darkoffice_small.jpg


تاریک‌خانه‌های سنتی برای چاپ و ظهور فیلم دارای ویژگی‌های خاصی بودند که یا در آنها کار کرده‌اید و یا وصفش را شنیده‌اید. اما تاریک‌خانه‌های مدرن دیجیتال بایستی دارای چه شرایطی باشند تا بهترین نتیجه با بیشترین بازدهی را برای کاربران در پی داشته باشند؟ در این مطلب می‌خواهیم به طور خلاصه به نکات مهم برای برپایی یک تاریکخانه دیجیتال مناسب اشاره‌ای داشته باشیم. در شکل فوق، نمونه‌ای از چنین محیطی را مشاهده می‌کنید (مشاهده تصویر با اندازه بزرگتر)


نکات مهم برای برپایی یک تاریک‌خانه دیجیتال:

– اتاق تاریک‌خانه دیجیتال باید پنجره‌های محدودی داشته باشد که نور ورودی توسط پرده‌های مناسب قابل کنترل باشد. پنجره اتاق باید به سمت شمال باشد تا نور مستقیم آفتاب به داخل اتاق وارد نشود.

– اگر از لحاظ فضا محدودیت دارید، باید طوری وسایل و تجهیزات را قرار دهید که کمترین فضای ممکن را اشغال کنند. شاید مجیور شوید، از میزهای پیش‌ساخته صرفنظر کنید و بسته به اتاق‌تان، میزهای مورد نظر را طراحی کرده و بسازید. استفاده از یک جایگاه دوم بالای میز اصلی، علاوه بر اینکه به جایگزینی وسائل در نزدیک کاربر کمک می‌کند، می‌تواند برای نصب لامپهای مورد نیاز هم جای مناسبی فراهم نماید.

– چراغهای روشنایی (مانند شکل فوق) باید در پشت مانیتور باشد تا اختلالی در روشنایی آن ایجاد نکند.

– دیوارها باید با رنگ طوسی خنثی رنگ شوند تا نورهای انعکاسی در حداقل ممکن و بدون ایجاد ته‌رنگ باشند. می‌توان نور انعکاسی را با اسپکتروفتومتر سنجید تا از مناسب بودن آن مطمئن شد.

– باید میزان روشنایی کلی اتاق را در حداقل ممکن تنظیم کرد تا کنتراست مانیتور در بیشترین حد خود باشد.

– کابلها باید منظم و حتی الامکان پنهان باشند. میز کار باید خلوت باشد.

– مانیتور اصلی بهتر است دارای سایه‌بان باشد.

– مانیتور در امتداد زاویه دید یا کمی پایین‌تر باشد.

– صندلی باید راحت و ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. بازو باید براحتی بر روی دسته صندلی قرار بگیرد و مچ دست نیز بدون کشش یا تغییر زاویه باید بر روی میز باشد.

– مدیریت برق بسیار مهم است. نباید تعداد زیادی وسیله را به یک پریز برق وصل کرد. استفاده از UPS برای کامپیوتر، اندیشه بخردانه‌ای خواهد بود.

– مانیتورهای CRT نباید در کنار اسپیکرهای قوی و یا پرینتر قرار داشته باشند چرا که این مانیتورها می‌توانند توسط میدان‌های مغناطیسی این وسایل دچار صدمات حتی دائمی شوند.