xl20.jpg

این‌روزها مانیتور‌های LCD تقریبا جایگزین مانیتور‌های CRT شده‌اند. البته تعجبی هم ندارد که با داشتن مزایایی نظیر اندازه مناسب، مصرف برق کمتر و مضرات چشمی کمتر، همگان این مانیتورها را ترجیح دهند.
اما LCD‌ها مشکلاتی هم دارند که این مشکلات بخصوص برای کاربران حرفه‌ای نظیر عکاسان دیجیتال ممکن است آنقدر حیاتی باشند که کماکان استفاده از مانیتورهای CRT را ترجیح دهند. مشکلاتی نظیر عدم تولید رنگ‌های دقیق و وسیع، روشنایی ناهمگن و مشکل بودن کالیبراسیون مانیتور.

اما اخیرا تکنولوژی جدید LED Backlight در تولید مانیتور باعث شده است که روزنه امیدی برای کاربران حرفه‌ای بوجود آید(+).

این مانیتورها دارای Gamut‌ بسیار وسیعتر، مصرف انرژی کمتر، امکان کالیبراسیون و نیز روشنایی یکنواخت هستند. یعنی دقیقا همان نقاط ضعف مانیتورهای LCD را رفع کرده اند. این سیستم حتی در برخی لپ‌تاپ‌ها هم استفاده شده است (+)
اما این مانیتورها یک نقطه ضعف عمده هم دارند و آنهم قیمتشان است. هر چند اخیرا این قیمتها روبه کاهش بوده‌اند اما هنوز پرداخت قیمتی بیش از ۲۰۰۰-۳۰۰۰ دلار، برای هر کسی امکان ندارد.

شرکتهای NEC و Eizo چند مدل از این مانیتور‌ها عرضه کرده‌اند مانند ColorEdge CG221 با قیمت حدود ۴۰۰۰ دلار و NEC Multisync 2180WG با قیمت ۳۰۰۰ دلار.

سامسونگ نیز با معرفی Samsung Syncmaster XL20 به این جمع پیوسته است (+) اما با یک مزیت مهم و آن هم قیمت مناسب حدود ۱۵۰۰ دلار در بازار جهانی است.

این مانیتور با استفاده از تکنولوژی LED Backlighting می‌تواند تقریبا به طور کامل رنگهای فضای Adobe RGB را تولید کند و حتی در برخی طیف‌ها از آن فراتر رود (+). و Gamut رنگی وسعیتری نسبت به پرینتر داشته باشد (+).
از دیگر مزایای این مانیتور زاویه دید مناسب، روشنایی یکنواخت و امکان تعویض سریع پروفایل رنگ است.

xl20_2.jpg


این مانیتور مجهز به هود و دستگاه کالیبراسیون Huey (+) است که امکان کالیبراسیون رنگ را فراهم می‌کند.