معمولا عکاسان حرفه‌ای از پردازشهای تصویری دیجیتال بجز برای تصحیحات جزئی و اساسی استفاده نمی‌کنند. معمولا در یک عکس طبیعی استفاده از پردازشهای تصویری و ایجاد جلوه های مصنوعی در عکس، حالت طبیعی عکس را از بین می برد. ولی استفاده از فیلترهای مختلف یا حتی کامپیوتر برای بهبود رنگها و کیفیت عکسها، تیره کردن آسمان، واضح کردن برگها یا ایجاد دیگر جلوه‌های خوشایند در عکس کار مفیدی است.


عکس فوق که از یک منظره کوهستانی گرفته شده، منظره زیبایی همانند یک کارت پستال را نشان می‌دهد. اما سفیدی رنگ و رو رفته‌ آسمان زیاد جالب نیست. در واقع، رنگ سفید در آسمان برای بلای جان عکسهای منظره است. در عکاسی سیاه و سفید با استفاده از پولارایزرها، فیلترهای رنگی قرمز و زرد و هر کلک دیگری که ما را از شر این مشکل خلاص کند استفاده می‌کنیم.
در این نوشته تکنیکی با استفاده از فتوشاپ یاد می‌گیرید که بتوانید مشکل سفیدی آسمان را براحتی حل نمایید.
روی ابزار Magic Wand دوبار کلیک کنید و دقت نمایید که Antialiasing انتخاب شده و تلرانس رنگها روی ۵۰ تنظیم شده باشد. سپس با استفاده از منوی Select / Color Range و سپس استفاده از Magic Wand روی ناحیه خالی آسمان کلیک کنید. با استفاده از تغییر Fuzziness کاری بکنید که تمام آسمان انتخاب شود، معمولا حول و حوش عدد ۵۰ درست کار می‌کند. روی رنگ جلوزمینه کلیک کنید و طیفی از آبی را که برای آسمان مناسب می‌دانید انتخاب نمایید.
اکنون روی ابزار Line Gradient کلیک کرده و حالت Normal را انتخاب نمایید. برای گرادیانت حالت Foreground to Background را تنظیم نمایید. با استفاده از این ابزار از یک طرف آسمان به طرف دیگر خطی بکشید (مثلا از بالای سمت راست به پایین سمت چپ). با این کار طیفی سایه دار از آبی را در آسمان خواهید داشت. همانند عکسی که من در اینجا کار کرده ام می‌توانید با محوکردن آبی آسمان به طیف زرد رنگ، روشنایی غروب خورشید در آسمان را ایجاد نمایید.




در اینجا کمی تجربه برای ایجاد جلوه‌ای جالب و خوشایند در آسمان لازم است. مراحل اولیه کار ممکن است چند ثانیه بیشتر طول نکشد، ولی پیدا کردن رنگهای مناسب که به منظره بخورد و حالت غیر طبیعی به آن ندهد ممکن است یک ساعت هم طول بکشد. استفاده از Undo و History Palette به راحتی و سرعت کار کمک می‌کند. بهر حال به زحمتش می‌ارزد.