در نمایشگاه PMA 2004 چند دوربین جدید از شرکت Kyocera توجه همگان را بخود جلب کرد: Finecam SL400R ، M410R و S5R .این دوربینها یک وجه مشترک مهم داشتند و آن استفاده از تکنولوژی جدید RTune بود.

RTune چیست؟
بنظر می آید که تکنولوژی Rtune سعی دارد که برخی برتریهای دوربینهای آنالوگ بر دوربینهای دیجیتال را به حداقل برساند.با این تکنولوژی جدید کاربران میتوانند به سرعت دوربین خود را آماده بکار نمایند ، بسرعت عکس گرفته و سریعا برای عکس بعدی آماده شوند.البته قبلا این موارد تا حد زیادی در دوربینهای گران قیمت دیجیتال ایجاد شده بودند، اما با این تکنولوژی جدید این مزایا در دوربینهای نسبتا ارزان نیز در دسترس همگان قرار میگیرد.

مکانیسم تکنولوژی RTune
کلید اصلی این تکنولوژی در دو کلمه نهفته است: پردازش موازی ( Parallel Processing ) .با پردازش موازی مشکلات معمول دوربینهای دیجیتال مانند سرعت کم پردازش خود بخود از بین میرود.در حقیقت فرآیند های دریافت ( Capture ) ، پردازش تصویر و نوشتن بر کارت حافظه بطور همزمان صورت گرفته و به سرعت و در زمان واقعی میتوان تصویر گرفته شده را مشاهده نمود.بهمین علت نیز دوربین سریعا برای گرفتن عکس بعدی اماده میشود.سرعت انجام این مراحل نسبت به دوربینهای مشابه حدودا ۱۰ تا ۱۲ برابر است.

فواید RTune

• شروع بکار سریع دوربین در کمتر از یک ثانیه
• پاسخ سریع شاتر در کمتر از ۰.۰۷ ثانیه، عملا تاخیر شاتر ( Shutter lag ) حذف میشود.
• آماده شدن سریع دوربین پس از گرفتن یک عکس در کمتر از یک ثانیه
• عکاسی پی در پی با سرعت ۳.۵ فریم در ثانیه
• تصاویر بسیار زیبا از لحاظ دقت رنگی ، تعادل رنگها ، کنتراست و جزئیات عکس. ونیز کاهش نویز در تصاویر:به طور معمول کنترل سطح هر رنگ RGB با پردازشهایی صورت میگیرد که پس از مرحله تبدیل آنالوگ به دیجیتال به تصاویر اعمال میگردد.در این تبدیل گاه برای توازن سیگنالها، نیاز به پردازشهایی برای جبران ناهماهنگیها وجود دارد.حال اگر سیگنال اولیه آنالوگ در برخی قسمتها از لحاظ رنگ یا نور مشکل داشته باشد، تصویر نهایی علیرغم این پردازشها ممکن است دچار کمبود اطلاعات تصویری شود.مشکلاتی مانند نوردهی بیش از حد در قسمتهای روشن تصویر.در تکنولوژی RTune پردازشها قبل از مرحله تبدیل آنالوگ به دیجیتال بر تصویر اعمال میشود.این امر باعث میشود که پردازشها بگونه ای بهتر بر تصویر اصلی اعمال شده ونتیجه کار نیز زیباتر گردد.
• فوکوس سریع: با این تکنولوژی فوکوس سریع و عالی حتی در حالت عکاسی پی در پی و حتی برای اجسام متحرک بخوبی صورت میگیرد.
• فیلمبرداری سریع: امکان ضبط فیلم در حالت ۶۴۰*۴۸۰ با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و نیز ۱۲۸۰*۷۲۰ با سرعت ۱۵ فریم در ثانیه وجود دارد.

برای آنکه این امکانات جالب دوربینهای مجهز به تکنولوژی RTune مورد استفاده قرار گیرد ، استفاده از کارتهای حافظه سریع SD الزامی است و گرنه تمام مزایای این دوربین توسط سرعت کم کارت حافظه محدود میگردد.

در نهایت بنظر میرسد که این تکنولوژی این امکان را فراهم میکند که مانند دوربینهای فیلمی ، سریعا دوربین را آماده بکار نمود و با سرعت خوبی عکس گرفت تا هیچ صحنه ای را از دست نداد. البته باید منتظر بود و دید تا سایر کمپانی های دوربین سازی برای حل این مشکل در دوربینهای دیجیتال خود چه راه حلی پیدا میکنند.


منابع:

• http://americas.kyocera.com/index.cfm
• http://www.dpreview.com/
• http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/m410_qtvr.html
• http://www.dcviews.com/_Kyocera/