تالیف: کاوه قبادی


در ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی و پس از حضور موفق و ارائه مدل‌های جدید توسط نیکون وکانن، شرکت سونی هم دومین دوربین تک عدسی انعکاسی دیجیتال خود را که در رده بالاتری نسبت به دوربین قبلی که با نام آلفا ۱۰۰ معرفی شده بود و تقریبا مدل به روز شده مینولتا دی ۵ بود را با نام آلفا ۷۰۰ معرفی کرد.
اولین معرفی در ساعت ۱۶ روز ۶ سپتامبر در سایت جمهوری چک سونی ارائه شد که بازار شایعات را بسیار داغ کرد.

در این مقاله به مرور نوآوری‌های این بدنه خواهیم پرداخت.

Sony Alpha 700

این بدنه که با نام Alpha 700 معرفی شد، تقریبا همان بدنه مینولتا دی ۷ است که به روز شده و نوآوری‌های بیشتری در آن صورت گرفته است و سونی همچنان وارث دست آورد‌های مینولتا است و به خوبی از این ارثیه ارزشمند استفاده می‌کند.

نخستین مورد و شاید جذاب‌ترین مورد در این بدنه وجود اولین سنسور CMOS سونی در رده دوربین‌های تک عدسی انعکاسی دیجیتال است. در جایی که سالها است کانن از این نوع سنسور‌ها استفاده می‌کند و این برند به انتخاب اول کسانی که نوردهی‌های طولانی مدت انجام می‌دهند بدل شده است سونی قصد دارد جایگاه خود را در این عرصه نیز به اثبات برساند و مشتریان خاص خود را پیدا کند.

سنسور Exmor Cmos سونی

همان طور که قبلا اشاره شد نیکون هم در دو بدنه جدید خود از سنسور‌های CMOS استفاده کرد. سنسورNikon D3 که یک فول فریم است از نوع CMOS بود و سنسور Nikon D300 که دقیقا همین سنسور سونی Alpha 700 است.

در ابتدا دلیل مستدلی مبنی بر اینکه سنسور این دو بدنه یکسان است وجود نداشت و اطلاع رسانی دقیقی هم از طرف نیکون صورت نمی‌گرفت، اما بعد از چند روز سونی رسما اعلام کرد که این سنسور ساخت این کمپانی و به صورت مشترک بین این دو بدنه می‌باشد. کاری که پیش از این در رده ای پایین‌تر و در بین سونی Alpha 100 و Nikon D80 انجام شده بود. این بار هم سونی چون گذشته چند هفته بعد از معرفی دوربین جدید نیکون بدنه تازه خود را معرفی کرد که به نظر می‌رسد این یک قرارداد تجاری بلند مدت بین نیکون و سونی است.
اگر نگاهی به مشخصات فنی این سنسور بیندازیم متوجه می‌شویم که از نظر فنی این سنسور یکی از سنسور‌های موفق بازار خواهد بود. این سنسور از نسل جدید سنسورهای سونی با نام Exmor Cmos می‌باشد که مدتی پیش حضور آن در بازار اعلام شده بود.
این سنسور یک سنسور ۱۳.۰۵ مگاپیکسلی است که از این تعداد ۱۲.۲۵ مگاپیکسل موثر بوده، این سنسور از نوع ۱۴ بیتی می‌باشد که دارای حداکثر سایز تصویر معادل ۲۸۵۶*۴۲۸۸ می‌باشد، که برای کاربران حرفه ای بسیار عالی است و مناسب چاپ‌هایی با ابعاد بزرگ است. این سنسور همانند سایر سنسور‌های APS دارای ابعاد فیزیکی ۱۵.۶*۲۲.۵ می‌باشد.

مراحل انجام کاهش نویز

یکی از نوآوری‌های صورت گرفته در این سنسور قابلت دو بار کاهش نویز است. به صورتی که یک بار قبل از انتقال داده‌ها به کانورتور A/D عمل کاهش نویز انجام می‌شود، که این عمل بر روی داده‌های آنالوگ صورت گرفته و در مرتبه دوم بعد از دریافت داده‌های دیجیتال از کانورتور A/D عمل کاهش نویز انجام می‌گیرد. این نوآوری نوید تصاویر کم نویز‌تر و شارپ‌تر را می‌دهد. این تدبیر بعد از مشاهده عملکرد نویزی سنسور‌های سابق سونی اتخاذ شد. این سنسور از سیستم ضد غبار اختصاصی سونی بهره می‌برد و طبق نظر کارشناسان اثر گذاری بین ۱۰% تا ۱۵% دارد.

پردازنده Bionz سونی

همچنین سونی باز هم از پردازنده اختصاصی خود با نامBIONZ استفاده کرده است که باید دید آیا این پردازنده قدرت پردازش مناسبی دارد و یا خیر. اما ساختار و طراحی این پردازنده نسبت به نسل گذشته تفاوت اساسی داشته است. این پردازنده همچین از سیستم Sony Dynamic Range Optimizer بهره می‌برد که طبق ادعای سونی نسبت به نسل قبلی بسیار عملکرد بهتری داشته و نوید تصاویر با دینامیک رنج بهتر را می‌دهد.

این سنسور طبق ادعای سونی یکی از کم نویز‌ترین سنسور‌های موجود در بازار بوده و عملکرد نویزی بسیار عالی را برای آن پیش بینی کرده‌اند. این سنسور همچنین دارای حساسیتی(ISO) بین ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ است که در نمونه‌های منتشر شده از نظر رفتار نویزی و شارپنس در مرتبه بسیار خوبی قرار گرفته و شکست نسل قبلی یعنی آلفا ۱۰۰ را تقریبا جبران کرده است. این دامنه حساسیت برای کابران حرفه ای یک حسن می‌باشد، در جایی که نیکون در D300 همین دامنه را دارد و کانن۴۰D در ۳۲۰۰ متوقف شده است.
این بدنه توانایی ذخیره تصاویر با فرمت RAW و JPEG و همچنین ثبت همزمان هر دو را دارد و در سه مرحله امکان فشرده سازی برای آن در نظر گرفته شده است.


سیستم فوکوس این مدل نسل جدید و بهینه سازی شده آلفا ۱۰۰ می‌باشد که طبق ادعای سونی عملکرد بسیار بالاتری دارد. این سیستم دارای ۱۱ نقطه فوکوس می‌باشد که در مرکز به صورت دو خط منطبق بر هم طراحی شده است تا دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد. در نسل گذشته ۹ نقطه فوکوس وجود داشت.

مکانیزم شاتر

از نظر مکانیزم شاتر این مدل کاملا با نسل گذشته که عملا در رده پایین‌تری قرار دارد متفاوت است. این شاتر یک شاتر پرده ای ساخته شده از فیبر کربن با طول عمر بسیار بالا می‌باشد که دارای حداکثر سرعت ۸۰۰۰/۱ ثانیه و در بلند‌ترین زمان نوردهی ۳۰ ثانیه است. همچنین امکان نوردهی بدون محدودیت در حالت B برای این مدل در نظر گرفته شده است. عمر این شاتر در یک سیکل ۱۰۰۰۰۰ عددی توسط سونی تضمین شده است.

خروجی سینک فلاش

سرعت سینک با فلاش در این مدل بهبود یافته است و در حالت خاموش بودن لرزه گیر این سرعت معادل ۲۵۰/۱ ثانیه و در زمان روشن بودن لرزه گیر این سرعت برابر ۲۰۰/۱ ثانیه است که در نسل قبلی به‌ترتیب برابر با ۱۶۰/۱ ثانیه و ۱۲۵/۱ ثانیه بود. همچنین این مدل دارای خروجی سینک فلاش می‌باشد.

کفشک پلاستیکی سونی Alpha 700

اما اشکالی که در این بدنه وجود دارد استفاده از نشیمنگاه فلاش خارجی از جنس پلاستیک است. که یک حس عدم اطمینان به کابر را منتقل میکند. در سایر برند‌هااین نشیمنگاه از جنس فلز می‌باشد.
سرعت عکاسی پیاپی در این مدل بهبود بسیار خوبی یافته است و معادل ۵ فریم بر هر ثانیه در حالت RAW است که توانایی ذخیره حداکثر ۱۸ فریم را دارد. که در نسل گذشته توانایی ۳ فریم در هر ثانیه و بدون محدودیت را داشت. البته در حالت JPEG هنوز هم می‌توان تا پر شدن ظرفیت کارت حافظه به عکاسی پرداخت.

از نوآوری‌ها و برتری‌های این مدل نسبت به دیگر رقبا سیستم لرزه‌گیر منحصر به فرد سونی است که این سیستم از مینولتا به سونی ارث رسیده است و سونی بر روی آن تبلیغات بسیاری را انجام می‌دهد و این سیستم قشر خاصی از خریداران را به سوی خود جلب می‌کند. در جایی که بسیاری قدرت پرداخت هزینه برای لنزهای دارای لرزه گیر نیکون و کانن را ندارند، سونی سرمایه گذاری بسیار عظیمی بر روی این تکنولوژی انجام داده است که به کمک آن بتوان با لنز‌های بسیار ارزان هم لرزه گیر را همراه کرد. در این سیستم که نسبت به نسل‌های گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته است طبق ادعای سونی تاثیری معادل ۴ استاپ را دارد. در نسل گذشته این تاثیر گذاری معادل ۳. ۲ استاپ عنوان شده بود. همچنین سونی قول‌های مبنی بر ساخت لرزه گیری با ۵ استاپ اثر گذاری را داده است که اگر این تکنولوژی اجرایی شود باید شاهد انقلابی در سیستم‌های لرزه گیر باشیم. اکثر لنز‌های دارای لرزه گیر داخلی اثر گذاری بین ۲.۷ استاپ تا ۳.۸ استاپ را دارند.
با ورود این سیستم باید منتظر شنیدن خبرهای جدید‌تری باشیم. همچنین باید شاهد استفاده از این سیستم در سایر برند‌ها مثل پنتاکس و سامسونگ نیز باشیم چرا که پنتاکس طبق قرار داد تجاری که در سال ۲۰۰۶ با سونی به امضا رساند در توسعه و استفاده از این تکنولوژی با سونی شریک تجاری هستند.

ویزور این بدنه هم نسبت به نسل گذشته از نظر ساختار متفاوت است. در این بدنه طراحی جدید صورت گرفته و از منشوری با ضریب انتقال نور بالاتری استفاده شده است. همچنین این منشور دارای کوتینگ ( لایه پوشانی ) بهتری نسبت به مدل قبلی است و قدرت بازتاب نورهای مزاحم و شفافیت بهتر و بزرگنمایی دقیق‌تری دارد.

مونیتور جدید سونی با نام X-Fine

در این مدل از نسل جدید مونیتور‌های سونی که در دو بدنه جدید نیکون D3 و D300 نیز استفاده شده بود بهره برده شده است. این مونیتور که با نام Xtra Fine و نام تجاری X-Fine معرفی شده و از نوع HD می‌باشد دارای رزولوشن منحصر به فرد ۹۲۲ هزار پیکسل است که نوید شفافیت و کنتراست بسیار بالاتری نسبت به بقیه مونیتور‌هارا می‌دهد. سایز این مونیتور ۳ اینچ می‌باشد که دارای سیستم دفع نورهای مزاحم اطراف است.

نکته ای که در اینجا به چشم می‌آید نبود سیستم Live View در این بدنه است. در جایی که تمامی بدنه‌های معرفی شده در سال ۲۰۰۷ از این سیستم بهره می‌برند نبود این سیستم در این مدل به چشم می‌آید و ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول می‌کند و شاید باعث عدم تمایل به این بدنه توسط آنها شود. به نظر سونی در این مورد مقداری دیر عمل کرده است و باید در نسل آینده آلفا از این سیستم استفاده کند. چرا که سونی سابقه بسیار خوبی در طراحی و ساخت دوربین‌های آماتوری دارد و باید از این تجارب به نحو احسن استفاده کند.

گریپ معرفی شده توسط سونی

از دیگر برتری‌هادر این مدل وجود گریپ و معرفی آن توسط سونی است. چراکه در نسل گذشته سونی گریپ مستقلی را برای آلفا ۱۰۰ معرفی نکرده بود و بسیاری از خریداران از این موضوع ناخرسند بوده و مجبور به استفاده از گریپ‌های متفرقه و بی کیفیت موجود در بازار شده بودند. اما در این مدل یک گریپ مستقل و بسیار زیبا توسط سونی معرفی شد، این گریپ دارای کنترل‌های کامل بوده و برای مصرف کننده حرفه ای یک نیاز جدی به شمار می‌آید. هرچند سونی با پشتوانه باطری‌های منحصر به فرد خود امکان عکاسی ۷۵۰ شات را برای نسل گذشته به ارمغان آورده بود و خود را از وجود گریپ باطری جداگانه بی نیاز می‌دید. اما نیاز عکاسان حرفه بسیار بیشتر از این تعداد است.

همچنین دیگر نوآوری منحصر به فرد این مدل امکان دخیره سازی داده‌ها بر روی دو کارت حافظه متفاوت است. این بدنه توانایی ذخیره سازی تصاویر بر روی کارت‌های Compact Flash (CF) و همچنین استفاد از کارت‌هایMemory Stick Duo را دارا می‌باشد. این روز‌ها سونی به کمک و پشتوانه کمپانی SanDisk در حال پیشرفت این کارت‌های حافظه می‌باشد و قصد بدست گرفتن این بازار عظیم توسط کارت‌های خود را دارد. اخیرا کارت‌هایی با ظرفیت ۳۲ گیگا بایت توسط سونی و SanDisk ارائه شده است که این بدنه هم امکان استفاده از آن را دارد.

ریموت کنترل همراه بدنه

دیگر برتری که نسبت به رقبا در این مدل لحاظ شده، وجود یک ریموت کنترل وایرلس می‌باشد که این ریموت کنترل به شما این اجازه را می‌دهد که از راه دور بر روی دوربین تسلط داشته باشید. این ریموت کنترل هنگامی که بدنه را به کمک پورت پیشرفتهHDMI که از نوآوری‌های جدید سونی است به تلویزیون متصل می‌کنید امکان چکاندن شاتر و مرور تصاویر و استفاده از دوربین را به شما می‌دهد.

محل قرار گیری درگاه HDMI

HDMI یک درگاه انتقال دهنده تصویر می‌باشد و تقریبا نوآوری جدیدی است که در تلویزیون‌های پیشرفته امروزی برای انتقال تصاویر با کیفیت بسیار بالا و نمایش آن در تلویزیون در نظر گرفته شده است.

بدنه آلیاژی و چند تکه

همچنین این مدل دارای بدنه ای از جنس آلومینیوم و منیزیم و آلیاژی و به صورت چند تکه و بسیار مستحکم و سبک طراحی شده است. که دارای درز بندی و عایق‌هایی در برابر گرد و غبار و رطوبت می‌باشد. این بدنه بسیار سبک و قدرتمند طراحی شده است و وزن این مدل در حدود ۶۹۰ گرم می‌باشد.

لنز کیت ۱۶-۱۰۵mm F3. 5/5. 6 DT

همزمان با عرضه این مدل، سونی چند لنز جدید را نیز به بازار معرفی کرد، اولین لنز که به عنوان لنز کیت معرفی شد دارای دامنه ای بین ۱۶م.م. تا ۱۰۵ م.م. وحداکثر گشادگی دیافراگم ۳.۵ و ۵.۶ می‌باشد. همچنین دیگر لنزی که با مشارکت تامرون آن را عرضه کرد لنز ۲۵۰-۱۸ می‌باشد که از لنز‌های بسیار خوب تامرون و سونی است و بلند‌ترین رنج را شامل می‌شود.

در پایان باید دید که آیا سونی با روش آزمون و خطایی که در پیش گرفته می‌تواند سهم مناسبی را در بازاری که کانن و نیکون آن را بین خود تقسیم کرده‌اند، پیدا کند و یا خیر و اینکه این مدل رقبای بسیار سر سختی چون Nikon D300 و Canon 40D را در پیش رو دارد و با قیمتی که بین این دو قرار گرفته باید دید چه سهمی را به خود اختصاص خواهد داد. به نظر سونی به چند سال وقت نیاز دارد تا بتواند نقش کلیدی و تاثیر گذار بر بازار داشته باشد.