۶-گرفتن عکس از صحنه های سریع
خوشبختانه امروزه دوربین های دیجیتال بیشتری در حال نزدیک شدن به سرعت پاسخ فیلم های عکاسی هستند. به بیان ساده به مجرد فشار دادن شاتر عکس گرفته می شود. ولی متاسفانه خیلی از مدلها هنوز کند بوده و آنچه که در مانیتور آن نمایش داده می شد همانی نخواهد بود که در عکس ثبت می شود. اگر دوربین شما چنین است دو راه برای فائق آمدن بر آن وجود دارد. اول آنکه خود را عادت دهید بدون اینکه وابسته به تصویر نشان داده شده در مانیتور باشید، بر اساس تجربه بهترین زمان فشار دادن شاتر را به دست آورید. دوم این که روی سوژه های ساکن نحوه قفل کردن فوکوس دوربین تان را یاد بگیرید. در شرایطی که می خواهید از جسم متحرک و یا صحنه سریعی عکس بگیرید از قبل فوکوس را روی فاصله مناسبی قفل کنید. چون هنگامی که فوکوس انجام شده باشد با فشردن شاتر بلافاصله عکس گرفته می شود.


۷- عکس گرفتن از صحنه های سریع در مد عکس تکی
اگر تنظیم دوربین شما روی مد عکس تکی تنظیم شده باشد بعد از گرفتن عکس تا زمان آماده شدن برای عکس بعدی زمانی طول می کشد که به علت ثبت اطلاعات عکس روی کارت حافظه است. ممکن است دوربین در طی این زمان با نشان دادن عکس گرفته شده شما را سرگرم نماید. این مد برای گرفتن عکس از سوژه های ثابت مناسب می باشد.
ولی هنگامی که می خواهید از سوژه های در حال حرکت عکس بگیرید باید تنظیم دوربینتان را تغییر دهید. در بعضی دوربین ها می توانید نمایش تصویر بعد از گرفتن عکس را غیر فعال نمایید که باعث سریعتر شدن زمان آماده شدن برای عکس بعدی می شود. در بعضی از دوربین ها نیز می توانید مد گرفتن چند عکس متوالی را فعال نمایید که قبل از اینکه دوربین به ثبت تصاویر بپردازد چند عکس مختلف می توانید بگیرید.


۸- مدیریت نامناسب عکسها
در باره این موضوع قبلا هم صحبت شده است. شما برای اینکه حداکثر بهره را از دوربین تان ببرید باید روند کاری منظمی شامل گرفتن عکس، انتقال به کامپیوتر، نگهداری و مرتب کردن منطقی عکسها و  گرفتن کپی پشتیبان روی CD را رعایت نمایید. ممکن است عادت دادن خودتان به انجام دقیق این کارها کمی مشکل باشد، ولی این کار ضامن استفاده درست و بدون اشتباه از عکسهایتان می باشد.


۹- انتظار اصلاح عکسها با نرم افزارهای ویرایش تصویر
در بعضی از فیلم ها پلیسی دیده اید که از عکسی که کاملا تار است چگونه عکسی واضح از صورت مجرم تهیه می کنند و یا عکسی غیر واضح در شب را به عکسی روشن مثل وسط روز تبدیل می نمایند. زیاد جدی نگیرید. این قدرت اسرارآمیز کامپیوترها زاییده قوه تخیل کارگردان فیلم است.
با استفاده از یک نرم افزار ویرایش تصویر خوب مثل فتوشاپ می توان تصویر رنگ پریده زیر نور فلورسانت را بهبود داد، قرمزی چشم را اصلاح کرد، روشنایی و کنتراست را بهتر نمود و کارهایی از این قبیل، ولی در قدرت و کیفیت کار محدودیت هایی وجود  دارد. بعضی اشکالات هستند که با هیچ نرم افزاری قابل برطرف شدن نمی باشند.


۱۰- ضبط روی عکس اصلی
ممکن است شما در حال تجربه کردن یک نرم افزار ویرایش تصویر و امتحان جلوه های عجیب و غریبی که بر روی تصویر و رنگها ایجاد می کند باشید. کارهایی که انجام می دهد بسیار جالب است و شما می خواهید ادامه کار را بعدا انجام دهید. کلید Ctrl-S را می زنید و عکس ضبط می شود.
شما نمی خواستید اینطور شود، ولی اکنون عکس اصلی با عکس تغییر داده شده شما جایگزین شده است و دیگر وجود ندارد. همیشه یادتان باشد قبل از شروع کار با چنین نرم افزارهایی بااستفاده از Save as  یک کپی از تصویر اصلی تهیه نموده و روی آن کار کنید.