حتی یک بایت را هم از دست ندهید
اهداف اصلی در تصویر پردازی دیجیتال(Digital Imaging ) ،دریافت بیشترین اطلاعات تصویری (در مورد نور و رنگ) از محیط و نیز حفظ این اطلاعات در مراحل مختلف ویرایش است.برای نیل به هدف اول بایستی در هنگام تهیه عکس در صورت امکان از فرمت RAW و یا فرمتهای غیر فشرده ‏TIFF (و یا JPEG با فشردگی کم) استفاده شود.اما در مورد هدف دوم یعنی حفظ این اطلاعات در مراحل مختلف فرآیند ویرایش، باید بر این موضوع تاکید نماییم که هیچ چیزی بیش از ویرایش تصویر ، در تخریب این اطلاعات موثر نیست.

به این دو هیستوگرام دقت کنید:


هیستوگرام اول مربوط به تصویر اولیه و هیستوگرام دوم مربوط به همان تصویر پس از یک ویرایش ساده روشنایی و کنتراست Brightness/Contrast است.به وضوح میتوان حذف اطلاعات تصویری را در کناره های نمودار مشاهده نمود.

راه حل چیست؟
کلا در فتوشاپ دو راه برای ویرایشهای تصویری وجود دارد.یکی Adjustment و دیگری Adjustment Layer .روش Adjustment (که از طریق Image>Adjustment قابل انجام است) به طور مستقیم روی تصویر اعمال میشود.مثلا تنظیماتی مانند Level ،Curve و یا Color Balance .این روش چند عیب عمده دارد.اول آنکه چون این تنظیمات لایه اصلی تصویر را تغییر میدهند،بایستی قبلا از اصل این لایه یک کپی تهیه کنید.دوم آنکه تغییر دادن مجدد این تنظیمات به سهولت امکان ندارد. وسوم آنکه این روش بالذات مخرب اطلاعات تصویر است.
و اما روش Adjustment layer .این روش تمام خوبیها را با هم دارد! لایه اصلی تصویر را تغییر نمیدهد،به راحتی اثرات آن قابل حذف و تغییر است. و از همه مهمتر اینکه نسبت به روش قبل اثرات مخرب بسیار کمتری بر اطلاعات تصویری دارد.(اگر یک ویرایش مشابه را با هر دو روش انجام دهید و در هر دو حالت هیستوگرامهای قبل و بعد از ویرایش را مقایسه نمایید،به این شگفتی عجیب پی خواهید برد). ما در بسیاری از مقالات گذشته اشاراتی به این روش داشته ایم(مثلا در مقالات Unsharp Masking ، ادغام دیجیتالی ، تهیه عکسهای سیاه و سفید دیجیتال و …) و در این نوشتار میخواهیم اثرات و مزایای این روش را بررسی نماییم.
عمل Adjustment Layer شبیه عملکرد فیلتر های عکاسی است که در جلوی لنز قرار داده میشود، اما با امکانات و تنظیمات فوق العاده بیشتر. Adjustment Layer( که از طریق
Layer > New Adjustment Layer قابل بکارگیری است) می تواند بسیاری از تنظیمات مانند Level ، Curve ، Color balance ، Hue/Saturation و… را به صورت یک لایه تنظیمی بر روی تصاویر اعمال نماید.

طرز انجام ویرایش با Adjustment Layer
در اینجا به اتفاق ، یک تصویر انتخاب کرده و اثرات تنظیمی Adjustment Layer را روی آن اعمال مینماییم.

تصویر مورد نظرتان را در فتوشاپ باز کنید.
یک لایه تنظیمی از نوع Brightness/contrast به آن اعمال کنید.
کادر اول را OK کنید تا کادر اصلی تنطیمات ظاهر شود.
حال روشنایی و کنتراست را تغییر دهید:


پس از تغییرات مورد نظر ،OK کرده و از این صفحه خارج شوید.اگر به پالت لایه نگاهی کنید ،یک لایه جدید می بینید که همان لایه تنظیمی می باشد.

 

Adjustment Layer ،روشی با تواناییهای بالا و انعطاف پذیری زیاد
حال، قدرت و انعطاف پذیری این روش را بررسی می نماییم:

الف- از تنظیمات اعمال شده راضی نیستید؟
فقط کافیست که روی آیکون سمت چپ در لایه تنظیمی دو بار کلیک کنید تا صفحه تنظیم روشنایی و کنتراست بار دیگر ظاهر شود وشما تنظیمات خود را تغییر دهید.

ب- میخواهید اصل تصویر خود را مشاهده کنید؟
کافیست که این لایه را خاموش کنید.(با کلیک روی آیکون چشم در سمت چپ این لایه)

ج- اصلا از این لایه تنظیمی راضی نیستید؟
کافیست که این لایه را حذف کنید.

حال خود انواع لایه های تنظیمی را به تصویر اضافه کنید و اثرات مختلف آن را مشاهده نمایید.

توجه به یک نکته مهم لازم است:هنگامیکه یک لایه تنظیمی به پالت لایه اضافه می کنید،اثرات این تنظیم ،بر روی تمام لایه های زیرین خود اعمال میشود.و این خود دلیل دیگری است بر قدرت و انعطاف پذیری این روش .چرا که می توانید روی یک سری لایه یک تنظیم خاص را براحتی انجام دهید.
از سوی دیگر اگر بخواهید که این لایه روی لایه خاصی اثر نداشته باشد، کافیست که آن لایه را بر روی لایه تنظیمی قرار دهید.
شاید بپرسید که اگر بخواهیم این لایه تنظیمی فقط روی یک لایه اثر داشته باشد چه کنیم؟
لایه مورد نظر را در زیر لایه تنظیمی قرار دهید و در حالیکه کلیدALT را گرفته اید کرسر را در بین لایه تنظیمی و لایه زیرین نگهدارید تا شکل کرسر به صورت دو دایره کنارهم در آید و سپس کلیک کنید.

به تصویر زیر دقت کنید:


Canon A70
۱/۱۰۰۰s – F4 – ISO Auto

همانگونه که متوجه شده اید ، روشنایی و رنگ برخی نواحی تصویر، نامناسب می باشد.حال این اشکالات را با استفاده از لایه تنظیمی برطرف می کنیم:
پس از باز نمودن تصویر در فتوشاپ،یک لایه تنظیمی از نوع Curve به آن اضافه میکنیم.(Layer>New Adjustment layer>Curve) .سپس منحنی Curve را طوری تغییر می دهیم که پیش زمینه روشنتر شود.اگر از تنظیمات خود راضی نیستید میتوانید با دوبار کلیک روی لایه تنظیمی مجددا آنرا تنظیم نمایید.


هر چقدر هم که در تنظیم منحنی دقت کنید باز هم تا حدی، آسمان نیز روشن خواهد شد که این اصلا جالب نیست.پس چه باید بکنیم؟
اینجا ست که نوبت رو شدن یکی دیگر از برگهای برنده Adjustment layer می رسد!
: همانگونه که ممکن است تاکنون خود به این امر توجه کرده باشید،Adjustment layer ذاتا با روش ماسک لایه عمل می کند.در ماسک لایه نیز میتوان میزان و محل تاثیر گذاری ماسک را به دقت تنظیم کرد.برای این منظور کافیست لایه تنظیمی را انتخاب کنیم و سپس برای بیشترین تاثیر این لایه، مناطق مورد نظر را با ابزار Paintbrush و رنگ سفید رنگ کنیم و مناطقی که احتیاجی به تاثیر لایه تنظیمی ندارند را با رنگ سیاه رنگ کنیم. در نهایت مناطقی را که نیاز متوسطی به تاثیر این لایه دارند، بارنگ خاکستری رنگ کنیم.(در مثال فوق آسمان را با سیاه رنگ می کنیم تا از تاثیر لایه تنظیمی مصون باشد).
به همین ترتیب برای اصلاح رنگها، از لایه های تنظیمی Color Balance و Hue/Saturation استفاده می کنیم.(به طور جداگانه لایه های تنظیمی فوق را اضافه کرده و با تنظیم هریک، رنگهای مناطق مختلف را اصلاح می کنیم.هر جا هم که نیازی به تغییر رنگ نداشت،آنرا با رنگ سیاه در لایه تنظیمی می پوشانیم).


در نهایت می بینید که با استفاده از لایه تنظیمی و قدرتهای نهفته در آن، براحتی و با انعطاف پذیری و کنترل فوق العاده زیاد ، قادر خواهید بود که تصاویر دیجیتال خود را بدون از دست دادن اطلاعات ،ویرایش نمایید.