viveza.jpg

یکی از ملزومات ویرایش‌های مختلف تصویری، امکان ویرایش انتخابی است. قبلا به این موضوع اشاره کرده بودم که در نسخه‌های جدید بسیاری از نرم‌افزار‌های حرفه ای ویرایش تصویر، بر روی این موضوع تاکید بسیاری شده است تا کاربر حتی الامکان کمتر مجبور به استفاده از روش‌های انتخاب، مانند لایه‌ها و ماسک‌های مختلف گردد. در لایت‌روم به وضوح این رویکرد را در قسمت ویرایش رنگ و روشنایی، قسمت تولید عکس‌های سیاه و سفید و حتی در شارپ سازی می بینیم. در فتوشاپ CS3 نیز در ابزار سیاه و سفید ساز، امکان انتخاب مستقیم بر روی عکس وجود دارد. در لایت زون این مساله بر اساس انتخاب تونهای مختلف روشنایی انجام میشود (+) و در Capture NX بر اساس فناوری U point (+).

اما همان شرکت Nik Software که فناوری U point را معرفی کرده بود، در نمایشگاه PMA 2008 ابزار جدیدی با نام Viveza عرضه کرد که با استفاده از فناوری U point می‌توان در فتوشاپ به ویرایش انتخابی رنگ و روشنایی و کنتراست پرداخت.
در مورد این نوع ویرایش قبلا در معرفی Capture NX صحبت کرده بودم (+) . در سایت Nik Software نیز یک ویدیو وجود دارد که طرز عمل این ابزار را بخوبی نشان می‌دهد.(+). با معرفی این ابزار مفید مطمئنا کار ویرایش عکس‌ها در فتوشاپ بسیار راحت‌تر، جذاب تر و دقیق‌تر می‌شود.

Viveza با ویژگی Smart Object فتوشاپ سازگار است و در نتیجه می توان عملکرد این ابزار را بدقت کنترل نمود. همچنین از روش‌ انتخاب این ابزار می‌توان برای سایر مقاصد در فتوشاپ سود جست.

این ابزار به صورت یک افزودنی (Plug-in) برای فتوشاپ با قیمت ۲۵۰ دلار عرضه خواهد شد.