همانگونه که مطلع هستید، چندی پیش جدیدترین ویرایش نرم‌افزار Adobe Photoshop CS3 به بازار عرضه شد. در این عرضه، ویژگیهای وجود دارد که این ویرایش را نسبت به ویرایشهای پیشین متمایز می کند:
۱- فتوشاپ CS3 در دو نسخه استاندارد و Extended عرضه شده است که به ترتیب ۶۴۹ و ۹۹۹ دلار قیمت دارند.
۲- قبل از ارائه نسخه نهایی، نسخه آزمایشی آن ارائه شده بود.
۳- کمی قبل از عرضه نسخه نهایی فتوشاپ CS3 ، نسخه نهایی نرم افزار Lightroom عرضه شد.

هر چند در این جا بحث قیمت نرم افزار اهمیت ندارد و حتما تاکنون نسخه های Ultimate ویندوز ویستا را پشت ویترین مغازه ها با قیمت ۲۰۰۰ تومان دیده‌اید، اما شاید برای برخی که نمی‌خواهند بی‌جهت سیستم شان را با نرم افزارهای سنگین، خسته کنند، جالب باشد که بدانند نسخه Extended چه فرقهایی با نسخه استاندارد دارد و آیا اصولا برای عکاسان دیجیتال مفید هست یا خیر؟

ویژگیهای اضافه شده در نسخه Extended :
الف- امکان باز کردن فایلهای ۳ بعدی نرم افزارهایی نظیر ۳DS MAX ، Maya و Acrobat 3D
ب- امکان رنگ آمیزی مستقیم روی بافتهای فایلهای سه بعدی
ج- امکان کار با فایلهای ویدیویی ( نظیر امکاناتی که quick time دارد): باز کردن فایلها، امکان رنگ آمیزی فریمها، فیلتر گذاری و …
د- بهبود کار با فایلهای ۳۲ بیتی و HDR در هر دو نسخه استاندارد و Extended‌وجود دارد اما در نسخه Extended این امکانات برای فایلهای ۳ بعدی و ویدیویی نیز در دسترس است.
ه- یکپارچگی با MATLAB : اطلاعات را میتوان از فتوشاپ به MATLAB فراخوانی کرد، پردازشهای مورد نظر را انجام داد و نتیجه را مجددا در فتوشاپ مشاهده نمود.
و- ابزارهای اندازه گیری و شمارش پیشرفته
ز- پشتیبانی از فرمت DICOM که فرمت استاندارد تصویری در علم پزشکی است. ( قابل توجه پزشکان بخصوص رادیولوژیستها و پاتولوژیستها )
ح- فیلترهای آنالیزی برای گروهی از تصاویر: میتوان چندین فایل تصویری را به صورت یک Image Stack هوشمند تعریف نمود و بعد فیلتر هایی نظیر median‌ را به کل مجموعه اضافه نمود.
تنها این ویژگی آخر دارای مزایایی برای عکاسان دیجیتال است که به طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
مقایسه کامل امکانات این دو ابزار به روایت سایت ادوبی