اپل مرورگر معروف خود را که با نام Safari شناخته میشود، برای محیط ویندوز ارائه نموده است.
شکی نیست که این خبر اهمیت فراوانی در دنیای مرورگرها خواهد داشت. صحبتهای زیادی در مورد این مرورگر و ویژگیهایش شده است که میتوانید در این لینک از وبلاگ عصرونه در موردش بخوانید. اشکال عمده ای که در اولین تست دیدم، در نمایش صفحات فارسی بود که طرز اصلاحش را نیز میتوانید در سایت دکتر مزیدی بخوانید. هرچند هنوز این مرورگر نمیتواند رقیب سرسختی برای فایرفاکس باشد، اما مطمئنا در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

اما این مرورگر در دنیای عکاسی دیجیتال و تاریکخانه دیجیتال چه اهمیتی دارد؟
ویژگی مهم این مرورگر، شناسایی پروفایلهای رنگ ICC است که در بطن فایلهای عکس الحاق میشوند. به طور معمول وقتی با مرورگرهای دیگر، عکسهایی را در وب ببینید که فضای رنگی آنها چیزی غیر از sRGB است، ( مثلا Adobe RGB)، بعلت عدم پشتیبانی مرورگرها از این فضاهای رنگی، رنگها به درستی نمایش داده نمیشوند.
اما Safari میتواند پروفایلهای رنگی فایلهای عکس را بشناسد و در نتیجه رنگهای عکسی که با AdobeRGB در وب قرار داده شده باشد نیز در این مرورگر به درستی نمایش داده خواهد شد.
برای بررسی این مساله به این آدرس مراجعه کنید و با مرورگر خود دو عکس بالا در ستون چپ را ببینید. اگر با بردن ماوس بر روی آنها، تغییری در رنگشان مشاهده نکردید، یعنی اینکه مرورگرتان فضاهای رنگی را نمیشناسد. با Safari نیز امتحان کنید. و رنگ عکس AdobeRGB را برای اولین بار در مرورگر به طور واقعی مشاهده نمایید.
شاید این مساله حداقل این فایده را داشته باشد که در نسخه های آینده مرورگر فایرفاکس نیز چنین ویژگی گنجانده شود.

دریافت مرورگر Safari