عنوان این مطلب، سوالی است که امروز توسط یکی از دوستان مطرح شده بود.
خودکار سازی اعمال، یکی از اصول مهم تاریکخانه دیجیتال است و استفاده از این اصول باعث صرفه جویی در وقت و بهبود قابل ملاحظه روند کاری دیجیتال میگردد. با استفاده از این ابزارها میتوان اعمال تکراری مانند تغییر اندازه، تغییر فرمت و موارد دیگر را، حتی بدون باز نمودن فایلهای عکس، بر تعداد زیادی از آنها اعمال نمود. ابزارهای مهمی جهت خودکارسازی اعمال در فتوشاپ وجود دارد که استفاده از اسکریپتها، یکی از این موارد است. این اسکریپتها از طریق منو File > Script در دسترس هستند. اسکریپت Image Processor که در فتوشاپ CS2 به طور مادرزاد تعبیه شده است، وسیله جالبی جهت خودکارسازی اعمال است. کافیست فولدر فایلهای عکستان را به او معرفی کنید و مسیری جهت ذخیره نتایج برایش در نظر بگیرید. حال میتوانید کارهای جالبی را به یکباره و بدون دردسر روی این فایلها انجام دهید. تغییر اندازه، تغییر فرمت، ذخیره با چند فرمت گوناگون و اعمال کردن اکشنهای خاص بر روی فایلها.
از این اسکریپت برای انجام پردازشهای گروهی بر روی فایلهای RAW نیز میتوان استفاده کرد که شرح مفصل این داستان در شماره دوم مجله عکاسی حرفه‌ای موجود است.
در تکمیل پاسخ به این دوست عزیز، بد نیست ذکری نیز از اسکرپتهای دیگر به میان آوریم که میتوان آنها را به رایگان از منابع مختلف دریافت نمود و در فولدر Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Scripts کپی نمود و سپس در فتوشاپ از آنها سود جست. یک اسکریپت نمونه را میتوانید از آدرس زیر بگیرید که این نیز قادر است اکشنهای مورد نظرتان را روی تعداد زیاد فایل انجام دهد اما با یک مزیت مهم، و آنهم امکان معرفی نمودن یک فولدر با زیر شاخه هایش به این ابزار است. نتیجه کار این ابزار نیز در فولدر مشابهی با همان زیر شاخه ها برای کاربر ساخته و پرداخته خواهد شد.

> دریافت اسکریپت Xbatch
> اطلاعاتی بیشتر درباره اسکرپتها از فروم عکاسی