photology.jpg


احتمالا می دانید که اساس مدیریت فایلهای عکس، اطلاعات Metadata است. این اطلاعات که در بطن فایل‌های عکس قرار دارند، توسط کاربر تکمیل می‌شوند تا امکان مدیریت و جستجوی فایل‌ها، توسط نرم‌افزارهای مدیریت عکس و حتی سیستم عامل، فراهم ‌شود. این اطلاعات شامل کلمات کلیدی هستند که بسته به موضوع و محتویات عکس، توسط کاربر اضافه می‌شوند تا بتوان بعدا عکس مورد نظر را به سادگی پیدا کرد.

Photology نرم‌افزاری است که می‌خواهد کار مدیریت عکس را فارغ از این اطلاعات انجام دهد. به عبارت دیگر خود نرم‌افزار می‌تواند محتویات عکس‌ها را شناسایی نماید و بدین ترتیب اگر کاربر دنبال عکسی بگردد که در آن یک گل قرمز در پس‌زمینه آسمان وجود داشته باشد، نرم‌افزار این عکس را خواهد یافت.
آن‌گونه که سایت سازنده نرم‌افزار گفته است، جستجو می‌تواند بر حسب وضعیت نوردهی، رنگ، وجود چهره، گیاه، خورشید، آب و … در عکس‌ها صورت گیرد.
البته این نرم‌افزار امکانات معمول سایر نرم افزارهای مرور و مدیریت عکس را نیز دارد.

نسخه آزمایشی این نرم‌افزار و اطلاعات بیشتر را می‌توانید در سایت سازنده بیابید (+).

بدون در نظر گرفتن این‌که این نرم‌افزار چقدر موفق باشد، به نظر می‌رسد موضوع شناسایی خودکار محتویات عکس، در آینده جایگاه مهمی، هم در مدیریت و هم در پردازش عکس‌ها داشته باشد. Pattern Recognition مدتها است که در علوم دیگر، مانند پزشکی، به طور جدی دنبال می‌شود و در این زمینه پیشرفت های بسیاری هم صورت گرفته است. پیش‌بینی من این است که در عکاسی دیجیتال نیز این موضوع می‌تواند در آینده جایگاه مهمی داشته باشد. مساله‌ای که شواهدش از هم اکنون پیداست (+).