امروز ۲۴ آگوست، کمپانی کنون دوربین جدید خود به نام EOS 400D یا Digital Rebel XTi را معرفی کرد. در نگاه اول ویژگیهای جدید زیادی در این دوربین دیده می شود:

_حسگر CMOS 10 مگاپیکسلی (افزایش حساسیت تا ۱۶۰۰)
_سیستم گردگیری مجزا شامل یک فیلتر لرزشی اولتراسونیک (مافوق صوت) برای زدودن گرد و غبار
_فوکوس خودکار نه نقطه ای
_نمایشگر LCD بزرگ ۲.۵ اینچی با ۱۶۰ درجه زاویه دید
_ پوشش آنتی ایستاتیک (متحرک) روی سطح حسگر که از طریق نرم افزار مربوطه گرد و غبار را شناسایی و پاک می کند.
_ پردازش سریعتر تصویر
_ حذف نمایشگر LCD نمایش اطلاعات، (استفاده از نمایشگر LCD اصلی)
_ وجود یک حسگر نزدیک عدسی منظره یاب برای خاموش کردن LCD اصلی حین ترکیب بندی
_ ذخیره تنظیمات با فشردن دکمه شاتر تا نیمه
_ حافظه بافر بهتر هنگام عکسبرداری پیاپی

کمبودها در این دوربین

_ حساسیت خودکار قابل برنامه ریزی (نظیر آنچه در D80 دیده می شود و همچنین اولویت ISO)
_ فقدان نورسنجی نقطه ای
_ تنظیماتی مثل حساسیت، هنگام تنظیم کردن در نوار وضعیت منظره یاب نمایش داده نمی شوند.
_ دسترسی به قفل آینه همچنان در custom menu می باشد.

به زودی بررسی کامل این دوربین را در سایت عکاسی خواهید خواند، اما ویژگی درخور توجه این دوربین، سیستم جدید و جالب “گردگیری” آن می باشد که به آن می پردازیم.

دوربین Canon EOS 400D اولین دوربینی است که دارای سیستم گردگیری مجزا می باشد. تحقیقات عمده ای برای یافتن علت وجود گرد و غبار بر روی حسگر دوربینهای D-SLR انجام شد. این سیستم گرد و غبار را به سه روش مهم می زداید: کاهش، دفع کردن و زدودن

۱. کاهش: ساز و کار داخلی دوربین به گونه ای طراحی شده است که ایجاد گرد و غبار را به حداقل برساند. بدنه نیز از طریق پوشاندن خود بدنه، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، مجددا طراحی شده است.

۲. دفع کردن: تکنولوژیهای آنتی استاتیک در فیلتر پایین گذار* (low-pass filer) که روی حسگر قرار گرفته به کار رفته اند. این فیلتر سطح حسگر را به گونه ای می پوشاند که از جذب گرد و غبار جلوگیری می کند.

۳. زدودن: یک حسگر گردگیر خودکار، برای مدت تقریبا یک ثانیه پس از هر بار روشن شدن دوربین، از ارتعاشاتی با فرکانس بالا برای لرزاندن فیلتر پایین گذار استفاده می کند. مثلا با زدن شاتر بلافاصله بعد از روشن شدن دوربین این ویژگی فعال، و بلافاصله بعد از رها کردن شاتر غیر فعال می شود.

کنون همچنین یک سیستم داخلی را برای پاک کردن اطلاعات مربوط به گرد و غبار تدارک دیده است، که می تواند موقعیت هر ذره گرد و غبار را روی حسگر ترسیم کند و این نواحی گرد و غبار بلافاصله پس از ثبت عکس، توسط نرم افزار Digital Photo Professional Software شناسایی و پاک می شوند.

تصویر زیر، فیلتر مربوطه و همچنین صفحه لرزاننده را که به ترتیب جلوی حسگر قرار دارند نشان می دهد. برای دیدن عملکرد واقعی این سیستم، این ویدیو را ببینید.

eos400d-20-001.jpg

* برای واژه low-pass filter تنها واژه ای که در فرهنگ لغت یافت شد، فیلتر پایین گذار بود. نمی شود اسمش را ضعف در زبان پارسی گذاشت، که شاید ضعف در ترجمه باشد.