در قسمت اول این مقاله دو روش برای ادغام دیجیتالی تصاویر برای بهبود محدودیت DR عکسها بیان شد. در این قسمت ادامه روشهای ممکن را با هم پی می گیریم.

۳- این روش با آنکه پیچیده تر است اما گاهی نتایج بهتری دارد:
لایه ۱ را انتخاب کرده و ۳ دکمه Ctrl-ALT-~ رافشار دهید.این کار باعث انتخاب مناطق روشن تصویر میشود.حال یک ماسک لایه بر اساس این مناطق اتخاب شده ایجاد کنید(با کلیک روی ایکون ماسک در پالت لایه).با این کار فورا تصاویر با یکدیگر ترکیب میشوند.اما نتیجه کار چندان رضایتبخش نیست.برای بهتر شدن تصویر باید ماسک را کمی دستکاری نماییم.

ماسک را انتخاب کنید و Filter>Blur>Gaussian Blur را برآن اعمال نمایید.مقدار ۲۰ برای Radius مناسب است.اما بر اساس نوع تصاویر می تواند متغیر باشد.حال نتیجه را بررسی کنید.
اگر هنوز راضی نیستید،میتوانید تنظیمات بیشتری انجام دهید:
ابتدا باید بفهمید که لایه ۱ در چه مقدار از تصویر نهایی شرکت دارد.

برای اینکار Background را خاموش کنید و لایه ۱ ماسک شده را ببینید(مثل شکل سمت راست زیر).بعد روی Channel کلیک کرده و در پالت Channel ،ماسک لایه ۱ را روشن نمایید(شکل فوق) و بقیه کانالها را خاموش کنید.حال میتوانید ماسک را مشاهده کنید(شبیه شکل سمت چپ زیر)

برای آنکه تغییری ایجاد کنید، ابزار Paintbrush را با سایز مناسب و اپاسیته ۲۰ درصد انتخاب نمایید.برای آنکه قسمت بیشتری از لایه ۱ در تصویر نهایی بماند با رنگ سفید روی ماسک بکشید و برای آنکه قسمت بیشتری از لایه Background در تصویر نهایی باقی بماند، با رنگ تیره روی ماسک بکشید .با این روش می توانید کنترل کامل و در عین حال دقیقی بر این مسئله داشته باشید.
در نهایت لایه ها را flat نمایید.

۴- در این روش پس از افزودن ماسک به لایه رویی ، ماسک را انتخاب کرده و سپس با ابزار Gradient طیف سیاه-سفید یابرعکس را بر آن اعمال میکنیم.جهت و طرز اعمال آن بستگی تام به نوع تصویر دارد. در حقیقت با این کار نیز شدت تاثیر گذاری ۲ لایه را در تصویر نهایی تعیین میکنیم.

۵-تمام روشهای فوق را در صورت رضایت از عملکردشان، می توان به صورت یک Action در فتوشاپ ذخیره کرد (از پالت Action گزینه New Action را انتخاب و پس از نامگذاری آن،سلسله مراحل فرآیند مورد نظر را انجام داده و در نهایت دکمه Stop Recordingرا فشار دهید) و در آینده در مورد تصاویر دیگر به کار برد.Action های آماده نیز در این زمینه در دسترس هستند که معروفترین آنها Action موسوم به DRI(Dynamic Range Increase) از سایت Fred Miranda به آدرس زیر قابل دانلود است.
http://www.fredmiranda.com/DRI/index.html
(این Action رایگان نیست و ۸.۵ دلار قیمت دارد)

۶- فرض کنید که قبل از آشنایی با این مبحث ، فقط یک عکس از منظره ای گرفته اید و حالا می خواهید DR آنرا افزایش دهید.آیا ممکن است؟
راه حل زیر گاهی در مورد این تصاویر منفرد باعث بهبود قابل ملاحظه ای می شود:
– ابتدا مناطق پر نور را با ترکیب کلیدهایCtrl-ALT-~ انتخاب کنید.
– یک لایه جدید از این منطقه انتخاب شده ایجاد کنید(با ترکیب Ctrl-J ) و آنرا highlight بنامید.
– حالت Blending را روی Multiply ببرید و اپاسیته را به میزان مناسب تغییر دهید .
– روی لایه Background کلیک کرده و مجددا مناطق پر نور را طبق روش فوق انتخاب کنید.سپس انتخاب را باSelect>Inverse معکوس نمایید تا مناطق تیره انتخاب شود.یک لایه بر اساس این مناطق بسازید(با ترکیب Ctrl-J ) و آنرا ٍShadow بنامید.
– حالت Blending این لایه را روی Screen ببریدو مقدار اپاسیته را تنظیم نمایید.
– لایه ها را Flat کنید.


نکته:
در تمام روشهای فوق پس از Flat‌کردن لایه ها بایستی اصلاحات اضافی مانند تنظیم Curve ، Color Balance و … را انجام داد .این اصلاحات اضافی در افزایش کیفیت نتیجه کار نقش بسزایی دارند.

نکته:
Sharp کردن تصاویر با استفاده از Unsharp Mask
(http://akkasee.com/digitalcamera/archives/000484.php)
بایستی پس از تمام مراحل فوق و قبل از مرحله چاپ انجام شود.

Contrast Masking
Contrast Masking یکی از روشهایی است که از قدیم در تاریکخانه های عکاسی برای افزایش DR تصاویر استفاده می شده است.اکنون به لطف فتو شاپ ،این تکنیک به راحتی در مورد تصاویر دیجیتال قابل انجام است.این تکنیک در مورد تصاویری بیشتر کاربرد دارد که دارای Dynamic Range وسیعی از رنگها باشند.
مثلا به تصویر زیر دقت نمایید.

در این تصویر یک Dynamic Range وسیع رنگ همراه با رنگهای بسیار اشباع وجود دارد که عکاسی از آنرا بسیار مشکل می نماید.
حال به تصاویر زیر دقت کنید:



 

تصویر اول با استفاده از Curve و Level اصلاح شده است ولی تصویر دوم با استفاده از Contrast Masking بهبود یافته است.که به وضوح می توان برتری تکنیک دوم را مشاهده کرد.

طرز انجام Contrast Masking
برای انجام این تکنیک تنها یک تصویر لازم است.

مرحله اول:
در پالت لایه، لایه Background را انتخاب نموده و با فرمان Layer>Duplicate layer یک کپی از آن بگیریدو آنرا Contrast Mask بنامید.اگر لایه های Adjustment نیز دارید، لایه Contast Mask را بالای همه قرار دهید


مرحله دوم:
لایه Contrast mask را انتخاب و با فرمان Image>Adjust>Desaturate آنرا سیاه و سفید نمایید.
مرحله سوم:
با فرمان Image>Adjust>Invert لایه Contrast Mask را نگاتیو نمایید.
مرحله چهارم:
روی لایه Contrast Mask دابل کلیک کنید ودر Layer Option و در قسمت Mode گزینه Overlay را انتخاب کنید.



مرحله پنجم:
حال با فرمان Filter>Blur>Gaussian Blur لایه ماسک را محو کنید که جزئیات تصویر اصلی را از بین نبرد.مقدار ۱۰ تا ۳۰ برای Radius مناسب است.

در نهایت لایه ها را Flat نمایید.

نکته:
برای کاهش اثر این ماسک در تصویر نهایی ، می توان در صفحه Layer Option ، اپاسیته را کم کرد.همچنین میتوان برای تنظیم دقیق مناطق مورد نیاز از Adjustment Layer استفاده نمود.
در مورد تصویر فوق از یک Curve Adjustment Layer استفاده شده تا مناطق سایه دار کمی بیشتر روشن شوند.

نکته:
برای کنترل بیشتر در این تکنیک می توان با استفاده از ماسک یک قسمت تصویر( یا یک محدوده رنگی خاص و یا یک محدوده روشنایی خاص )را از تصویر انتخاب کرده و سپس Contrast Mask را فقط به آن اعمال نمود.و این عمل مشابه کاری است که در تاریکخانه های عکاسی با ماسکهای Litho Film انجام می شد.

اسرار زیادی در فتو شاپ نهفته است.امیدوارم این نوشتار توانسته باشد شما را با گوشه ای از این اسرار آشنا کند تا با استفاده از این تکنیکها بتوانید بهبود قابل ملاحظه ای در عکسهای دیجیتال ایجاد نمایید و عکاسی دیجیتال در طبیعت برایتان لذت بخش تر شود.

منابع:


۱-Contrast blending> http://www.erik-krause.de/contrast/index.htm

۲-Contrast Masking >http://luminous-landscape.com/

۳-How-To Expanding Dynamic Range > http://www.creativepro.com/printerfriendly/story/19197.html

۴-Understanding Digital Blending> http://luminous-landscape.com/

۵-Dynamic Range Increase> http://www.fredmiranda.com/

۶-Improving Shadow and Highlight Detail> http://www.dpchallenge.com/tutorial.php

۷-increase dynamic range> http://www.melor.com/