هنگام پرینت یک تصویر جزئیاتی که در پرینت نشان داده می شود مستقیما به تفکیک پذیری (resolution) دوربین بستگی دارد. یعنی هر چه تفکیک پذیری بالاتر باشد پرینتی بهتر و دقیقتر خواهیم داشت.

برای نشان دادن رابطه بین دقت پرینت و رزولوشن تصویر، آزمایش ساده ای ترتیب داده شده است. ازدوربین Minolta F300 که یک دوربین ۵ MP است برای گرفتن ۴ عکس از یک موضوع خاص در وضعیت یکسان استفاده شده که هر عکس یکی از رزولوشن های ممکن در دوربین را دارا می باشد (۲۵۶۰و ۲۰۴۸ و ۱۶۰۰ و ۶۴۰). عکسها با استفاده از پرینتر مخصوص عکس سونی (DPP-EX5) در ابعاد بدون حاشیه ۶*۴ اینچ (۱۵.۲۴*۱۰.۱۶ cm) پرینت گرفته شده است.

همانند بسیاری از دوربین های دیجیتال، F300 نیز تصاویری با تفکیک پذیری ۷۲ ppi (پیکسل بر اینچ) ثبت می کند. این مقدار برابر با رزولوشن اکثر مانیتورهای کامپیوتر است. هرچند امروزه مانیتورهایی با رزولوشن ۹۶ ppi وجود دارند و دوربین هایی با رزولوشن بالاتر از ppi 72 نیز تولید شده اند. پیکسل بر اینچ در عکس دیجیتال با DPI (نقطه بر اینچ) در پرینترها رابطه دارد و رابطه آن عبارتست از اندازه ۱ به ۱ عکسی که بدون هیچ بزرگنمایی یا کوچک نمایی می توان از یک عکس پرینت گرفت.

در این آزمایش پرینتر مورد استفاده به ۴۰۳ پیکسل بر اینچ نیاز دارد و عکسهایی که نمی توانند پرینت ۶*۴.۵ اینچ ایجاد نمایند برای بر آورده کردن نیاز پرینتر به برون یابی نیاز دارند. به هر حال، هر چه برون یابی بیشتری روی عکس برای پرینت استفاده شود، تصویر پرینت شده دارای نقاط درشت تری می شود. (جزئیات کمتری را نشان می دهد)

در اینجا نگاهی دقیق تر به رابطه PPI با DPI خالی از لطف نیست. خاصیت پیکسل بر اینچ PPI یک عکس دیجیتال در واقع یک مقدار دلخواه است که نسبت دقیقی با ابعاد پیکسل دوربین ندارد. از طرف دیگر، DPI عبارتست از اندازه تعداد نقاط در اینچی که یک پرینتر برای ایجاد یک تصویر روی کاغذ بکار می برد.

درمورد PPI ممکن است یک سازنده ۷۲ PPI را که رزولوشن مانیتورهای قدیمی است ملاک قرار دهد در حالی که سازنده دیگر ۱۸۰ PPI را انتخاب کند و دیگری ۳۰۰ را. برای کاربر چیزی که مهم می باشد اندازه پرینتی است که می توان با تصویر به دست آمده گرفت.

اجازه بدهید مثالی را مرور نماییم که تاثیر تغییرات مقدار PPI در تصویر ۳ MP بر اندازه پرینت با فرض نسبت یک به یک بین PPI با DPI را نشان می دهد:

– ۱۵۳۶*۲۰۴۸ در ۷۲ ppi پرینت ۵۴.۱۹ * ۷۲.۲۵ cm
– ۱۵۳۶ *۲۰۴۸ در ۱۸۰ ppi پرینت ۲۱.۶۷ * ۲۸.۹ cm
– ۱۵۳۶*۲۰۴۸ در ۳۰۰ ppi پرینت ۱۳ * ۱۷.۳۴ cm

از آنجا که بیشتر پرینترها – جوهر افشان، لیزری – تصاویری با DPI بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ تولید می کنند، مقادیر بالاتر PPI دید بهتری از اندازه پرینت قابل دستیابی با کیفیت مناسب به دست می دهد. با استفاده از تصاویر آزمایشی تفاوت بین رزولوشن تصویر و اندازه پرینت قابل حصول با دقت پرینتر در جدول زیر خلاصه شده است. توجه نمایید که مقادیر ارائه شده برای دستگاه مورد استفاده ما بوده و برای پرینترهای دیگر با توجه به دقت آن متفاوت است.
PPI تصویر در پرینت ۱۵.۲۴x 11.43 cm — اندازه تصویر با PPI 403 — تفکیک پذیری تصویر
۴۸۰X 640 (VGA) — 4.03 x 3.03 cm — 106.667
۱۰۲۴X768 0.8 MP) — 6.45 x 4.84 cm — 170.667
x 1280 X 960 (1 MP) — 8.07 x 6.05 cm — 213.333
x 1200 X1600 (2MP) — 10.08 x 7.56 cm — 266.667
x 1536 X 2048 (3 MP) — 12.91 x 9.68 cm — 341.333
x 1704 X 2272 (4MP) — 14.32 x 1074 cm — 378.667
x 1920 X 2560 (5MP) — 16.13 x 12.1 cm — 426.667
با توجه به تعداد PPI مورد بحث فوق متوجه می شویم تنها عکسی را که بدون برونیابی می توان در اندازه ۶*۴ اینچ پرینت گرفت تصویری ۵ مگاپیکسلی می باشد. اگر بجای پرینتر پیشرفته فوق از یک پرینتر جوهر افشان استفاده شده بود می توانستیم عکسهای بزرگتر ولی با رزولوشن کمتری را پرینت بگیریم.پرینتر مورد استفاده در این آزمایش نظیر اکثر پرینترهای تجاری امروز تعداد DPI ثابتی دارد.
تصاویری که در ادامه روی آنها بحث شده است از روی پرینت های آزمایشی اسکن شده اند. اسکن ها در ۳۰۰ ppi دارای ۴۰۰*۳۰۰ پیکسل بوده و همگی از یک ناحیه از پرینت تهیه شده اند. این موضوع که اسکن، تصویری با کیفیت پایین تر از پرینت تولید می کند در مقام مقایسه بین تصاویر اهمیتی ندارد و تصاویر برای پرهیز از ایجاد تغییرات غیر طبیعی با فرمت JPG با کیفیت ۶۰% ذخیره شده اند.

رزولوشن تصویر ۴۸۰*۶۴۰

 

 


برای ایجاد عکسی ۶*۴ با ۴۰۳ PPI باید تصویر ۴۸۰*۶۴۰ تا حد قابل توجهی برون یابی شود. بنابر این پرینت به دست آمده دارای رنگهای غیر طبیعی بسیاری بوده و فقط بعضی از حروف با قلم بولد قابل تشخیص می باشند. پرینت این تصویر بدون برون یابی ممکن است، اما هر چند رنگهای مصنوعی در آن کمت می شود، ولی باز هم جزئیات کمتری از تصویر در آن مشاهده می شود.


رزولوشن تصویر ۱۲۰۰*۱۶۰۰

 

 

 


با تعجب دیده می شود با وجود اینکه برای هماهنگ کردن تصویر با دقت پرینتر برونیابی زیادی بر روی آن انجام شده، ولی باز تصویر قابل قبول می باشد. مقداری رنگهای غیر طبیغی در تصویر ایجاد شده و لی بوضوح تفکیک پذیری ۲ MP تصویر ۴*۶ قابل قبولی با این پرینتر ایجاد می کند.


رزولوشن تصویر ۱۵۳۶*۲۰۴۸

 

 


اگر ۲MP قابل قبول باشد، ۳MP حتما مورد قبول است. در تصویر ۳MP برون یابی کمتری نیاز است و دقت بیشتری در تصویر وجود دارد. همانطور که دیده می شود اعوجاج رنگی کمتری نسبت به ۲MP نیز دارد.

رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ * ۲۵۶۰

 

 

 


با رزولوشن ۵ MP تصویر اطلاعات بیشتری از آنچه که مورد نیاز یک پرینت ۴*۶ با ۴۰۳ DPI است، دارد. متن دقیق و واضح است. اعوجاجی در رنگ وجود ندارد. برای پرینت این تصویر درایور پرینتر اطلاعات تصویر را میان یابی کرده که با حذف تغییرات غیرطبیعی در تصویر باعث ازدیاد رزولوشن مشاهده شده در پرینت می شود. از دید چشم غیرمسلح متن در تصاویر پرینت شده کوچک است ولی به غیر از مورد ۴۸۰*۶۴۰ پیکسل بقیه موارد دارای وضوح و خوانایی مناسبی است.
همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، هدف این آزمایش این بود که این واقعیت که با رزولوشن بالاتر کیفیت پرینت بهتری به دست می آید نشان داده شود. پرینتر DPP-EX5 دارای رزولوشنی است که معمولا در پرینترهای تجاری دیجیتال برای چاپ عکس در عکاسیها استفاده می شود. نتایج نشان داده شده در اینجا نشان می دهد که برای داشتن پرینت با کیفیت بالای ۴*۶ با چنین دستگاهی ، حداقل رزولوشن ۲MP مورد نیاز است. بعلاوه نشان می دهد که با رزولوشن بالاتر نتیجه بهتری به دست می آید.
برای کسی که برای جایگزینی دوربین فیلمی خود و گرفتن پرینت عکسها دوربین دیجیتال می خرد، رزولوشن باید مهمترین عامل در انتخاب دوربین باشد.