مطلب زیر به لطف دوست عزیز کامران خوشی تهیه و نگاشته شده است. ضمن تشکر فراوان از توجه و لطف ایشان به این وبلاگ، از سایر علاقمندان نیز برای همکاری دعوت به عمل می‌آوریم. قطعا هر گونه همکاری با این وبلاگ و سایت که تنها با هدف افزایش آگاهی و ارتقا سطح دانش عموم علاقمندان به عکاسی (دیجیتال) فعالیت می‌کند، موجب امتنان و دعا خیر علاقمندان خواهد بود.

فیلترهای پولاریزه از ابزارهای بسیار ضروری برای عکاسان حرفه ای می‌باشند.این ابزار معمولا برای از بین بردن بازتاب نور اغلب اشیائ غیر فلزی در عکسها و همچنین افزایش میزان اشباع در رنگ* شاخ و برگ درختان وتیره تر کردن رنگ آسمان برای تاثیر حسی بیشتر و نظایر آن به کار می‌رود.من همیشه سعی می‌کنم یکی از آنها را در موقع عکاسی همراه داشته باشم. گفتم "سعی میکنم" چون در اغلب موارد فراموش می‌کنم آن را داخل ساک بگذارم. اما خوشبختانه دنیای دیجیتال ابزاری را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بخشی از این فراموشکاری ها را جبران کنیم. در اینجا قصد دارم یکی از تکنیکهای فتوشاپ که من آن را پولاریزور دیجیتالی( پ.د) می‌نامم و کاری همانند یک فیلتر پولاریزه انجام می‌دهد را اندکی شرح دهم.

طرز کار
پ.د در بسیاری از موارد دقیقا شبیه یک فیلتر پولاریزه واقعی کار می‌کند. بیشترین کاربرد آن در کار با عکسهای آسمان آبی و یا سطوح آبی دریا و بعضی بازتابهای مزاحم سطح آب می‌باشد.من غالبا برای دستیابی به رنگهای روشن و اشباع شده حتی هنگامیکه عکس هیچ قسمتی از آسمان یا آب را در خود ندارد از تکنیک پ.د استفاده می‌کنم و تنها دلیل این امر سادگی بسیار زیاد استفاده از آن است. حتی هنگامیکه آب یا آسمان در عکس مستقیما قابل رویت نباشد انعکاس نور آنها بررنگ اغلب سطوح داخل عکس تاثیر می‌گذارد و لایه ای کدر و کبود بر روی عکس به وجود می آید. با از بین بردن این لایه می‌توانیم رنگهای شفاف تر و بدون انعکاسهای مزاحم داشته باشیم.
گام به گام
کار را با تصویری آغاز می‌کنیم که بخش وسیعی از آن را سطح آب (فرض میکنیم یک اقیانوس : ) ) تشکیل داده است.شما هم می‌توانید به راحتی به همراه من مراحل را با همین عکس مرور کنید(قانون کپی رایت در مورد این عکس وجود ندارد). عکس از یک قو بسیار زیبا در داخل آب به همراه طیف بسیار زیبائی از آبی گرفته شده.



این عکس به جهت تمرین گرفته شده و نشانگر قوسهای زیبائی بر روی گردن قو می‌باشد. قطعا هیچ ایده ای برای برجسته کردن رنگ رنگ خاصی وجود نداشته است. هنگامیکه به عکس نگاه می‌کنیم علاقمند هستیم رنگ آبی شفاف تری را بدون انعکاسهای خاکستری ببینیم. این به ما می‌گوید که نیاز به رنگ آبی طبیعت داریم. بنابراین باید سراغ انتخاب رنگ در قسمت لایه ها برویم. با من به اینجا بیایید:
Layer/New adjustment layer/ OK-Selective color
با استفاده ازمنوی انتخابگر رنگ، رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید:
Selective color/color/neutrals
صفحه ای مانند زیر در مقابل شما قرار خواهد گرفت. لغزنده ها** را حرکت دهید تا به اعداد نشانداده شده در تصویر برسید. ضمنا این امکان را دارید که در صورت تمایل اعداد را تایپ کنید.
هر لغزنده در اینجا نمایانگر میزان رنگهای نوشته شده و به طبع رنگهای متضاد آن است. Cyan-Red و Magenta-Green و Yellow-Blue و Black-White لغزنده ها میزان رنگهای نوشته شده در بالای خود را در جهت مثبت افزایش و در جهت منفی کاش می‌دهند(و رنگهای متضاد را افزایش می‌دهند). بنابراین می‌توان گفت ۲۹- زرد همان ۲۹+آبی است و غیره. با حرکت دادن لغزنده ها این مفهوم را بیشتر درک خواهید کرد. بعد از کنترل اعداد با اعداد توصیه شده بالاتثبیت کنید و عکس را ببینید. مطابق آنچه گفته شد عکس زیر نتیجه عملکرد ما خواهد بود.
ما توانستیم رنگهای Blue, Cyan و Black را افزایش دهیم و عکس از حالت اول خیلی بهتر به نظر می‌رسد. اما کار ما هنوز تمام نشده.حالا به جای انتخاب رنگ خنثی طیفهای آبی را انتخاب می‌کنیم: Selective colors/Blues در این قسمت اعداد را مطابق تصویر زیر تغییر دهید.
اعداد را بعد از کنترل تثبیت کنید. در اینجا نیز رنگهای Blue, Cyan و Black مجددا افزایش داده شد، منتها این بار بر روی طیف آبی. نتیجه به شکل زیر ظاهر خواهد شد.
حالا ما صاحب یک طیف بسیار زیبای آبی طبیعی شدیم، اما طیف آبی سفیدی بدن قو را تحت تاثیر قرار داده است و ما نیاز داریم اندکی بدن قو را برجسته تر در عکس داشته باشیم. اینکار را می‌توانیم با تغییراتی در خواص آمیختگی ***انجام دهیم. برای اینکار با دکمه راست موس را بر روی Selective color channelفشار داده و Blending option را از طریق منوی Pup-up context (یا از طریق layer/Layer Option در نسخه‌های پایین‌تر فتوشاپ) انتخاب نمایید. ما در اینجا قصد داریم محدوده تغییر رنگ از تیره به روشن را کاهش دهیم که در واقع باعث برجستگی رنگ سفید خواهد شد. اعداد را مطابق زیر تغییر دهید.
طریقه تغییر اعداد بدین صورت است که ابتدا مثلث توخالی سمت راست را بر روی ۱۹۰ تنظیم می‌کنیم و سپس در حالیکه دکمه Alt را فشار می‌دهیم مثلث توخالی سمت چپ را بر روی ۱۶۷ قرار می‌دهیم. این اعداد ثابت نیست و شما می‌توانید با تغییر آنها نتیجه دیگری را تجربه کنید. به هر حال کار ما در این مرحله تمام شد. این نتیجه کار است.
این عکس را با عکس اولیه مقایسه کنید. چطوره؟ این عکس از دوست عزیز کمال ایکین از ترکیه۲۰۰۲ می‌باشد. * Color saturation ** Sliders *** Blending properties