فهرست برنامه های جنبی ۱:

•یکی از مهمترین وقایع فرهنگی در فهرست برنامه‌های فتوکینا، مراسم جایزه دکتر اریک سالومون است که توسط انجمن عکاسی آلمان انجام می‌شود. جایزه امسال به «ویل مک‌براید» به جهت یک عمر ارائه خدمات عکاسی تعلق خواهد گرفت. این مراسم در تاریخ دوم اکتبر در محل « Auenplatz» برگزار می‌گردد. مجموعه‌ای از عکس‌های «مک براید» در ورودی این محل به نمایش در می‌آید.


•نمایشگاه کلن از تاریخ ۱۹۹۶ از پروژه‌های نمایشگاهی « سازمان خبرنگاران بدون مرز» نیزپشتبیانی کرده است. در سال ۲۰۰۴ خبرنگاران بدون مرز با یک کارنامه بسیار جنجالی از آثار ده عکاس تحت عنوان «فشار به مرزها- عکسهایی برای آزادی مطبوعات» در این نمایشگاه حضور خواهد یافت. در این نمایشگاه آثار جدید عکاسان خبری معروف چون «اولریک میرزیک» و «مانفرد ژاریخ» از آلمان، «میکی کراتسمان» و «ریوی نیسیم» از اسرائیل و «لارن گرین فیلد» از امریکا برای نخستین بار به نمایش در خواهد آمد.


•با همکاری شرکت ایل فورد سوئیس، گروه آلیناری فلورانس و سازمان نمایشات نیویورک یکی از برترین نمایشگاه‌های تاریخ فتوکینا در این زمان اجراء خواهد شد که عبارتست از نمایشگاه عکس «مرلین و دوستانش». در این نمایشگاه عکس‌هایی از هنرپیشه معروف «مرلین مونرو» و دوستانش شامل مارلون براندو، جان کاساوی، آنتونی کوئین، و دیگران به نمایش در خواهد آمد. بسیاری از این عکس‌ها هیچگاه در گذشته به نمایش عمومی در نیامده بودند. این تصاویر هنرپیشگان را در صحنه‌های فیلمبرداری و زندگی خصوصی نشان خواهند داد.


•روزنامه راهبری اقتصادی و مالی آلمان « Handelsblatt » به همراه شرکت Helwett Packard (HP) مسابقه‌ای با عنوان «بهترین عکس اقتصادی» برگزار خواهند کرد. دراین مسابقه که با حمایت فتوکینا برگزار می‌شود، عکاسان حرفه‌ای اقتصادی و طراحانی که برروی عکاسی اقتصادی فعالیت کرده ‌اند شرکت خواهند داشت. مراسم انتخاب بهترین‌ها به همراه نمایش این آثار نیز در همین نمایشگاه برگزار خواهد شد.


•شرکت فوجی فیلم اروپا نماشگاهی از برندگان مسابقه خبری اروپایی فوجی فیلم در سال ۲۰۰۴ برگزار خواهد کرد. در این مسابقه چهار گروه در نظر گرفته شده است: توانمندیها، فن‌آوری، ورزش و طبیعت. این نمایشگاه در مدت برگزاری فتوکینا ۲۰۰۴ به نمایش بهترین آثار در هرگروه خواهد پرداخت.


•خلاقان عکاسی دیجیتالی Canon به نمایش جلوهای هنر دیجیتال می‌پردازند. در سال ۲۰۰۳ تمام کسانیکه از ابزار دیجیتالی جهت فعالیت‌های هنری استفاده کرده بودند در این مسابقه شرکت داشتند. تعدادی از آثار برگزیده شرکت کنندگان در مدت نمایشگاه فتوکینا ۲۰۰۴ به نمایش در خواهد آمد.
•مسابقه سالانه یونیسف آلمان با عنوان «عکس سال یونیسف» جایزه خود را به یک عکاس هنرمند که عمق وضعیت زندگی کودکان را به نمایش در آورده باشد اهداء می‌کند.


•نمایشگاهی از «یکصد اثر برتر عکاس طبیعت وحش» با هدف نمایش زیباترین آثار عکاسان حیوانات در تاریخ مجله نشنال جیوگرافی برگزار می‌گردد. این عکاسان که در برگیرنده مشهورترین هنرمندان عکاسی طبیعت هستند، بازدیدکنندگان را با نمایش آثار منحصر به فردشان از جلوه‌های خارق‌العاده جهان شگفت زده خواهند نمود.


•تعداد ۶۰۰ عکاس از ۱۷ کشور جهان در مسابقه «برترینهای ۲۰۰۴» یکی از بزرگترین مسابقات عکاسی طبیعت در آلمان که از سال ۱۹۹۹برگزار می‌گردد، شرکت خواهند نمود. زیباترین عکسها از سراسر دنیا در هشت گروه برای این مسابقه ارسال می‌گردد و عکسهای برگزیده در مدت فتوکینا ۲۰۰۴ اعلام می‌گردند.


•یکی از سخت‌ترین رقابتها برای عکاسی، عکاسی «رقص پا» در حین اجراء می‌باشد. در یک نمایشگاه خاص با همکاری آرشیو رقص آلمان و شرکت فرهنگی کلن، آثار دو عکاس رقص «سایفرید انکلمن» و «گرت ویگلت» به نمایش در می‌آید. هریک از عکاسان شاهکاره‌های عکاسی در حرکت را به معرض دید قرار خواهند داد.

ترجمه : الهه مشتاق