با عرضه سیستم‌های عامل ۶۴ بیتی و نرم‌افزارهایی که از این سیستم پشتیبانی می کنند، ممکن است این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که آیا محیط ۶۴ بیتی در افزایش کارآیی نرم افزارهای تاریک‌خانه دیجیتال موثر است و آیا این ارتقاء ارزش دارد؟
فتوشاپ CS4  به طور ذاتی از سیستم‌عامل ۶۴ بیتی در ویندوز ویستا پشتیبانی می‌کند. در مورد Mac OS هنوز این پشتیبانی در نسخه فعلی فتوشاپ وجود ندارد. نرم‌افزار Lightroom 2 هم در ویندوز ویستا و هم در Mac OS با سیستم عامل ۶۴ بیتی سازگار است.


اجرای فتوشاپ CS4 در سیستم‌عامل ۶۴ بیتی به طور متوسط با ۸-۱۲ درصد افزایش کارآیی همراه خواهد بود. این تاثیر در مورد فایلهای بزرگ PSD خیلی بیشتر خواهد بود. به  طوری‌که در برخی موارد ممکن است کارآیی تا دو برابر هم افزایش یابد. این افزایش  علاوه بر سرعت پردازش بیشتر  بخاطر امکان استفاده از مقادیر بیشتر حافظه RAM در محیط ۶۴ بیتی است.  چرا که بر خلاف محدودیت ۴ گیگابایتی سیستم ۳۲ بیتی، در سیستم‌های ۶۴ بیتی می‌توان از مقادیر بیشتر RAM‌استفاده کرد. کمبود RAM یکی از گلوگاههای مهم کاهش کارآیی در فتوشاپ است و با افزایش آن، فتوشاپ کمتر به File-Swapping محتاج خواهد بود .
قبل از نصب سیستم‌های عامل ۶۴ بیتی باید مطمئن شوید که تمام درایورهای سخت‌افزاری‌تان با این سیستم سازگار هستند. همچنین سیستم عامل ویستا ۶۴ بیتی خود را باید به‌روز کنید ( سرویس پک ۱ ویستا) تا بتوانید فتوشاپ ۶۴ بیتی را نصب کنید. همچنین اگر نیاز به نرم‌افزار مهم دیگری بر روی همان سیستم دارید، از سازگاری آن با سیستم عامل ۶۴ بیتی اطمینان حاصل کنید.


توصیه آخر: هر چند افزایش کارآیی سیستمهای ۶۴ بیتی در ویدیو دیجیتال بسیار قابل ملاحظه‌تر است اما  برای آن دسته از عکاسان دیجیتال که روندهای کاری حرفه ای دارند، فایلهای خروجی دوربین‌شان حجیم است و ویرایش‌های چند مرحله‌ای در فتوشاپ انجام می‌دهند، این ارتقاء منطقی خواهد بود. اگر CPU سازگار دارید (Core 2 Duo به بعد)، این ارتقاء شامل  افزایش حافظه RAM ، نصب درایور های ۶۴ بیتی سخت‌افزارهای سیستم، نصب سیستم عامل ۶۴ بیتی ویستا و نصب نسخه های ۶۴ بیتی فتوشاپ و لایت روم خواهد بود.