بسیاری از دوستان در مورد پرینترهای مناسب برای پرینت عکس سوال نموده بودند که برای پاسخگویی به درخواست این عزیزان مقاله زیر را ترجمه نموده و در سه قسمت خدمت عزیزان ارائه می دهم. د راین نوشتار بدون معرفی مدل و یا مارکی خاص سعی شده است اصول مقایسه و انتخاب یک پرینتر مناسب مورد بررسی قرار گیرد.
 

 




هر کسی که برای خرید پرینتر اندکی در بازار جستجو کرده باشد می داند که انواع بسیار متنوعی پرینتر در قفسه فروشگاهها موجود می باشد. با وجود این تنوع پیدا کردن آنچه که برای کار و یا منزل شما مناسب می باشد بسیار مشکل می باشد.
شما برای پرینت عکسهای عالی نیاز به پرینتری با رزولوشن خیلی بالا ندارید. در واقع هر چه رزولوشن پرینتر شما بالاتر باشد شما به رزولوشن بیشتری در عکس خود نیاز دارید تا بتوانید عکسی در اندازه دلخواه خود پرینت بگیرید. این بخاطر این است که برای تعیین سایز پرینت به دست آمده اندازه فایل تصویر (به پیکسل) به رزولوشن پرینتر (به نقطه در اینچ)تقسیم می شود . برای مثال اگر اندازه تصویر ۱۲۸۰*۱۴۷۸ پیکسل است و پرینتر شما ۱۶۳ dpi است، اندازه پرینت به دست آمده ۷.۸*۹ اینچ می شود:
۱۴۷۸ تقسیم بر ۱۶۳ می شود تقریبا ۹ و ۱۲۸۰ تقسیم بر ۱۶۳ می شود ۷.۸۵ اینچ. یعنی ۷.۸*۹
اگر دقت پرینتر شما ۳۰۰ dpi است، شما رزولوشن بالاتری خواهید داشت ولی اندازه تصویر کوچکتری به دست خواهید اورد! زیرا:
۱۴۷۸ تقسیم بر ۳۰۰ می شود تقریبا ۴.۹۲ و ۱۲۸۰ تقسیم بر ۳۰۰ می شود ۴.۲۶ یعنی ۴.۲*۴.۹ اینچ.
بنابر این اگر شما می خواهید برای خرید یک پرینتر سرمایه گذاری نمایید اول مطمئن شوید حداکثر اندازه عکسی که دوربینتان می دهد با رزولوشن پرینتر شما تناسب منطقی داشته باشد. (اگر دوربین با رزولوشن کمتر از پرینتر داشته باشید در واقع از امکانات پرینترتان اصلا استفاده ای نکرده اید)
خوشبختانه امروزه دوران طلائی پرینترها محسوب می شود و با توجه به قیمتهای مناسب و کیفیت بالای پرینترهای موجود با اندکی دانش و تلاش می توانید خانه و یا محل کار خود را به لابراتور عکاسی تبدیل نموده و براحتی کارتهای تبریک، عکسهای یادگاری و … را با قیمتی مناسب چاپ نمائید.
من در اینجا سعی می کنم برای راهنمایی شما پارامترهای اساسی را که در خرید پرینتر باید مد نظر قرار دهید تعریف نمایم تا هنگام خرید با بررسی آنها بهترین انتخاب برای خود را پیدا نمایید. در این نوشتار سعی بر اختصار و پرداختن به اهم مسایل و در نظر گرفتن امکانات موجود در بازار بوده است.

کیفیت تصویر
وقتی شما برای خرید یک پرینتر کوچک برای پرینت عکسهای رنگی خود اقدام می نمایید، در واقع به دنبال مدلی می گردید که عکسی با رنگها و کیفیت طبیعی را ایجاد نماید و تا حد ممکن تشابه بیشتری به عکسهای چاپ شده داشته باشد. دستگاههای چاپ عکس روزگاری بسیار گرانقیمت بوده و کار با آنها مشکل بود، ولی با پیشرفت در صنعت امروزه قیمت آنها در حد قابل تحمل برای خریدارهای متوسط در آمده است.
تا همین اواخر، تنها دستگاهی که قادر به پرینت مناسب عکس بود پرینترهای تصعید رنگ Dye-Sublimation بودند، ولی امروزه پرینترهای جوهر افشان گامهای بلندی در بهبود کیفیت تصویر برداشته اند.
شرکتهایی نظیر Hp و Epson در سالهای اخیر بازار پرینترهای عکس با کیفیت نزدیک به عکس های چاپی را در اختیار داشته و نتایج تحقیقات و پیشرفتهای آنان بیشتر نصیب عکاسان آماتور شده است، تا جایی که حتی به تولید پرینترهایی تا قیمت ۱۰۰ دلار هم دست یافته اند. هنگام خرید یک پرینتر رنگی برای پرینت عکس حتما در مشخصات آنها دنبال کلمات Photorealistic و یا Photo-quality بگردید.

دقت پرینتر DPI
در حالی که دوربین های دیجیتال برای بیان دقت تصویرشان از مقیاس پیکسل استفاده می کنند، دقت پرینتر بر اساس تعداد نقاطی که پرینتر بر هر اینچ کاغذ می تواند بگذارد dpi بیان میگردد. هر چه dpi بالاتر باشد نقطه گذارده شده کوچکتر است و تفکیک نقاط از یکدیگر با چشم غیر مسلح سخت تر می شود. پرینترهای عکس دارای کیفیت خیلی بالا دارای نقاط بسیار ریزی هستند که تنها با استفاده از ذره بین می توان آنها را دید، ولی بین با کیفیت ترین و کم کیفیت ترین پرینتر مدلهای قابل قبول بسیاری می تواند وجود داشته باشد.
دقت پرینترها بین ۳۰۰ تا ۱۴۰۰ dpi و بیشتر متغیر است که بستگی به تکنولوژی مورد استفاده برای گذاردن نقطه و اندازه نازلها و یا المنت های گرمایی هد آن دارد.معمولا پرینتری که ۶۰۰ dpi تولید میکند پرینتری با کیفیت عکس محسوب می شود، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که در کیفیت عکس موثر می باشد. نوع کاغذی که برای پرینت استفاده می نمایید تاثیر بسیاری برکیفیت ان دارد و همچنین تعداد رنگی که پرینتر استفاده می نماید و نحوه کاربرد جوهر تاثیر گذار است.
ادامه دارد…

برای مطالعه مشخصات تعدادی از پرینترهای مخصوص عکس به اینجا مراجعه نمایید.