ترجمه: رضا مسعودی نژاد / ژانویه ۲۰۰۵
مقدمه: یکی از معتبرترین موسسات بررسی محصولات عکاسی و تصویربرداری موسسه TIPA ( Technological Image Press Association) است. اخیرا این موسسه جوایز بهترین محصولات عکاسی و تصویر برداری، در اروپا، را در سال ۲۰۰۴ در سایت رسمی خود منتشر کرد که در ادامه نتایج آن آمده است. اگر چه توضیحات بسیارکوتاه است اما همین توضیحات سرنخی است برای بررسی ها و مطالعه بیشتر.

image001.jpg

جایزه تحول:Canon EOS 300 D
معرفی کانن ۳۰۰ D بعنوان یک مرحله مهم در تاریخ عکاسی دیجیتال محسوب میشود. برای اولین بار دوربین های دیجیتال اس-ال-آر با قیمتی متناسب با بازار مصرف کنندگان غیر حرفه ای به بازار ارایه شد. ادیتورهای TIPA تصمیم گرفتند جایزه ویژه را به محصول شرکت کانن بواسطه این تحول بدهند.

image002.jpg

بهترین SLR دیجیتال در بازار مصرف: Nikon D70
نیکون D70 یک اس-ال-آر با قابلیت بسیار عالی و با کمبودهای بسیار کم است که با قیمت بسیار قابل توجهی به بازار ارایه شده است. برخی ویژگیهای این دوربین حتی در بسیاری از بدنه های دیجیتال اس-ال-آر بسیار گران نیز یافت نمیشود و این D70 را بهترین دوربین دیجیتال اس-ال-آر در مقایسه با قیمت آن کرده است.

image003.jpg

بهترین دوربین دیحیتال اس-ال-آر حرفه ای: Canon EOS 1D MK II
کانن EOS 1D MK II باعث تعریف مجددا الگوهای یک دوربین دیجیتال سطح بالا شده است. این دوربین نیاز به عکس العمل سریع که لازمه عکاسی ورزشی است و کیفیت تصویر متناسب با عکاسی تبلیغاتی را با هم ادغام کرده است. EOS 1D MK II میتواند به هر دو نوع عکاسی به طور مساوی پاسخ مناسب بدهد و نتیجتا هیئت داوران TIPA این دوربین را به عنوان بهترین دوربین حرفه ای دیجیتال اس-ال-آر انتخاب کردند.


image004.jpg

بهترین دوربین دیجیتال کوچک: Olympus Camedia C-310 Zoom
المپوس به حذف مرزهای میان زیبایی و قیمت در دوربینهای سنتی فیلمی و دوربینهای جدید دیجیتال ادامه میدهد. این شرکت به وضوح نشان داده که نیازی نیست تا یک دوربین با کیفیت بالا و با طراحی زیبا، گران قیمت باشد. Camedia C-310 که به رزلوشن بالا و لنز زوم منعطف خود افتخار میکند شایستگی آن را دارد تا برنده یکی از عناوین بهترینهای عکاسی باشد.

image006.jpg



بهترین دوربین دیجیتال کوچک در بازار مصرف: Sony Cyber-shot DSC T-1
بر خلاف کوچکی و نازکی فوق العاده، سونی DSC T-1 دارای مشخصات و ویژگی های بسیار قابل توجهی است که به عکاسان تازه کار کمک میکند. این دوربین از یک مانیتور LCD بزرگ برای ترکیب بندی و مرور تصاویر بهره میگیرد. لنز زوم منحصربفرد جدید این دوربین در یک پوسته فولادی جای گرفته و حرکت بیرونی ندارد. ( دوربین فاقد منظره یاب اپتیکی است و لنزدر واقع به طور عمودی در دوربین نصب شده است/ مترجم)

image008.jpg

بهترین دوربین دیجیتال غیر حرفه ای: Konica Minolta DiMAGE A2
این دوربین مجهز به دومین تحول مهم و ابداع شرکت مینولتا ، یعنی سیستم ضد لرزش است که بر اساس اصلاح موقعیت سنسوردوربین عمل میکند. این باعث میشود که دوربین در عین حال بتواند از حداکثر طیف تغییرات فاصله کانونی ۲۸-۲۰۰ استفاده کند و دارای یک سنسور با رزلوشن بسیار بالا نیز باشد. این دوربین با فرم عمومی یک اس-ال-آر و کنترلهای وسیع، یک انتخاب عالی برای پاسخ به نیازهای علاقه مندان عکاسی است که بدنبال خلق تصاویرعالی هستند.

image010.jpg

بهترین بک دیجیتال: Sinarback 54 M
این بک دیجیتال جدید سبک، کوچک و یک محصول واقعا حرفه ای با بالاترین ویژگیها و توانایی های موجود در بک های دیجیتال است. در مجموع این محصول سینار سریع و دارای عملکرد عالی است که مورد نیاز اغلب عکاسان است. این محصول که مشترکا بوسیله سینار و کداک توسعه داده شده دارای رزلوشن ۲۲ میلیون پیکسل و دارای عمق رنگ ۱۶ بیتی است که ضامن کیفیت عالی تصویر است. این محصول هدیه ای است به عکاسی حرفه ای از طرف شرکت سینار.

image012.jpg

بهترین ابزار ذخیره: SanDisk Ultra II series
از آنجایی که رزلوشن دوربینها بالاتر رفته و سرعت عکاسی پیاپی نیز افزوده شده، سرعت بالا برای انتقال اطلاعات یک ویژگی کلیدی در انتخاب کارت حافظه است. دستیابی به سرعت خواندن اطلاعات معادل (حداقل) ۱۰ مگا بایت در ثانیه و نوشتن ۹ مگا بایت در ثانیه بوسیله کارت های CF و SD ” سان دیسک” سری Ultra II یک استاندارد جدید سرعت را در این صنعت پایه گذاری کرده است. هیئت داوران TIPA اهمیت این ویژگی را درک میکند و این سری را برنده بهترین ابزار ذخیره اطلاعات اعلام میکند.

image014.jpg


بهترین لوازم جانبی: خانواده Lexar JumpDrive
حافظه فلش فقط برای عکاسی دیجیتال سودمند نیست و کاربرد وسیعی دارد. لکسار با عرضه خانواده Lexar JumpDrive به تمام این کاربردها کمک کرده است. این محصول یک ابزار سریع و آسان هم برای تهیه نسخه پشتیبان از اسناد مهم و همچنین از تصاویر دیجیتال است. برای حرفه ای ها که اغلب در حال سفر هستند این ابزار یک راه حل ایده آل و مطمئن است تا همیشه اطلاعات مهم را در آن نگهداری کنند.

image016.jpg

بهترین اسکنر فیلم: Nikon Coolscan V ED
این اسکنر نیکون یک استاندارد جدید برای مشتریان اسکنرهای فیلم ایجاد کرده است. این اسکنر ویژگیهای حرفه ای را همچون رزلوشن اپتییکی ۴۰۰۰ dpi ، عمق رنگی ۱۴ بیتی روش پیشرفته “اصلاح دیجیتالی تصاویر ICE 4” را یکجا جمع کرده است. و تمام اینها با قیمتی بسیار جالب ارایه شده است.

image017.jpg

بهترین اسکنر تصویر تخت: Epson Perfection 4870 Photo
این اسکنر تخت شرکت اپسون یک استاندارد جدید دراین حوزه بنا کرده است. رزلوشن ۴۸۰۰ dpi بطور باور نکردنی بالا است اما “Dmax of 3.8 ” در کنار “اصلاح تصویر دیجیتالی ICE ” این اسکنر را به یک اسکنر واقعا موفق بدل کرده است.

image019.jpg

بهترین پرینتر تصعیدی: Kodak Photo Printer 6800 پرینت بوسیله روش تصعید رنگ روش پرینتی است که زمانی مورد توجه است که عمر طولانی تصویر و کیفیت عالی، بیش از سرعت چاپ مورد توجه باشد و پرینترهای شیمیایی درنظر نباشند. این پرینتر کداک برای سرویس دهندگان یا حرفه ای ها که نیازمند سرعت بالا، کیفیت بالای چاپ و قیمت قابل قبول هستند یک انتخاب عالی است.

image021.jpg

بهترین پرینتر جوهر افشان: Epson Stylus Photo R800
این یک پرینتر متفاوت است به این خاطر که اولین و تنها پرینترجوهر افشان است که جوهر با عمر طولانی را با کاغذ براق ترکیب کرده است. و در ضمن اولین پرینتری است که دو رنگ جدید ( قرمز و آبی) را با هم ترکیب کرده است که باعث شده که این پریتنر دارای دامنه و وسعت رنگ بسیاری عالی باشد که به طور باور نکردنی برای یک پرینتر جوهر افشان کیفیتی بالا ایجاد کرده است.

image022.jpg

بهترین پرینتر عکاسی قطع بزرگ: HP Designjet 130
این پرینتربا فاصله زیاد مناسبترین قیمت را درمیان پریتنرهای A1 موجود در بازار دارد. این پرینتر جدید رهبری استفاده ازچهار مخزن جوهر را بر عهده دارد که باعث اطمینان در داشتن یک دامنه عالی طیف رنگ و بهبود دوام رنگها میشود . این پرینتر دارای مشخصاتی است تا حرفه ای ها را ترغیب کند تا خودشان پرینت هایش را انجام دهند و در ضمن دارای دقت کافی است تا برای کارهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. ااین مشخصات جدید در کنار هم بهمراه طراحی جذاب باعث شده تا هیئت داوران این پریتنر را برنده این جایزه کنند.

image023.jpg

بهترین دوربین تصویر برداری حرفه ای: Sony DSR-PD170
این دوربین بر بستر و جایگاه، و کیفیت عالی PD150 ساخته شده است و مشخصات حرفه ای، کیفیت تصویر و صدا در حد پخش تلویزیونی و قیمت قابل ارایه در بازار را داراست. هیئت داوران TIPA جایزه بهترین دوربین تصویر برداری حرفه ای را به PD17 داد بدان جهت که این دوربین بطور استثنایی توانایی و قیمت را باهم ترکیب کرده است و باعث شده که این دوربین در بازار حتی برای اولین رده ی حرفه ای ها نیز قابل حصول باشد.

image024.jpg

بهترین نرم افزار عکاسی: Adobe Photoshop CS
اوبی فتوشاپ سی-اس ویژگیهای جالب و متنوعی به نرم افزار برجسته قبلی افزوده است و مجددا ثابت کرده است که فتوشاپ واقعا استاندارد نرم افزارهای اصلاح تصاویر است. عکاسان دیجیتال با مرورگر جدید تصویر، اصلاح گر Shadow/Highlight، اصلاح تصاویر با عمق رنگی ۱۶ بیتی و فیلترهای جدیدی مثل Lens Blur و Photo Filter به وجد آمده اند.

image025.jpg

بهترین دوربین عکاسی ۳۵ م م / اس-ال-آر: Canon EOS 30V Date/33V
این دو دوربین بالاترین سرعت اتوفوکوس و عکاسی پیاپی را در کلاس خودشان دارا هستند. این دو SLR دوربین های ۳۵ م م ایده آلی برای کسانی هستند، که بدنبال عکاسی سریع بدون افزودن موتور درایوهای بزرگ و گران به دوربین شان هستند. سیستم تحسین برانگیز اتو فوکوس ۷ نقطه کانن همراه با کنترل چشمی بیشترین انعطاف پذیری را به ۳۰v داده است. بدنه قوی فلزی عکاسی بی سر و صدای را با کاهش صدای دوربین ممکن ساخته است.

image026.jpg

بهترین دوربین عکاسی کوچک ۳۵ م م: Olympus mju-III 80
اگر چه واضح است که موفقیت دوربینهای دیجیتال باعث کاهش مشتریان دوربیهای فیلمی شده است، اما المپوس به توسعه پرفروشترین دوربینهای فیلمی ۳۵ م م خود یعنی سری mju ادامه داده است. فلاش بسیار سبک جدید ، فرم نرم و ضد آب محصول را ممکن کرده است. mju-III 80 یک مثال عالی برای یک دوربین است که به آسانی در جیب جا میگیرد وبرای ثبت یک لحظه باکیفیت بالا آماده است که بکار گرفته شود.

image027.jpg

بهترین فیلم: Kodak Professional BW400CN
کداک تعهد خودش را به فیلم با معرفی فیلم سیاه و سفید BW 400 CN نشان داده است. کیفیت برجسته تصویر و ظهور سودمند CN باعث شده تا عکاسان حرفه ای که بدنبال ارزشهای هنری عکاسی سیاه و سفید هستند این فیلم سیاه و سفید را انتخاب کنند.

image028.jpg

بهترین محصول حرفه ای: Imacon Flextight 949 اسکنرهای منحصر بفرد عمودی سری Flextight ازشرکت Imacon انقلابی در اسکنرهای پیشرفته هستند. مدل جدید این سری یعنی Flextight 949 در بالاترین سطح این خانواده قرار گرفته است و دارای رزلوشون ۸۰۰۰ dpi است و دارای قابلیت چاپ تا سایز A4 تمام فیلم ها از ۳۵ م م تا ۱۲۰*۲۴۵ م م را داراست. هیئت داوران TIPA با درک کیفیت، سرعت و چند منظوره بودن این دستگاه، جایزه بهترین محصول حرفه ای را به این محصول داده است.

image029.jpg

بهترین لنز در بازار مصرف: Sigma 17-35mm F2.8-4.0 EX DG Aspherical
دوربین های دیجیتال SLR با سنسوری در قطع استاندارد APS نیازمند به لنزهای با فاصله کانونی بسیار کوتاه هستند. شرکت سیگما یک لنز استاندارد ایده آل برای این گونه دوربینها ارایه داده است. لنز ۱۷-۳۵ m m با f/2.8-4.0 لنزی با قیمتی بسیار عالی است که دارای دایره تصویر معمولی دوربینهای ۳۵ م م است و در نتیجه با دوربین های استاندارد SLR نیز قابل استفاده است که در آن حالت یک سوپر واید انگل خواهد بود.

image031.jpg

بهترین لنز “های- کلاس”: Olympus Zuiko Digital ED 150mm F2.0
لنز ۱۵۰ م م المپوس با f/2 بوسیله هیئت داوران بعنوان بهترین لنز “های-کلاس” انتخاب شد. این لنز با سیستم E از محاسن سیستم چهار سوم ( که ترکیبی از قدرت تله فتو و دیافراگم باز را به عکاس میدهد) بهره جسته است که در میان سیستم های ۳۵ م م در دسترس نیست. طراحی اپتیکی این لنز برای مقاصد خاص عکاسی دیجیتال متناسب شده است. این پیشرفت در واقع محصول توجه المپوس به مسایل عکاسی دیجیتال به جای توجه به مسایل گذشته در عکاسی با فیلم است.

image032.jpg

بهترین ابداع در طراحی: Panasonic SV-AV50 D-Snap
این محصول پاناسونیک وافعا یک ابداع منحصر بفرد در طراحی است که به شکل قیچی ، لنز و مانیتور آن در یک حرکت باز میشوند. پاناسونیک نشان داده که به خوبی تمایل مشریان را که امروزه به دنبال دوربین هایی هستند که هم عملکردی باشند و در عین حال زیبا باشند را درک کرده است .

image034.jpg

بهترین تکنولوژی: Canon Data Verification Software kit DVK-E2
یکی از مسایل عکاسی دیجیتال مسئله سندیت تصاویر است. هر کسی میتواند تصاویر را دستکاری نماید و این استفاده از تصاویر دیجیتال را برای کاربردهای حقوقی و استفاده در دادگاه ها غیر ممکن ساخته است. نرم افزار تایید اطلاعات DVS ( Data Verification Software ) با افزودن ” مهر وموم حقوقی ” به تصاویر دیجیتال این مشکل را حل کرده است.

image036.jpg

بهترین مینی لابراتوار دیجیتال: Agfa d-lab.1
آگفا مینی لبی را معرفی کرده که نه تنها یک محصول بسیار کوچک است که همه چیز را در بر دارد، بلکه دارای ظرفیت چاپ قابل توجه ۶۲۵ پرینت در سایز ۱۵*۱۰ سانتیمتر است. تکنولوژی d-TFS در این مینی لب ما را مطمئن میسازد که به چاپ با کیفیت عالی بدون مداخله کاربر دست خواهیم یافت. در ضمن راهبری آن بسیار اقتصادی است.

image037.jpg

جایزه مدال طلایی: پنجاه سالگی Tri-X
فیلم کداک تری ایکس بعنوان برنده جایزه ویژه داوران TIPA انتخاب شد بدان جهت که این محصول در طی بیش از ۵۰ سال به عکاسی خدمت کرده و در طی این عمر طولانی، Tri-X بسیاری از مهم ترین تصاویر بیادماندنی و شاخص تاریخ عکاسی را ثبت کرده و بعنوان فیلم مورد علاقه بسیاری از عکاسان سیاه و سفید باقی مانده است. این فیلم معروفیت خود را پس از چنین دوره طولانی حفظ کرده و بدین جهت بعنوان برنده این جایزه انتخاب شده است.

مرجع: http://www.tipa.com