۱- Extensis Portfolio :
بایگانی و مدیریت آرشیو عکسهای دیجیتال، یکی از درگیریهای هرروزه عکاسان دیجیتال است. نرم‌افزارهای فراوانی برای این منظور ساخته شده‌اند. اما یک نرم افزار مناسب برای آرشیو دیجیتال حداقل بایستی دارای مشخصات زیر باشد:

الف- پشتیبانی از آرشیوهای متعدد. گنجاندن تمام عکسها در یک آرشیو کار چندان عاقلانه ای نیست. همین شرط، بسیاری از برنامه را از دور خارج می‌کند (حتی Photoshop Album).

ب- پشتیبانی از تگهای IPTC و اطلاعات EXIF هنگام فرآیند ساخت کاتالوگ. تقریبا همه برنامه های آرشیو از این امر پشتیبانی می‌کنند.

ج- امکان گزارش گیری بر اساس کلمات کلیدی چندگانه و نیز اطلاعات EXIF . امکان یافتن عکس یا عکسهای دلخواه بر اساس چند کلمه کلیدی و نیز اطلاعات EXIF امری بسیار حیاتی برای یک برنامه مدیریت آرشیو است. برخی برنامه‌ها در این زمینه ضعف دارند.(مانند iMatch)

د- امکان بررسی آفلاین آرشیو. بدین معنا که ممکن است عکسها در هارد، در سی‌دی های مختلف و یا DVD باشند. برنامه بایستی پس از انجام فرآیند اولیه تهیه آرشیو، این امکان را به کاربر بدهد که در کل آرشیو بتواند جستجو و بررسی کند و thumbnail ها را ببیند بدون آنکه نیازی به وارد کردن CD ها و DVD های مختلف به درایو کامپیوتر باشد. با این شرط نیز برخی برنامه‌ها از دور خارج خواهند شد.(مانند Thumbplus )

ه- پشتیبانی از فرمتهای مختلف. حداقل بایستی از فرمتهای JPEG ، TIFF ، PSD و RAW پشتیبانی نماید. پشتیبانی از فرمت جدید DNG نیز یکی از مزیتهای برنامه های خوب محسوب می‌شود.

و – امکان پشتیبان‌گیری و انتقال آسان فایل کاتالوگ به کامپیوتر دیگر. بایستی بتوان براحتی از فایل مربوط به آرشیو این نرم افزار، نسخه پشتیبان تهیه کرد. همچنین در هنگام انتقال به کامیوتر جدید و یا لپ تاپ، فایل مربوطه براحتی قابلیت انتقال داشته باشد.

برنامه Extensis Portfolio 7 ‌ دارای تمام این قابلیتها می‌باشد. در اینجا نگاهی مختصر به این نرم افزار داریم:

ساخت کاتالوگ
مرحله اول برای هر برنامه مدیریت ‌آرشیو، تهیه کاتالوگ از تمام فایلهای تصویری است. در این مرحله کاربر آدرس محل تمام فایلها را به برنامه می‌دهد تا برنامه، اطلاعات مربوطه (مانند Thumbnail ، مشخصات فایل از لحاظ اندازه و حجم ، اطلاعات EXIF و تگها و …) را برای هر فایل استخراج نموده و ذخیره نماید. پس از اتمام این مرحله و ساخت فایل کاتالوگ، کاربر می‌تواند تمام بررسیها و جستجوهایش را در این فایل انجام دهد.
ساخت کاتالوگ در برنامه Portfolio بسیار آسان است. کافیست کاتالوگ جدیدی باز کنید و سپس با گزینه Cataloge > add item عکسهارا به فایل کاتالوگ اضافه نمایید. اگر بخواهید روی یک کاتالوگ قبلی، موارد جدیدی اضافه نمایید، فایل مربوطه را باز کرده و سپس عکسهای جدید را به آن اضافه می‌کنید. در موقع اضافه کردن فایلهای جدید با چنین پنجره ای روبرو می‌شوید:


معمولا لازم نیست که تغییری در این گزینه ها بدهید. اگر بخواهید که به عکسها کلمات کلیدی خاصی یا توضیحاتی اضافه کنید، می‌توانید از گزینه اول استفاده نمایید. اما بهتر است که این کار را همان ابتدا و موقع آپلود عکس در کامپیوتر انجام دهید. البته می‌توانید این کار را در همین برنامه و نیز در برنامه های ACDsee و File browser فتوشاپ (به صورت گروهی)، انجام دهید.
پس از شروع فرآیند، برنامه تمام اطلاعات مربوط به عکسها را وارد فایل کاتالوگ خود می‌نماید.
بعد از اتمام این مرحله تصاویر Thumbnail فایلها در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند. البته از طریق تولبار بالای صفحه، نمایشهای دیگری مانند لیست فایلها و … امکان دارد.

با دوبار کلیک روی هر عکس، پنجره جدیدی باز شده و اطلاعات مربوطه نمایش داده می‌شود.


در این مرحله نیز می‌توان اطلاعاتی مانند توضیحات اضافه یا کلمات کلیدی را به فایل مربوطه اضافه نمود.

جستجو
امکان جستجو بسیار کاملی در این برنامه فراهم شده است. می‌توانید جستجوهای پیچیده ای براساس کلمات کلیدی، توضیحات فایل، اندازه، تاریخ یا اطلاعات EXIF را به طور ترکیبی انجام دهید. در این زمینه این برنامه بسیار انعطاف پذیر و عالی عمل میکند.


پشتیبان گیری
همانگونه که گفته شد، امکان پشتیبان‌گیری راحت از فایل کاتالوگ، بسیار اهمیت دارد. بسیاری از برنامه ها اطلاعات مربوط به کاتالوگ را در یکسری فایلهای پراکنده ذخیره می‌کنند و کاربر نمی‌داند که کدامیک از این فایلها را برای تهیه نسخه پشتیبان کپی نماید.(مانند Photoshop Album ).
اما برنامه Portfolio تمام اطلاعات کاتالوگ را در یک فایل FDB ذخیره کرده و برای پشتیبان گیری، کافیست که همین فایل را به محل مورد نظر کپی نمود.

انتقال کاتالوگ به محل دیگر
اگر بخواهید که کاتالوگ خود را ( و نه فایلهای اصلیتان) را برای کسی بفرستید (مثلا ناشر آثار یا دوستتان) تا بتواند که کاتالوگ را و نیز اطلاعات مربوط به هر فایل را مشاهده نماید ولی امکان تغییر اطلاعات را نداشته باشد، براحتی از طریق این برنامه این امکان فراهم شده است. برای این منظور فایل کاتالوگ و نیز برنامه Browser مخصوص Portfolio (که همراه این برنامه است) را در یک سی‌دی کپی کرده و برای فرد مورد نظر می‌فرستید و او بدون نیاز به داشتن برنامه کامل Portfolio، قادر است که کاتالوگتان را بازبینی نماید.

امکانات دیگر:
برنامه دارای یک جزء جانبی بنام Portfolio express است که در System Tray ویندوز قرار می‌گیرد و از طریق آن نیز می‌توانید کاتالوگ مورد نظر را انتخاب و در آن جستجو نمایید. با ویژگی Foldersync ، وقتی تصاویر جدیدی را به یک فولدر قبلی کپی می‌کنید، به طور خودکار در فایل کاتالوگ اضافه خواهند شد. امکان ساخت اسلاید و رایت روی سی‌دی و دی‌وی‌دی و همچنین امکان محافظت امنیتی از کاتالوگ، از دیگر مشخصات این برنامه خوب هستند.

قیمت برنامه ۱۹۹ دلار بوده و نسخه آزمایشی آن از طریق آدرس
قابل دانلود است.


FocalBlade

نرم افزار Focalblade ، ابزاری است برای شارپ نمودن عکسها. برای شارپ کردن عکسهای دیجیتال ابزارهای مختلفی وجود دارد اما Focalblade واجد خصوصیاتی است که باعث شده نسبت به رقبای خود برتر باشد.
این ابزار بصورت یک plugin بوده و با Photoshop ، Paintshop pro ، Photoimpact ، Photopaint ، Firework ، IrfanView ، PictureIt، PhotoExpress و نیز Photoshop elements سازگار است. قایلیت کار با تصاویر ۸ بیتی و ۱۶ بیتی نیز از دیگر مشخصات این نرم افزار است.

این برنامه برای انجام شارپ سازی، دارای حالات اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی است. شاید مهمترین خصوصیت ممتاز این ابزار امکان کنترل عالی روند کار و نیز جلوگیری از ایجاد اثرات ناخواسته ای مانند هاله ها و … است که در حین انجام شارپ سازی معمولا رخ می‌دهند. این اثرات مصنوعی مهمترین عامل محدود کننده کاربران برای استفاده از ابزارهای شارپ سازی است. اما این نرم افزار با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته قادر است لبه ها و سطوح تصویر را به طور مجزا شناسایی کرده و فرآیند مورد نیاز را برای هر قسمت به طور جداگانه و ویژه بکار گیرد. با این روش در حین شارپ سازی، الگوی تصویری در مناطقی مانند آسمان، پوست بدن و .. بهم نمی‌خورد و نتیجه بسیار رضایتبخش است.
Focal blade برخلاف سایر ابزارها، با تشدید روند شارپ سازی باعث ایجاد هاله های رنگی نمی‌شود. همچنین کنترل مجزایی برای جلوگیری از ایجاد این اثرات ناخواسته (به صورت یک اسلایدر مخصوص در حالت دستی) دارد. از دیگر مشخصات این ابزار ، امکان کنترل اندازه پیکسلهای شارپ سازی و نیز کنترل و ثابت نگهداشتن (و حتی کاهش) نویز تصاویر است.
در حالت اتوماتیک، می‌توان روند کار را مختص تصاویری نمود که برای انتشار در وب و یا چاپ، آماده سازی می‌شوند. در حقیقت نرم افزار با توجه به مورد مصرف تصاویر، بهترین الگوریتم ممکن را بکار می‌برد. در حالت نیمه اتوماتیک، می‌توان فرآیند را روی ناحیه خاصی از تصویر متمرکز نمود. بیشترین کنترل نرم افزار، در حالت دستی ممکن است که در اینحالت امکان کنترل اسلایدرهای مربوط به Sharpeninig ، Radius ، soften ، Halo fix و کنترلهای مختلف ماسک وجود دارد.

عکس زیر با دوربین Canon 10D و لنز ۷۰-۲۰۰ F4/L فاصله کانونی ۱۳۱ ، f/5.0 – 1/1000s- ISO200 گرفته شده است.


اگر از نزدیک تصویر فوق را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که شارپنس آن برای تهیه چاپهای بزرگ ناکافی است:


حال این تصویر را با نرم افزار focalblade شارپ می‌کنیم:

حالت اتوماتیک


در تصویر فوق، قسمت راست تصویر با focalblade شارپ شده است. برای مقایسه، می‌توانید آنرا به سمت چپ تصویر که شارپ نشده مقایسه نمایید. معمولا در حالت اتوماتیک ، نرم افزار کل تصویر را برای تعیین بهترین حالت انجام فرآیند، بررسی میکند. اما برای دقت بیشتر می‌توان این عمل را منحصر به ناحیه ای نمود که برای هدف کاربر مهمتر است. در سمت راست و پایین صفحه نرم افزار نیز قسمتی وجود دارد که کاربر را در حین انجام کار راهنمایی می‌نماید.

حالت نیمه اتوماتیک:
در حالت نیمه اتوماتیک، امکانات جالبی وجود دارد. امکاناتی نظیر شارپ سازی اختصاصی لبه ها، شارپ سازی ناحیه ای، Blur‌ سازی ناحیه‌ای، soft Focus ( که یکی از حالات جذاب این ابزار است) و چند حالت دیگر که همگی به بهترین نحو منظور کاربر را برآورده می‌کنند.

حالت تمام دستی:
اما حالت دستی این نرم افزار عالیترین کنترلها را در فرآیند کار به شما میدهد.


با دیدن این کنترلها حتما با خود می‌گویید: نرم افزارها معمولا برای ایجاد جذابیت ظاهری از این کنترلها زیاد دارند اما در عمل …
اما این نرم افزار خلاف موضوع فوق را اثبات کرده است.
در ناحیه کنترل Edges و Surface‌، امکان کنترل میزان انجام فرآیند شارپ سازی، به طور جداگانه برای لبه ها و سطوح فراهم شده است. که شاید مهمترین مزیت این ابزار باشد. در قسمت fix می‌توان با کنترل اثرات ناخواسته، میزان شارپ سازی را خیلی بیشتر از ابزارهای مشابه (مانند Unsharp mask فتوشاپ) به تصاویر اعمال کرد بدون آنکه هاله های رنگی در تصویر بوجود آید. از آنجا که روش انجام شارپ سازی این نرم افزار از طریق ماسک است، امکان کنترل شدت ماسک نیز در حالت دستی فراهم شده است.

شارپ سازی با حالت دستی (در سمت راست تصویر)

در نهایت بنظر می‌رسد که این نرم افزار با دارا بودن این قابلیتها، در زمینه شارپ سازی رقیبی ندارد و با یک روش بسیار ساده و در عین حال پیشرفته، امکان شارپ سازی تصاویر را، بخصوص برای مواردی که تهیه چاپهای بزرگ از آنها مد نظر است، فراهم می‌کند.

نسخه آزمایشی این نرم افزار از آدرس زیر قابل دانلود است( حجم ۲ مگابایت):
http://thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/


منابع:

http://www.thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/main.htm
http://www.thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/comparison.htm
http://www.retouchpro.com/forums/archive/index.php/t-6684
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_62/essay.html
http://www.shuttertalk.com/articles/focalblade/index.php
http://www.extensis.com