اگر خاطر مبارکتان باشد، قبلا گفتیم که راه‌حل پیشنهادی ما برای عکاسان دیجیتال در حال حاضر یکی از این دو می‌باشد:
۱- Lightroom 1.0‌ + Adobe Photoshop CS3 به عنوان یک راه حل کامل برای همه عکاسان دیجیتال، حتی حرفه‌ای ها
۲- Lightroom 1.0 برای عکاسان دیجیتالی که نیازی به فتوشاپ ندارند.

در اینجا میخواهیم، در طرز استفاده توام از فتوشاپ و لایت روم کمی بحث کنیم.

الف- این روش برای چه کسانی مناسب است؟
برای کسانیکه میخواهند پس از وارد نمودن فایلهایشان به لایت روم، پردازش RAW و یا سایر ویرایشهای اولیه را انجام داده و سپس در ادامه، کارهای اضافه را در فتوشاپ انجام دهند. کارهایی نظیر حذف نویز پیشرفته، شارپ سازی (که در بسیاری موارد نیاز به ایجاد لایه در فتوشاپ دارد)، ترکیب تصاویر برای ساخت تصاویر HDR و …

ب- چه نیازمندیهایی وجود دارد؟
لایت روم و فتوشاپ. لازم نیست که حتما فتوشاپ CS3 باشد.

ج- آمادگیهایی اولیه:
landp2.jpg

در لایت روم و در مسیر Edit > Preferences > Edit in External Editor ، تعیین کنید که تصاویر صادر شده از لایت روم چه فرمتی، چه عمق رنگی و چه فضای رنگی داشته باشند. در اکثریت موارد فرمت TIFF ، فضای sRGB و حالت ۱۶ بیتی، انتخاب بهتری می‌باشند.

د- شروع کار
خب، حال کافیست که عکس مورد نظرتان را پس از ویرایشهای اولیه، انتخاب نموده و سپس فرمان Photo > Edit in photoshop را صادر کنید.
landp1.jpg

صفحه ای باز میشود با سه گزینه (مطابق شکل). گزینه اول فایل اصلیتان را به فتوشاپ صادر میکند. اما گزینه های دوم و سوم کپی فایل را صادر میکنند. که در مورد دوم بدون ویرایشهای لایت روم است و در مورد سوم با ویرایشهای لایت روم. توصیه می کنم که گزینه دوم یا سوم را انتخاب کنید تا فایل اصلی همچنان دست نخورده بماند. به طور معمول و برای هدف ما که در ابتدای این بحث ذکر شد، گزینه سوم مناسب خواهد بود.
Stack with Original را هم در حالت انتخاب شده باقی بگذارید که کپی تهیه شده از فایلتان در یک گروه با فایل اصلی قرار گیرد و محیط کارتان شلوغ نشود( آشنایی با Stack )

پس از این مرحله، فایلتان در فتوشاپ باز خواهد شد و میتوانید مراحل مورد نیاز را در آن محیط انجام دهید. پس از اتمام کار فقط فایل را Save نمایید. ( نباید از save as استفاده کنید و نام فایل را تغییر دهید چون نتیجه کار دیگر در لایت روم اپدیت نخواهد شد). موقع ذخیره سازی معمولا در پیغامی از Maximize Compatibility سوال میشود که آن را هم حتما در حالت انتخاب شده باقی بگذارید. به طور خودکار نتیجه کارتان، در لایت روم به صورت یک کپی از فایل اصلی آپدیت خواهد شد. و چون stack را انتخاب کرده بودید، این کپی در کنار فایل اصلی باقی میماند و محیط کار هم شلوغ نمیشود.

ه- همه این کارها چه فایده‌ای دارد؟
فایده مهم اول : شما یک روند کاری غیر تخریبی را حفظ کرده و هم از لایت روم استفاده کرده اید و هم از فتوشاپ.
فایده مهم دوم : نتیجه کارتان در فتوشاپ، مجددا وارد بانک اطلاعاتی لایت روم شده است و میتواند از تمام مزایای این محیط استفاده کند. مزایایی مانند تهیه خروجی مورد نیاز، تهیه نمونه های مجازی از آن، مدیریت بهتر بر متادیتا و نام فایلها و …