درست در هنگامی که همگان فکر می‌کردند مسابقه مگاپیکسل‌ها در حال کند شدن می‌باشد سنسور CCD هشت مگاپیکسلی ICX456 سونی در ماه ژوئن سال گذشته به بازار آمد و پیش‌بینی به بازار آمدن تعداد بیشتری دوربین دیجیتال هشت مگاپیکسلی زیاد سخت نبود. در پایان سال گذشته سونی F828 با هشت مگاپیکسل را راونه بازار نمود و امسال در نمایشگاه PMA دوربین‌های هشت مگاپیکسلی بیشتری به نمایش گذارده شد.
شرکت کانون نیز بیکار ننشت و دوربین PowerShot Pro1 را با هشت مگاپیکسل و ۷ برابر زوم اپتیکال عرضه نمود. این دوربین در رده دوربین‌های سری G کانون بنام دوربین G8 نامید و یا در ادامه دوربین های Pro70 و Pro90IS دانست. طراحی لنز کانون نیز جالب است، همان طراحی زوم هفت برابر را دارد که برای اولین بار در Minolta DiMAGE 7 (و بعد از آن در ۷i, 7Hi , A1) مشاهده شد.








سری لنز L

کیفیت لنز بکار رفته در این دوربین دارای مشخصات خاصی است. جای تعجب نیست اگر بدانید که گام پیکسلها (فاصله بین مرکز تا مرکز هر پیکسل) در این سنسور ۳/۲ اینچی هشت مگاپیکسلی در حدود ۲.۷ میکرون است ( شبیه سنسورهای پنج مگاپیکسلی ۱.۸/۱ اینچی بعضی از دوربین های دیجیتال و دارای محدوده زوم اپتیکال بلندپروازانه ۲۸ تا ۲۰۰ mm می باشد.
این اولن باری است که کانون لنز سری L را عرضه می‌کند که قاعدتا برای استفاده در دوربین‌های SLR حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. این لنز ترکیبی از عدسیهای با ابیراهی فوق العاده پایین UD (Ultra –Low Dispersion) و فلورایت می‌باشد. مطمئنا بسیاری از مردم تا قبل از نمایش اولین تصایر نمونه دوربین نظرات متفاوتی در مورد آن خواهند داشت، ولی با نمایش آنها هیجان زده شده و شاید از نتیجه لنزهای کارل زایس سری T* که در F828 سونی استفاده شده است نا امید شوند.
زوم دوربین Pro1 بااستفاده از حلقه بزرگ دور لنز هم بصورت الکترونیکی و هم مکانیکی کنترل می‌شود. به علاوه برای حرکت لنز از موتورهای اولتراسونیک USM استفاده شده است که هم امکان چند سرعته بودن زوم را فراهم نموده و هم حرکت اجزاء لنز را بسیار کم صدا نموده است.
هر چند سرعت لنز این دوربین از سرعت لنز سونی کمتر است، ولی حداکثر دیافراگم آن در واید F2.4 و در تله F3.5 قابل ستایش است. بااین دیافراگم امکان استفاده از فوکوس اتوماتیک سریع در نور کم و نیز امکان گرفتن عکس‌های سریع با دیافراگم کوچک برای بدست آوردن شارپنس مناسب در مواقع لزوم فراهم آمده است.





مشخصات دوربین:
قیمت: ۹۹۹ دلار
بدنه
جنس: آلیاژ منیزیوم / پلاستیک
سنسور: ۸ مگاپیکسل موثر، RGB، ۳/۲″
پردازنده تصویر: DIGIC با iSAPS
فیلم: با صدا
۶۴۰ x 480, 15 fps, max 30 sec
۳۲۰ x 240, 15 fps, max 3 mins
۱۶۰ x 120, 15 fps, max 3 mins
لنز:
سری L با ۷ برابر زوم اپتیکال، معادل ۲۸ – ۲۰۰ mm، F2.4 – F3.5، دارای ۱۴ عدسی در ۱۰ گروه، ۱ عدسی فلورایت، یک شیشه UD، ۲ عدسی aspherical، دارای موتور زوم اولتراسونیک
فوکوس:
ترکیبی، فوکوس ناحیه مرکزی، چند ناحیه‌ای و انتخابی، دستی، تکی و پیوسته، محدوده بندی فوکوس با حداقل فاصله فوکوس ۳ Cm
مدهای عکاسی: خودکار، برنامه‌ریزی شده، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم، دستی، کاربر ۱و۲ ، پرتره، منظره، منظره شب، پانوراما، فیلمبرداری
نورسنجی: سنجشی، متوسط‌گیر مرکزی، نقطه‌ای
حساسیت: اتوماتیک، ۵۰, ۱۰۰, ۲۰۰,۴۰۰
سرعت شاتر: ۱۵ ثانیه تا ۴۰۰۰/۱ ثانیه (در مدهای مختلف محدودیتهایی برای سرعتهای بالا یا پایین وجود دارد)
دیافراگم: F2.4 تا F8.0 در واید و F3.5 تا F8.0 در تله
نورسنجی دستی: تمام ترکیبهای شاتر و دیافراگم فوق، مد Bulb ندارد.
قفل نورسنجی
جبران نوری: -۲ EV to +2 EV in 1/3EV
دارای فیلتر تراکم خنثی
تراز سفیدی: خودکار، نور روز، ابری، تنگستن، فلورسانت، فلورسانت H، فلاش، دو حافظه تنظیم کاربر
دارای تنظیم کنتراست، شارپنس و اشباع
عکاسی پیوسته: سرعت پایین ۱ کادر در ثانیه تا ۱۸ عکس و سرعت بالا ۲.۵ عکس در ثانیه تا ۶ عکس
عکاسی متوالی: از یک تا ۶۰ دقیقه تا ۱۰۰ عکس
فلاش:
فلاش سرخود، اتوماتیک، دستی، کالهش قرمزی چشم، تاخیری، برد تا ۵ متر در واید و تا ۳.۵ متر در تله، دارای جبران +/- ۲.۰ EV in 0.3 EV، محل نصب فلاش خارجی و لامپهای استودیویی
کنترل از راه دور و کنترل از طریق درگاه USB با کامپیوتر
خروجی ویدئویی پال / سکام
نوع حافظه: CF I , II، میکرودرایو، پشتیبانی Fat32
حافظه همراه دوربین: CF 64 MB
منظره یاب الکترونیکی با ۲۳۵۰۰۰ پیکسل و تنظیم دیوپتری برای هماهنگی با چشم
مانیتور LCD: 2 اینچی با ۲۳۵۰۰۰ پیکسل و متحرک
نمایش هیستوگرام
پرینت مستقیم با پرینترهای مخصوص کانون و پرینترهای سازگار با PictBridge
امکان ضبط ۶۰ ثانیه صدا روی هر تصویر
سنسور جهت دوربین برای پرخش خودکار عکسها
زوم مرور عکسها
منبع انرژی: باتری لیتیوم یون BP-511A قابل شارژ همراه با شارژر
وزن: بدون باتری ۵۴۵ گرم، با باتری ۶۴۰ گرم
ابعاد: ۱۱۸*۷۲*۹۰ میلیمتر


نمای فیزیکی