتر است، نتایج آن دارای پردازش مصنوعی کمتری است، کمتر مشکل لبه‌های رنگی را دارد، خیلی کوچکتر است و دارای بزرگترین و روشنترین منظره یاب در این رده از دوربینهاست. ضمنا این دوربین دارای سریعترین فوکوس - در مد فوکوس سرعت بالا- بین این سه دوربین است. اما FZ5 دارای مد فیلمبرداری جالبی نیست، کنترل دستی نور در آن اندکی سخت و ناکارآمد است و سیستم کاهش نویز آن در ایزو 400 کیفیت تصویر را خراب می کند.
در بررسی اولیه سیستم ضد لرزش این سه دوربین به نظر می رسد که عملکرد سونی H1 اندکی از کانن و پاناسونیک ضعیفتر است، ولی تفاوت آن فاحش نیست.
در انتها باید گفت انتخاب بین این رده از دوربینها کار مشکلی است و بیشتر به این بستگی خواهد داشت که عملکرد اتوماتیک یا کنترلهای دستی دوربین چقدر برایتان مهم است و سلیقه شخصی شما چیست و نیز کیفیت فیلمبرداری دوربین چقدر برایتان اهمیت دارد. با توجه به تستها و کاری که در چند ماه گذشته با دوربینهای فوق و نیز مینولتا Z5 و پاناسونیک FZ20 صورت گرفته، برنده کاملا مشخصی بین آنها نمی توان تعیین کرد، اما برای عکاسانی که دوست دارند بر همه چیز کنترل داشته باشند، H1 می تواند اولین انتخاب باشد و صفحه مانیتور بزرگ آن یک مزیت واقعی است. اگر سونی مشکل فوکوس در انتهای محدوده زوم را اصلاح کند (که هر چند سریع است، ولی همیشه قبل از اینکه هدف را پیدا کند از آن عبور می کند) و بجای شارپنس نرم افزاری، بر روی شارپنس لنز، بیشتر کار کند، شما یک دوربین ایده آل سوپر زوم خواهید داشت.

بحث و بررسی بیشتر در مورد این دوربین در تالار گفتگو

منبع: DPreview

نویسنده مترجم: محمدرضا شهبازی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

payman_gh
پاسخ به این نظر

بسیار عالی

mohsen
پاسخ به این نظر

خیلی عالی بود . فقط یه قیمت حدودی بزنید كه خواننده های مطلب بدونن توی چه حدود قیمتی هستش . البته اگه قیمتش معلوم باشه توی بازار

ali naseri
پاسخ به این نظر

قیمت این مدل در بازار ایران چقدر است و اینکه خرید این مدل از بازار داخلی قیمت بهتری دارد یا دبی و یا حتی از داخل زاپن ؟

alireza86
پاسخ به این نظر

حرف نداشت

reza
پاسخ به این نظر

کسی ازقیمت این مدل در بازار ایران اطلاع داره؟

برای عکاسی در محیط باز و فاصله زیاد بین

dsc-h1 سونی و S2 Is کانن و fz20 پاناسونیک کدام مدل بهتره ؟

leila
پاسخ به این نظر

با سلام و احترام

اینجانب اطلاعاتی را در مورد تنوع محصولات و همچنین نام مدیر عامل یا مدیر فروش محصولاتتان و اینکه نالم شرکت و نام محصول تویلیدی یکی میباشد و در صورت امکان شماره تلفن , فکس , ایمیل و وب سایت شمارا در صئرت امکان برای اینجانب بفرستید.





با تشکر از همکاری شما

سیامک
پاسخ به این نظر

مطالب جامع و مفیدی بود

اما اگر ما را از قیمت آن مطلع کنید عالی میشد

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea