عنوان این موضوع، سوالی است که یکی از دوستان پرسیده بود. قبل از پاسخ به این سوال، مناسب است که یادآوری کنم دوستان و خوانندگان این سایت میتوانند سوالات خود را در مورد مباحث وابسته به تاریکخانه دیجیتال، از طریق ایمیل (darkroom at akkasee.com) و یا از طریق قسمت مربوطه در فروم عکاسی مطرح کنند تا پاسخ داده شود.
روند شارپ سازی در lightroom از طریق ابزار sharpening در ماجول Develop صورت میگیرد. این ابزار در lightroom انصافا خوب عمل می‌کند و آثار جانبی کمی هم دارد. اما برای تعیین میزان شارپ سازی فقط یک کنترل با نام amount وجود دارد. اما در فتوشاپ ابزارUnsharp Mask و نیز ابزار جدید Smart sharpen هر کدام با چندین کنترل برای تعیین دقیق میزان و نوع شارپ سازی و جلوگیری از ایجاد آثار ناخواسته وجود دارد. شارپ سازی درلایت روم ساده و سریع انجام میشود ولی در فتوشاپ نیاز به صرف زمان بیشتر و نیز آشنابودن با مفاهیم کنترلهای چندگانه آن دارد.
بنابراین میتوان پاسخ پرسش فوق را به این صورت بیان نمود. " برای روند شارپ سازی سریع روی تعداد زیاد عکس ( مثلا برای نمایش در گالری وب یا نمایش برای مشتری) لایت روم گزینه ارجح است. اما برای شارپ سازی دقیق عکسهای منفرد، یا برای مقاصد خاص نظیر تهیه فایل مناسب مادر جهت چاپ، استفاده از فتوشاپ عقلانی تر میباشد."