match.jpg

یکی از اصلاحات شایع عکس‌ها، اصلاح و حذف ته‌رنگ عکس است که جزو ذات خروجی‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود. حتی با دقیق‌تر‌ین نورسنجی‌ها و تنظیم تراز سفیدی (White Balance) بازهم امکان ایجاد ته‌رنگ مزاحم در عکس‌ها وجود دارد.
راههای بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد. در مورد عکس‌های RAW مشکلات اصلاح کمتر است. علاوه بر سهولت اصلاح دمای‌رنگ در مبدل‌های RAW، بسیاری از این ابزارها مجهز به کنترل‌ها دیگری نیز برای اصلاح رنگ می‌باشند.


در مورد فایلهای JPEG این اصلاح کمی مشکل‌تر است. راههای مختلفی برای این منظور وجود دارد که قبلا به یکی از آنها اشاره شده بود (+) که با استفاده از Level، امکان حذف ته‌رنگ را فراهم می‌نمود.
در این مطلب قصد داریم راه دیگری برای این مساله ذکر کنیم که مهمترین مزیت‌ش سهولت و سرعت فرآیند است.
برای این منظور از کنترل Match Color استفاده می‌کنیم. این کنترل که از نسخه CS فتوشاپ به ارث رسیده است، اساسا جهت استفاده از تون‌های رنگ یک عکس، در عکس دیگر می‌باشد. اما در اینجا از یکی از خواص فرعی آن برای رفع ته‌رنگ عکس استفاده می‌کنیم.
– پس از باز نمودن فایل مورد نظر، از مسیر Image > Adjustment > Match Color وارد صفحه تنظیمات ابزار شوید.
– بدون اینکه به سایر کنترل‌ها دست بزنید، گزینه Neutralize را انتخاب نمایید.
و ته رنگ عکس حذف می‌شود! بله به همین سادگی!

اگر از نتیجه کار راضی بودید که هیچ. اما اگر نتیجه مورد نظرتان حاصل نشد (یعنی یا رنگها بیش از حد کاهش پیدا کردند و یا رنگهای غیر طبیعی حاصل شد)، فرآیند اصلاح را ادامه دهید:

– با Fade می‌توانید میزان تاثیر را کنترل نمایید. با افزایش مقدارش، میزان تاثیر کلی این ابزار کاهش می‌یابد و در مواردی که رنگهای غیر طبیعی حاصل شده‌اند، این رنگها حذف می‌شوند. بهتر است ابتدا آن‌را تا حداکثر مقدارش به سمت راست بکشید و سپس به تدریج از مقدارش بکاهید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.
– گاهی با روش فوق ( Neutralize +Fade)، ته رنگ حذف می‌شود اما در عوض عکس کم‌رنگ خواهد شد. در این موارد با استفاده از Color Intensity، قادر خواهید بود رنگهای عکس را بازگردانید.

match1.jpg

match2.jpg


با وجود سهولت فوق العاده این روش، در غالب موارد بخوبی می‌تواند اصلاح رنگ عکس‌ها را انجام دهد. این روش، بخصوص برای هنگامی مفید است که نیاز به سرعت عمل در ویرایش‌های‌تان دارید.