در ادامه بحث شارپ کردن، در ابتدا توجه شما را به یک نکته مهم جلب میکنم:
همواره برای شروع کار شارپ کردن، تصویر را به دقت بررسی کنید و حتما بررسی تصویر را با بزرگنمایی ۱۰۰% انجام دهید. فتوشاپ در بزرگنماییهای کمتر، تصویر را antialiase میکند و نمیتوانید به وضعیت شارپنس تصویر پیببرید.
***************************
Smart Sharpen
ابزار Smart sharpen که در فتوشاپ CS2 ارائه شد، دارای خصوصیات جالبی جهت انجام بهتر فرآیند شارپ کردن است. زیرا : کمتر باعث ایجاد آثار ناخواسته در تصویر میگردد، میتوان به طور انتخابی مناطق سایه یا پرنور تصویر را شارپ کرد، میتوان تنظیمات انجام شده را برای استفاده های آتی ذخیره کرد و نیز استفاده آن راحت تر بوده و پیش نمایش بزرگتری دارد.این ابزار از طریق Filter > sharpen > smart sharpen در دسترس قرار دارد. کار با این ابزار خیلی آسان است و بهمین علت فقط به نکات مهم آن اشارهای خواهیم داشت. دو کنترل اصلی این ابزار amount و radius هستند. مقدار amount تقریبا معادل همان مقدار amount در ابزار Unsharp mask است (و شاید گاهی مقادیر کمتر از آن بهتر باشد). مقدار radius هم در اکثر مواقع برابر با ۱ مناسب است، مگر در مورد تصاویر خیلی محو، که مقدار ۲ هم مناسب خواهد بود. در پایین این دو کنترل، یک منوی Pop-up بنام remove وجود دارد که کارش تعیین نوع عملکرد این ابزار برای حذف محو شدگیهای تصویر است. گزینه Gaussian blur باعث میشود که ابزار smart sharpen، عملکردی مشابه Unsharp mask داشته باشد. گزینه lens blur عمکردی بهتر برای شارپ کردن لبه های اجسام دارد. گزینه Motion blur هم برای مواردی مناسب است که علت محو، حرکت سوژه باشد و البته باید جهت حرکت را دقیقا بدانید. بهتر است گزینه more accurate هم همواره انتخاب شود که هر چند سرعت کار را کم میکند اما دقت کار بیشتر خواهد شد.
برای ذخیره نمودن کلیه تنظیمات، از آیکن دیسک که در کنار منوی setting قرار دارد استفاده کنید و برای فراخوانی تنظیمات قبلی نیز از همین منوی setting کمک بگیرید.
در قسمت advanced این ابزار میتوان عمل شارپ کردن را در مناطق تیره یا پرنور تصویر کنترل کرد. با کنترل fade amount امکان تنظیم دقیق میزان شارپنس در مناطق پرنور یا سایه تصویر وجود دارد. دو کنترل دیگر یعنی radius و tonal width برای تنظیم دقیقتر استفاده میشوند.
Creative sharpening (2 یا شارپ کردن خلاقانه
دراین قسمت به دو روش شارپ کردن پیشرفته میپردازیم که کنترل بهتری برای شارپ نمودن اجزای تصویر فراهم میکنند.
Edge sharpening
گاهی ممکن است هدفتان شارپ نمودن لبه های جسم موجود در عکس باشد و نه کل تصویر. در این موارد، نمیتوان از روشهای قبلی استفاده کرد.
برای این منظور، پس از باز کردن تصویرتان، در پالت لایه یک کپی از آن بگیرید. سپس در پالت channel یک کپی از کانال سبز بگیرید( duplicate channel از منو پالت channel). علت اینکه کانال سبز را انتخاب کردیم، این است که در اکثر اوقات اگر به این کانال به طور مجزا نگاه کنید، بیشترین کنتراست بین لبه ها و اطراف میبینید. اما اگر در تصویر خاصی، این موضوع درمورد کانال دیگری صدق کند، همین کار را با آن کانال انجام دهید. حالا از طریق دستور filter > stylize > find edge لبه های اجسام را در تصویر پیدا کنید. در این مرحله شما تعیین میکنید که فرآیند شارپ کردن به کجاها اعمال شود. برای اثرات بهتر و نیز کاهش نویز، کمی این لبهها را محو میکنیم (filter > blur > guassian blur با مقدار radius=2.8 یا کمتر). دراینجا کل این انتخاب را برعکس میکنیم (Image > adjustment > invert ). حالا، با ctrl+L صفحه level را بیاورید و لغزنده ها را طوری تغییر دهید تا لبه های اجسام مطابق میلتان تعیین شوند. پس از خروج از صفحه level ، در حالیکه دکمه ctrl را گرفتهاید، روی کانال آلفا کلیک کنید تا کل این کانال انتخاب شود. سپس همه کانالها را با کلیک روی RGB روشن کنید و کانال green copy را از حالت انتخاب خارج نمایید. سپس فیلتر Unsharp mask را اعمال کنید. با این روش تنها لبههای اجسام در عکس شارپ میشود و نه کل تصویر.
Layer-based sharpening
در تصاویر پرتره، گاها لازم است که موها شارپ شود بدون اینکه تغییری در شارپنس صورت ایجاد شود. در این موارد میتوان از روش زیر استفاده کرد. پس از باز کردن فایل، یک کپی از آن در پالت لایه تهیه کنید (duplicate layer در منوی پالت لایه). سپس روی این لایه جدید شارپنس مورد نیازتان را انجام دهید (از طریق Unsharp mask یا smart sharpen ). حالا از طریق آیکون add vector mask در پایین همین پالت، یک ماسک لایه ایجاد کنید. در نهایت، یک براش نرم انتخاب کنید و با رنگ سیاه، روی قسمتهایی از تصویر که نمیخواهید شارپ شوند، رنگ کنید. بدین ترتیب براحتی میتوانید فرایند شارپنس را به قسمتهایی خاص از تصویر اعمال کنید. مزیت مهم دیگر این روش، قابل برگشت بودن آن است. یعنی با حذف لایه دوم، میتوانید اصل تصویر را در هر زمان بدست آورید.
۳- output sharpening : شارپ کردن برای چاپ تصاویر
در مراحل قبلی، همیشه سعی مان بر این بود که از ایجاد هاله دور اجسام در هنگام شارپ کردن حذر کنیم. اما برای چاپ، دیگر این مساله مهم نیست. در واقع اگر تصویری به طور مناسب جهت چاپ شارپ شود، در مانیتور بعلت ایجاد هاله ها، غیر طبیعی به نظر میآید.
برای شارپ کردن مناسب جهت چاپ، نوع چاپ نیز اهمیت دارد. که در ادامه به آن اشاره میکنیم. برای شارپ کردن، طبق معمول یک کپی از لایه در پالت لایه تهیه کنید و حالت blending آنرا روی overlay قرار دهید. سپس روی همین لایه فیلتر filter> others > high pass را اعمال کنید. برای تعیین radius ، دانستن نوع چاپ مهم است. اگر با چاپگرهای جوهر افشان با رزولوشن ۳۰۰ppi چاپ میکنید، مقدار آنرا روی ۳ قرار دهید و اگر از پرینترهای halftone چاپخانهای استفاده میکنید، مقادیر ۴ تا ۶ مناسب است. مجددا تاکید میکنم که نتیجه این نوع شارپنس در صفحه نمایش غیر طبیعی بنظر میآید اما برای چاپ بسیار مناسب است.
بحث راجع به این موضوع در تالار گفتگو
منابعی برای مطالعه بیشتر:
The Photoshop CS2 Book for Digital Photographers
Muska Lipman Adobe Photoshop CS Photographers Guide
Harald Johnson, Mastering Digital Printing. Second Edition
Digital Photography Workflow Handbook
Ron Reznick, ‘Digital Photography – Acquisition And Processing Techniques’
creativepro.com :Everything You Wanted to Know about Sharpening in Photoshop
http://www.creativepro.com/story/feature/11242.html
PC Magazine: Image-Editing Magic
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_zdpcm/is_200303/ai_ziff37312/print
Tutorials – Sharpness
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sharpness.htm
سلام ! می تونم از مطالبتون در سایت foto.ir استفاده کنم ؟
طبق قوانین سایت استفاده از کل مطالب مجاز نمیباشد. می توانید به خلاصه مطالب را درج نموده و ادامه مطلب را به سایت لینک دهید.
با سلام فراوان و با تشکر از زحمات بی دریغ شما. بنظر من هیچ اشکلی از نظر قانونی در مورد کار ترجمه شما وجود ندارد بشرطی که نام منبع اصلی را بنویسید. من فکر میکنم کخ اون سایتها برایشان هم تبلیغ خواهد شد و راضی هستن.