synth.jpg

synth3.jpg

 


تکنولوژی Photosynth محصول همکاری دانشگاه واشنگتن با شاخه تحقیقات مایکروسافت است. این نوآوری سعی دارد که طرز برخورد کاربران را با تصاویر دیجیتال تغییر دهد. با ویدیوهایی که از پیش‌نمایش‌ آن دیدم، متوجه شدم که در این راه موفق نیز بوده است.
اصول این فناوری ساده است: دربافت تعداد زیاد تصویر در رابطه با یک موضوع یا یک مکان، تجزیه و تحلیل تصاویر و در نهایت نمایش ساخت‌یافته نهایی.


مثلا تاکنون از برج ایفل تعداد بسیار زیادی عکس با رزولوشنهای مختلف، از زوایای مختلف و از جاهای مختلف آن گرفته شده است. سیستم همه این عکسها را می‌گیرد و تحلیل میکند. آنگاه خروجی این سیستم این امکان را فراهم می‌کند که کاربر از زوایای مختلف این محل را ببیند و در داخلش گردش کند. فرق این سیستم با سیستمهای مشابه در واقعی بودن این تجربه است، چون اساس آن، تصاویر است.

همچنین میتوان با سرعت عالی روی تمام تصاویر زوم نمود. حتی تصاویری که دقت مگا یا گیگاپیکسل داشته باشند. میتوان محلی را که هر عکس از آنجا تهیه شده مشاهده کرد، می‌توان ارتباط تصاویر را با یکدیگر در یک محیط سه بعدی دید و …

همانگونه که در سرعت زوم بی نظیر است، امکان کار با تعداد فراوان عکس را نیز به طور همزمان دارد؛ مرور سریع عکسها و زوم سریع و نرم روی هر عکس. گفته می‌شود کارآیی آن در مورد ۵۰۰۰ عکس هیچ تفاوتی با ۱۰۰ عکس ندارد.

مزیت آن، امکان استفاده از اطلاعات موجود است، مثلا عکسهایی که کاربران سراسر دنیا در وب منتشر کرده‌اند، می‌تواند یک منبع خوب برای این سیستم باشد.

synth4.jpg

در آینده میتوان از این سیستم برای ایجاد " عکسهای هوشمند" استفاده نمود: هر عکسی که گرفته میشود توسط این سیستم تحلیل شده و شناسایی میشود؛ کاربر میتواند بفهمد که مثلا از چه مکانی عکس گرفته است و چه کسانی دیگر از آن عکس گرفته‌اند. در حقیقت هر عکس، واسطه ای خواهد بود برای اتصال کاربر با دنیایی از اطلاعات. همچنین با این روش براحتی میتوان سیستمهای تگ‌گذاری خودکار را پیاده نمود تا بر روی عکسها، متادیتا های صحیح به طور خودکار وارد شود.

برای اینکه با این فناوری آشنا شوید، حتما ابتدا این ویدیو را ببینید:

اگر در مشاهده ویدیو فوق مشکلی داشتید، در این آدرس، آن را ببینید.


اطلاعات بیشتر

نمونه نمایشهای ساخته شده با این سیستم

پلاگین مخصوص فایرفاکس برای تماشای نمونه کارهای Photosynth