احیاء تصویر در مناطق highlight با استفاده از مبدل RAW

به طور معمول، وقتی که در یک کانال از تصویر، میزان روشنایی زیاد باشد و در هیستوگرام از مرز سمت راست نمودار گذشته باشد(اصطلاحا overexpose شده باشد)، مبدل RAW دیگر به سایر کانالها کاری ندارد و با وجود اطلاعات مفید در سایر کانالها، از آنها صرفنظر می‌کند. نتیجه این فرآیند آنست که تصویر در مناطق روشن، به طور غیر معمول پر نور خواهد شد و جزئیات تصویر دیده نخواهد شد. به همین علت ساده است که در اکثر تصاویری که دارای محدوده دینامیکی وسیعی هستند و با فرمت JPEG‌ تهیه می‌شوند، مشکل فوق خود نمایی می‌کند(چرا که مبدل RAW درونی دوربین در حالت معمول خود و بدون توجه به تصویر خاص شما عمل می‌کند). اما وقتی خودتان مسئول تبدیل و پردازش فایل RAW باشید، می‌توانید از اطلاعات موجود در سایر کانالها استفاده کنید و مناطق پرنور عکس را به اصطلاح زنده کنید.
در مبدل Adobe camera RAW، با کم کردن کنترل Exposure به یک عدد منفی (مثلا -.۰۵‌) می‌توان از اطلاعات موجود و مخفی در سایر کانالها استفاده نمود تا جزئیات مناطق بیش از حد روشن شده، بازیابی شوند. بسته به نوع دوربین و میزان مناطق پرنور شده تصویر، گاه تغییر کنترل فوق تا مقادیر -۱ یا -۲ یا بیشتر نیز می‌تواند مفید باشد. چون اطلاعات بازیابی شده مربوط به یک یا دو کانال است، این اطلاعات در مبدل RAW ، به صورت اطلاعات luminance تبدیل می‌شود و این خود بسیار مفید است بخصوص در مورد تصاویری که گستره محدوده دینامیکی آنها، از محدوده دینامیکی دوربین بیشتر است. با کم کردن کنترل Exposure‌ و اضافه کردن کنترل Brightness، می‌توان جزئیاتی از مناطق پرنور را احیاء کرد که در غیر اینصورت براحتی از دست رفته محسوب می‌شدند. در تصاویر JPEG با استفاده از کنترلهای level ، curve یا Brightness می‌توان به تنظیم روشنایی تصویر پرداخت اما اگر اطلاعاتی در مناطق پرنور وجود نداشته باشد و تصویر overexpose شده باشد، احیاء جزئیات غیرممکن خواهد بود.
در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنیم. در نسخه ۲.۰ مبدل Adobe Camera RAW که همراه فتوشاپ CS عرضه شد، هنگام بازیابی اطلاعات نور از یک یا دو کانال، در فایلهای RAW‌ متعلق به بعضی دوربینها، مشکل رنگ ایجاد می‌شد. این اشکال در نسخه ۲.۲ به بعد این مبدل، اصلاح شده است. بنابراین دریافت نسخه جدید این مبدل برای فرآیند بازیابی روشنایی فوق الزامی است.

برای اینکه مناطق پرنور تصویر را بازیابی کنیم، بهتر است دوبار فایل RAW را پردازش نماییم: یکبار به طور معمول و بدون توجه به مناطق پرنور آن، و بار دیگر مناطق پرنور را بازیابی اطلاعاتی می‌نماییم. سپس ایندو تصویر را در فتوشاپ (با استفاده از ماسک لایه و تنظیم اپاسیته) با یکدیگر ترکیب می‌نماییم.

روش کار:
پس از اینکه تصویر را در مبدل RAW بازکردید، ابتدا آنرا به طور معمول پردازش نمایید و کاری به مناطق پرنور آن نداشته باشید. حتی اگر خواستید، می‌توانید با افزایش مقادیر Exposure و brightness جزئیات را در مناطق سایه تصویر بیشتر کنید. که این موضوع خواه ناخواه باعث از بین رفتن جزئیات مناطق روشن خواهد شد. اما نگران آن نباشید.
پس از تنظیم همه کنترلها، روی OK کلیک کنید تا پردازش انجام شود.
حال باید مجددا فایل RAW را برای احیاء جزئیات مناطق روشن، پردازش نمایید. چون تصویر پردازش شده هنوز در فتوشاپ باز است، ابتدا آنرا duplicate کرده و سپس آنرا ببندید. حال مجددا سراغ فایلRAW‌ رفته و پردازش را انجام دهید.
اینبار کنترل Exposure را آنقدر به سمت مقادیر منفی ببرید تا جزئیات مناطق پرنور آشکار شوند. شاید بار اول که اینکار را انجام دهید، باور کردن چیزی که می‌بینید دشوار باشد، چرا که بخوبی قدرت مبدل RAW در بازیابی اطلاعات موجود در مناطق روشن تصویر را ملاحظه خواهید کرد.
پس از انجام تنظیمات لازم، Ok را بزنید تا فایل پردازش شود.
حال دو فایل در فتوشاپ دارید. یکی روشن و دیگری تیره تر. تصویر تیره تر را با ماوس بگیرید و روی تصویر روشن ببرید تا به صورت یک لایه به روی آن اضافه شود.
برای ترکیب ایندو ساده ترین و دقیقترین روش، استفاده از ماسک لایه است:
ابتدا باید در لایه فایل تیره، مناطق روشن را انتخاب کنیم. برای این منظور از طریق Select > Color Range عمل می‌کنیم. و مناطق روشن تصویر را با یک Fuzziness بالا (مثلا ۱۲۰) انتخاب می‌کنیم.

پس از این انتخاب، در پالت لایه روی دکمه Add layer mask که در قسمت پایین پالت قرار دارد کلیک میکنیم تا ماسک ساخته شود.


خب حالا اپاسیته لایه بالایی را آنقدر کم کنید تا تصویر نهایی با کنتراست خوب و حاوی جزئیات (هم در مناطق تیره و هم در مناطق روشن)، ایجاد شود و کار تمام است.

برای تنظیم دقیقتر مناطقی که توسط Color Range انتخاب شده‌اند، می‌توانید در حالیکه ماسک لایه انتخاب شده است، با براش سیاه یا سفید میزان آنرا کم یا زیاد نمایید: با براش رنگ سیاه می‌توان مناطقی بیش از آنچه که color range‌ انتخاب کرده پوشاند و بالعکس.

در پایان مجددا یادآوری می‌کنیم که جهت احیاء حداکثر اطلاعات روشنایی که دوربین قادر به ذخیره آن است، می‌توان از مبدل RAW استفاده نمود، کاری که بدون پردازش فایلهای RAW عملی غیر ممکن خواهد بود.