macro-flash.jpg

یکی از چالش‌های عکاسی ماکرو، مساله تامین نور مناسب است. نیاز به استفاده از دیافراگم‌های کوچک در ماکروگرافی جهت تامین عمق میدان مناسب (+)، خود باعث تشدید این نیاز خواهد شد. بخشی از این نیاز را می‌توان با بالابردن ایزو، تامین کرد. اما این راه‌حل همیشه کافی و یا دلخواه نیست.
استفاده از فلاش‌های سرخود دوربین نیز در عکاسی ماکرو چندان کمک‌کننده نیست، علاوه بر جنس نور نامناسب آن، معمولا ( وشاید همیشه) سایه لنز، خود مشکلی حل‌ناشدنی خواهد بود.

در نتیجه استفاده از فلاش‌های خارجی، یکی از ملزومات ماکروگرافی خواهد بود. بخصوص در ماکروگرافی‌های خارج از استودیو. یک راه‌حل، استفاده از Ring Flash است که می‌توان بدون ایجاد سایه و بدون ایجاد نورشدید برای فاصله‌های نزدیک، به ماکروگرافی پرداخت.

اما سایر فلاش‌های خارجی معمولی نیز می توانند به خوبی در عکاسی ماکرو موثر باشند. شدت نور این فلاش‌ها را هم می‌توان در سیستم TTL با کاهش جبران‌نوردهی فلاش، تنظیم کرد و هم در حالت دستی Manual با تنظیم میزان قدرت آنها. اما همانگونه که می‌دانید استفاده از فلاش‌ به صورت مستقیم، می‌تواند باعث flat شدن موضوع بخصوص در عکاسی ماکرو، که فاصله‌ها خیلی کم هستند، گردد. راه حلی که به نظر می‌رسد، استفاده از نور انعکاسی فلاش است. اما این روش در عکاسی‌های ماکرو طبیعت، قابل استفاده نخواهد بود؛ مگر با استفاده از رفلکتورهای دستی.
راه دیگر، استفاده از پخش‌کننده‌های نور فلاش است که با پخش کردن نور، مانعی بر مسیر مستقیم نور فلاش شود.

راه مناسب دیگر برای حل این مساله، دور کردن محور فلاش از دوربین است. این روش می‌تواند از طریق Bracket انجام شود که با آن بهتر می‌توان نور و جهت آن را کنترل کرد.

macro-flash3.jpg

Wimberly flash bracket


و در نهایت راه دیگر برای آنکه فلاش را از دوربین دور کنیم، استفاده از فلاش جدا از دوربین است که خود می‌تواند به صورت سیمی یا بدون‌سیم با دوربین مرتبط باشد. سیم‌های سینک فلاش می‌تواند از طریق Hotshoe و یا PC connector به دوربین متصل شوند. این نوع نور زاویه دار می‌تواند با برجسته کردن جزئیات موضوع، باعث بهبود قابل ملاحظه عکسهای ماکرو گردد.

استفاده از فلاش‌های جدا از دوربین مزیت دیگری نیز دارد و آنهم استفاده از یک فلاش دیگر بر روی دوربین (و یا خود فلاش سرخود دوربین) برای تامین یک نور ملایم fill است. همچنین نوردهی با استفاده از فلاش جدا از دوربین، باعث جداشدن موضوع از پس زمینه خواهد شد چرا که دیافراگم تنظیم شده خیلی کوچک بوده و محیط اطراف و پس‌زمینه تیره‌تر از خود موضوع خواهند شد.

برای استفاده از فلاش به صورت بی‌سیم در پلتفرم Canon می‌توان از فرستند‌ه‌های بی‌سیم استفاده کرد و در Nikon (بجز مدل های D40 و D50) می‌توان با فلاش سرخود دوربین، فلاش‌های اکسترنال Sb600 و Sb800 را کنترل کرد. همچنین در D80، D200 و D300 فلاش سرخود دوربین می‌تواند به عنوان فلاش دوم جهت نور fill‌ ملایم استفاده کرد. فلاش‌های جدا از دوربین را می‌توان روی سه‌پایه قرار داد و یا حتی آن را با یک دست نگه‌داشت و عکس گرفت، چرا که بعلت وجود نور مناسب می‌توان سرعت شاتر را بالا برد. ( کاری که من در مورد عکس ابتدای مقاله انجام داده‌ام). بنابراین می‌بینید که بدون بردن وسایل اضافی در طبیعت، می‌توان به سهولت، هر موقع که نیاز بود، فلاش را از دوربین جدا کرد و به صورت وایرلس به عکاسی ماکرو پرداخت.

برای کنترل نور فلاشهای جدا از دوربین می‌توان از سیستم TTL استفاده کرد (البته اگر فلاش‌ از این سیستم پشتیبانی نماید) و با چند بار آزمون و خطا (با Flash Exposure Compensation) میزان نور مناسب را پیدا کرد. البته در بسیاری موارد با استفاده از حالت دستی (Manual) سریعتر می‌توان نور فلاش را تنظیم کرد.

موقع استفاده از فلاشهای جدا از دوربین، می‌توان از پخش‌کننده نور هم استفاده کرد تا نور طبیعی‌تری حاصل شود و یا می‌توان با استفاده از امکان زوم در فلاش و تنظیم آن در فاصله کانونی زیاد، می‌توان نور را نقطه‌ای تر کرد و آن را روی قسمت خاصی از موضوع متمرکز نمود. همچنین با استفاده از صفحات رنگی شفاف ( که همراه برخی فلاشها با نامfilter Color Gel هم وجود دارد)، رنگ نور فلاش را تغییر داد تا رنگ مناسبتری حاصل شود. (در عکس زیراز همین صفحات رنگی استفاده شده است)

macro-flash2.jpg


Nikon D70s-105mm
۱/۱۰s- f29- ISO 200 – Off Camera Wireless Flash : manual 1/8 power
در مجموع استفاده از فلاش‌های جدا از دوربین در عکاسی‌های ماکرو طبیعت، علاوه بر اینکه نور مناسب و با کیفیت‌ بالایی جهت این نوع عکاسی تامین می‌کند، فرصت خوبی برای تهیه عکس‌های خلاقانه ماکرو در اختیار شما خواهد گذاشت.

اطلاعات فنی عکس ابتدای مقاله:
Nikon D70s – ۱۰۵mm
۱/۶۰s- f18-ISO 200- Off camera Wireless flash: manual 1/16 power

نظرات، پیشنهادات، انتقادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید (darkroom at akkasee.com)