خیلی ها درمقابل آن لبخندهای بی دندان زیبا یا دست کوچکی که به انگشتی چنگ زده است دچار احساسی توام از عشق و تحسین می شوند: “بدو بیا، نی نی داره می خنده!”





در عکاسی از کودکان دوره نوزادی یک دوره  گذرا است که پر است از تغییرات سریع و شما باید در هر لحظه برای ثبت این لحظات که ممکن است دیگر روی ندهد آماده باشید. همیشه با یک دوربین دم دست برای شکار لحظات ناب کودکتان آماده باشید. این لحظات می تواند خاطراتی زیبا را برای تمام عمر شما و کودکتان جاودانه سازد.
برای گرفتن یک عکس خوب از کودکان  چکار کنیم؟

نزدیک بروید
اگر به اندازه کافی نزدیک نباشید، پس زمینه شلوغ تصویر کودک شما را تحت الشعاع قرار می دهد. حداقل یک سوم یا بیشتر کادر عکس را با کودکتان پر کنید.

کمی فاصله را تجربه کنید
حالتی دیگر را تجربه کنید. کمی دور بروید. تجربه کودک شما تا حد زیادی با محیطی که در آن قرار دارد بهم گره خورده است. با عکاسی از کودکتان در مقابل در ورودی یا در حالی که روی مبل یا کاناپه به خواب رفته است، اندازه قد و قواره او را در مقایسه با اشیاء نشان دهید.

به آرایش صحنه دقت کنید
هنگامی که در منظره یاب نگاه می کنید، کودک را در خارج از مرکز تصویر قرار دهید. این آرایش احساس طبیعی تری به عکس می دهد بدون اینکه نگاه بیننده را از نقطه مورد نظر در عکس (که همان سوژه می باشد) منحرف نماید.




از پس زمینه ساده استفاده کنید
برای این که تمرکز عکس را بر روی کودک قرار دهید، مطمئن شوید که زمینه عکس سوژه را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بااستفاده از یک پس زمینه ساده توجه روی خود کودک حفط می شود. برای پرتره های کودک از این متد استفاده نمایید.
 
به رنگ ها دقت نمایید
به رنگهای اطراف کودکتان توجه نمایید. رنگهای زرد و قرمز رنگهای گرم هستند و تمایل به جدا شدن از زمینه را دارند. در حالی که رنگهای طیف آبی بهتر در زمینه عکس می نشینند. با تجربه بهتر می توانید تعیین نمایید کدام رنگها بیشتر به کودکتان می آید.
 
از گرفتن عکسهای عمودی غافل نشوید
هنگامی که کودک در حالت ایستاده یا نشسته است عکس را بصورت عمودی بگیرید. با این کار می توانید به سوژه نزدیکتر شوید و تنوع بیشتری به عکسهایتان بدهید.




از کودکتان در حال فعالیت عکاسی کنید
کودک را هنگام سینه خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن، چنگ زدن به اشیاء برای بلند شدن یا گرفتن و… دنبال کنید. از پشت منظره یاب دوربین حالت کودک را بسنجید. مثلا او را در یک ساک در باز بنشانید و توپی را در کنار او روی زمین قرار دهید. از تقلای او برای خارج شدن و گرفتن توپ عکاسی کنید. هنگامی که در حال سرکشی و فضولی در گنجه ها و کمدها است از او عکس بگیرید.




از ارتفاع پایین عکس بگیرید.
در سطح قد کودک دوربین را پایین ببرید. معمولا در این وضعیت نمای بهتری از کودک به دست می آید. حالات دیگر را آزمایش کنید. از بین میله های تخت کودک از او عکس بگیرید. یا هنگامی که روی صندلی کوچکش نشسته روی زمین دراز بکشید و از پایین از او عکاسی کنید. کمی ابتکار به خرج دهید. معمولا ایستادن ساده و مصنوعی در مقابل دوربین لطفی ندارد.

از حالات احساسی مختلف عکس بگیرید
گریه کردن، اخم کردن، خندیدن و سایر حالات بخشی از کودک شماست. از هر حالتی که کودک شما می تواند نشان دهد عکس بگیرید. برای ظهور حالات مختلف هنگام عکاسی از شخص دیگری کمک بگیرید تا مثلا او را بخنداند. (البته برای عکس گرفتن گریه اش را در نیاورید!)

از هر حالت چند عکس بگیرید
چون لحظات خاصی که برای کودکان بروز می کند بسیار گذرا و کوتاهند برای اطمینان از خوب شدن عکس از هر لحظه چند عکس بگیرید. تجربه کنید. از بین عکسها بهترینشان را انتخاب کنید یا  از تمام آنها برای نشان دادن سریال یک اتفاق استفاده نمایید.