paper.jpg


شکی نیست که کیفیت چاپ با پرینترهای جوهر افشان، بعلت پیشرفت‌هایی که اخیرا در زمینه تکنولوژی پرینترها و نیز جوهرهای خاص مانند UltraChrome K3 (+) پدید آمده است، به وضوح نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. و به تدریج می‌توان با پرینترهای جوهرافشان چا‌پ‌های حرفه ای داشت بخصوص در مورد چاپهای سیاه و سفید که تا مدتها یکی از نقاط ضعف پرینترهای جوهر افشان محسوب می‌شد.
قصد داریم که در تاریکخانه دیجیتال از این پس به بحث چاپ حرفه‌ای با پرینترهای جوهرافشان بیشتر بپردازیم و جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم تا فراموش نکنیم که چاپ نیز یک قسمت مهم از روندکاری دیجیتال محسوب می‌شود.

——–

کاغذهای چاپ نیز یکی از ارکان مهم چاپ با پرینترهای جوهر افشان هستند که اتفاقا هم بخاطر جنبه نرم‌افزاری ( پروفایلهای خاص) و هم از لحاظ ذات خود، اهمیت فراوانی در حصول به یک چاپ حرفه ای دارند.
دو نوع کاغذ اصلی مات و فتوگلاسه هر یک کاربردهای خاص، مزایا و عیوب خاصی دارند. کاغذهای گلاسه بعلت نمایش بهتر رنگهای اشباع و نیز سطح صاف‌شان، مورد پسند طیف گسترده‌تری از مشتریان و مردم قرار می‌گیرند. و کاغذهای مات که سطح ناصافی داشته و سنگینتر هم هستند، بیشتر در چاپهایی با مقاصد هنری و نمایشی خاص استفاده می‌شوند.
یک مشکل دیگر کاغذهای مات عدم حصول به سیاه خالص در آنها است که خود مشکلی در چاپهای سیاه و سفید محسوب می شود.
اخیرا اپسون کاغذهایی با نام Epson Exhibition Fiber معرفی کرده است (+ و +) تا بر این محدودیتها غلبه نماید. این کاغذها که با همفکری چندین عکاس حرفه‌ای تولید شده است، سطح صاف همراه با برجستگیهای بسیار ریزی دارد که علاوه به خاصیت انعکاس خوب، می‌تواند خلوص بالایی در رنگ سیاه داشته باشد. حتی گفته می شود که خالص‌ترین رنگ سیاه ممکن در کاغدهای چاپ دنیا را داراست. همچنین عکاسان می‌توانند بر چاپ طیف‌ تونال، کنترل بیشتری داشته باشند. استفاده از این کاغذهای جدید به همراه جوهرهای UltraChrome K3 که دارای رنگهای خاص برای چاپ سیاه و سفید هستند، چاپهای حرفه‌ای سیاه و سفید شبیه به چاپهای نقره گذشته را در دسترس عکاسان دیجیتال قرار خواهد داد.