کانن قبلا برای دوربین EOS 300D لنز Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 را معرفی کرده بود.اخیرا همراه با معرفی دوربین جدید ۲۰D ، لنزهای
EF-S 10 – 22mm/3.5-4.5 USM , EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM , EF-S 18-55mm/3.5-5.6 USM را تولید نموده است.لنز EF-S 18-55/3.5-5.6 USM تقریبا معادل همان لنز اولیه EF-S 18-55/3.5-5.6 است با این تفاوت که دارای یک میکرو موتور USM (و نه USM حلقوی)می باشد.
از این ۴ لنز دولنز EF-S 10-22/3.5-4.5 و EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM از لحاظ کیفیت ساخت بالاتر از دو لنز دیگر بوده و تقریبا آنها را در حد لنزهای سری L کانن می دانند.

لنز EF-S چیست؟
با معرفی دوربین EOS 300D ، کانن لنز EF-S را نیز به بازار عرضه کرد.این دوربین اولین دوربینی بود که علاوه بر سازگاری با لنز های EF ، دارای قابلیت بکارگیری لنزEF-S بود.دوربین EOS 20D نیز مانند ۳۰۰D با هر دو لنز فوق سازگار است.حرف S در این لنزها به معنای کوتاه بودن فاصله فوکوس پشتی لنز است(short back focus). در حقیقت در این لنزها عناصر پشتی لنز به حسگر دوربین نزدیکتر از حال معمول هستند. این موضوع باعث می شود که امکان ساخت لنزهای واید ارزان برای سنسورهای دوربینهای دیجیتال با ضریب ۱.۶ فراهم شود. دو دوربین فوق با دارا بودن یک مکانیسم خاص در چرخش آینه( چرخش آینه به سمت عقب) امکان استفاده از لنزهای EF-S را پیدا کرده اند.
بدنه های سازگار با لنزهای EF و خود لنزهایEF دارای یک نقطه برجسته قرمز رنگ برای شناسایی و نیز تطابق لنز میباشند. لنزهای EF-S و بدنه های سازگار با آنها دارای یک مربع سفید رنگ می‌باشند.در قسمت عقب لنزهای EF-S یک حلقه تعبیه شده است تا در مواردی که بخواهند اشتباها این لنزها را به بدنه های ناسازگار متصل نمایند، از آسیب لنز جلوگیری نماید.


لنز EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM



لنز دارای ۱۷ المان در ۱۲ گروه به همراه یک المان aspherical دو طرفه است.


لنز دارای سیستم ثبات تصویر (IS ) و نیز موتور USM حلقوی با امکان فوکوس کامل دستی full-time manual =FTM است .( یعنی همیشه میتوان فوکوس را به طور دستی انجام داد بدون آنکه به موتور فوکوس لنز آسیبی وارد شود.این موضوع فقط در لنزهای با موتور USM حلقوی ممکن است و در لنزهایی که موتور USM میکرو دارند و یا به موتور Arc-form drive مجهز هستند حتما باید قبل از فوکوس دستی با یک سوییچ سیستم موتور را از مدار خارج نمود). موتور USM این لنز امکان فوکوس بیصدا و سریع و دقیق را فراهم می کند. برای فوکوس دقیقتر، الگوی فوکوس با سیستم دوربینهای ۳۰۰D و ۲۰D تطابق پیدا کرده است. حداقل فاصله فوکوس لنز ۳۵ سانتی متر است. با توجه به ضریب فاصله کانونی دوربینهای سازگار با آن (۱.۶) این لنز معادل لنز
EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
در یک بدنه ۳۵ میلیمتری می باشد.اما لنز EF-S نسبت به معادل EF خود کوتاهتر و سبکتر(۴۷۵ گرم) است.
دیافراگم لنز از نوع الکترو ماگنتیک ۶ تیغه ای و تقریبا یک دایره کامل است که در عمقهای میدان کم یک پس زمینه محو جذاب فراهم می نماید. حداکثر اندازه دیافراگم F4.5 – F5.6 و حداقل آن F22 – F32 می باشد.
این لنز برای دوربینهای دیجیتال یک مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن هم کاهش اثرات ناخواسته ای مانند Flare و ghost است.بعلت احتمال بیشتر انعکاس در حسگر دوربینهای دیجیتال، این اثرات ناخواسته در آنها بیشتر است.در این لنز با بهبود پوششهای لنز این مشکل نیز تا حد زیادی حل شده وامکان تهیه تصاویر دقیق با تعادل رنگی عالی فراهم شده است.
این لنز دارای سیستم فاصله سنجی جدیدی است که با سیستم فلاش E-TTL II در دوربین ۲۰D و فلاشهای EX Speedlite کانن سازگار می‌باشد.استفاده این لنز با فلاشهای مذکور امکان سنجش دقیق نوردهی فلاش در فواصل مختلف فراهم می شود.
این لنز زوم برای مسافرت ، عکاسی های طبیعت و حیوانات ( در حدود متوسط زوم) و عکاسی های عمومی ایده‌آل است.زوم ۵ برابر آن بسیار جذاب است و بعلت دارا بودن سیستم ثبات تصویر(با سه پله جبران) امکان استفاده از سرعتهای شاتر کم نیز امکان پذیر است.بعلت دارا بودن المان aspherical ، کنتراست تصویر در کناره های لنز نیز عالی است.
قیمت لنز حدود ۶۰۰ دلار می باشد.

ادامه مبحث لنزهای EF-S را در هفته های آینده پی می گیریم …

منابع:

Dpreview.com
Photo.net
Canon EOS lens FAQ
The-digital-picture.com