در مورد تبدیل تصاویر رنگی به تصاویر سیاه و سفید، قبلا بحث مفصلی داشته‌ایم و همانجا تاکید کردیم که در این فرآیند، آنچه دارای اهمیت بسیار است، کنترل و تنظیم دقیق تونهای gray پس از تبدیل است. چنانکه، این کنترل دقیق با حالت black/White موجود در دوربینها و یا استفاده از دستور grayscale فتوشاپ حاصل نمی‌شود. در تمام روشهای صحیح برای این فرآیند، امکان کنترل روی تون نهایی با تنظیم رنگهای عکس اصلی بدست می‌آید که شرح مبسوطش در همان مقاله آمده است.
اما Lightroom و PS CS3 دارای ابزار جالبی جهت این تبدیل، با رعایت اصول اساسی این فرآیند هستند.

برای این منظور در لایت روم وارد پنل Develop > Basic شوید و گزینه grayscale را انتخاب کنید.
سپس، از طریق کنترلهای موجود در این پنل، وضعیت تونال و روشنایی را تنظیم نمایید.
در مرحله بعد، از طریق پنل Tone curve کنتراست مناسبی در قسمتهای highlight وShadow ایجاد کنید.
و در نهایت باید وارد پنل HSL/Color/Grayscale شوید. با کنترلهای ۸ گانه برای ۳ رنگ اصلی و رنگهای فرعی، به دقت میزان روشنایی هر رنگ را تنطیم کنید. در این تنظیم باید به رنگهای نواحی مجاور هم دقت کنید و سعی در ایجاد کنتراست مناسب تونهای gray نمایید. همچنین وضعیت روشنایی را طوری تنظیم کنید که نواحی مورد نظرتان دارای جزئیات کافی باشند.
در این ابزار کنترل جالبی بنام Targeted Adjustment tool (همان آیکون سمت چپ بالای صفحه) وجود دارد که برای کمک به شما برای انتخاب نواحی مختلف و تنظیم هر یک است. کافیست آن را انتخاب کرده و روی ناحیه مورد نظرتان کلیک کنید. حال با فشردن دکمه ماوس و بالا یا پایین بردن آن، براحتی می‌توانید تون آن منطقه خاص را تنظیم کنید. پس از اتمام تنظیم هر ناحیه، روی دکمه done کلیک کنید.
در فتوشاپ CS3 نیز ابزار مشابهی جهت این فرآیند تبدیل به سیاه وسفید وجود دارد که از طریق مسیر Image > Adjustment > Black & White در دسترس شماست. لازم به ذکر است که برای ویرایش نهایی تصاویر سیاه و سفید، استفاده از ابزارهای شارپ سازی و نیز داجینگ/ سوزاندن (که در آدرسهای زیر با آنها آشنا خواهید شد) بسیار مفید خواهد بود.
برای آشنایی بیشتر با این کنترل میتوانید فیلمهای آموزشی زیر را نیز مشاهده نمایید.

> فیلم آموزشی فرآیند سیاه و سفید سازی در Lightroom
> فیلم آموزشی فرآیند سیاه و سفید سازی در Photoshop CS3
> داجینگ و سوزاندن
> شارپ سازی