از مدت‌ها پیش و بخصوص با پیشرفت‌ دنیای دیجیتال پرینتر‌ها جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران خانگی و حرفه‌ای پیداکرده اند. اکثر علاقمندان با پرینتر‌های جوهر افشان (Ink Jet) و پرینتر‌های لیزری و سوزنی آشنا هستند. اما متاسفانه پرینتر‌های حرارتی و یا پرینتر‌های dye-sublimation printer در بین خریداران زیاد شناخته شده نیست.

در این مقاله سعی داریم این نوع پرینتر‌ها را و بخصوص یکی از موفق‌ترین مدل‌ها یعنی Samsung SPP-2040رامعرفی کنیم.

1.jpg

عملکرد این نوع پرینتر‌ها مبتنی بر کاغذ‌های حساس به نور و ریبون‌ها است. در این نوع از پرینتر‌ها از ریبون‌های سه رنگ شامل آبی، قرمز و زرد استفاده می‌شود که تقریبا مشابه فرمت CMYK است و خروجی بسیار به این فرمت نزدیک است وتقریبا با همان دقت و کیفیت است. در این نوع پرینتر‌ها بعد از اینکه عکس به پرینتر منتقل شد، کاغذ حساس به حرارت و نور در دستگاه قرار گرفته و در معرض تابش نور و حرارت از پشت این سه ریبون (فیلتر) قرار می‌گیرد. در این حالت کاغذ حساس با توجه به خاصیت و حساسیتی که از پیش برایش تعریف شده تغییر رنگ داده و تصویر ظاهر می‌شود. این نوع پرینتر‌ها بسیار به دستگاه‌های Mini Lab شباهت دارند و از نظر پروسه تقریبا آن مراحل را طی می‌کنند و نزدیک‌ترین خروجی را نسبت به سایرین به دستگاه‌های Mini Lab و یا دستگاه‌های ظهور حرفه‌ای عکس دارند. دستگاه‌های پرینتر دیگر مثل جوهر افشان‌ها هرگز نمی توانند مانند این نوع از پرینتر‌ها کالیبره باشند و خروجی به آنچه که در مونیتور می‌بینیم نزدیک باشد.

2.jpg

از مزایای این نوع پرینتر‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: هزینه مواد مصرفی پایینی دارند (تنها هزینه کاغذ و ریبونرا باید بپردازید) از نظر صرفه و خروجی جز بهترین پرینتر‌ها هستند. هزینه چاپ با این دستگاه‌ها بسیار به هزینه چاپ حرفه‌ای توسط لابرتوار نزدیک است. خروجی این دستگاه‌ها هم بسیار به خروجی لابراتوار نزدیک است. بسیار سریع و بی صدا هستند، بسیار کوچک هستند (این نوع پرینتر ابعاد متفاوتی دارند و مدل‌های خانگی آنها بسیار کوچک هستند)، کیفیت خروجی بسیار بالایی دارند، همیشه در دسترس هستند، نزدیک‌ترین خروجی را نسبت به تصویری که در مونیتور می‌بینید دارند، قیمت مناسبی دارند.

3.jpg

اما اگر بخواهیم به ایراد این پرینترها اشاره کنیم باید به این موارد اشاره کرد: ابعاد چاپ محدود است (اکثر مدل‌های خانگی می‌توانند تا سایز حداکثر ۱۰در ۱۵ سانتی متر چاپ کنند (۶ در ۴ اینچ) برای اولین چاپ زمان زیادی نیازاست تا المنت‌ها گرم شود (حدود ۱ تا ۳ دقیقه) برای چاپ سیاه و سفید نیازمند کاغذ‌های اختصاصی چاپ سیاه و سفیدهستند، برای تیراژ بالا به صرفه نیست، رنگ تصاویر اغلب گرم تر از آن چیزی است که دیده می‌شوند.

Samsung SPP-2040

4.jpg

 این مدل در سال گذشته توسط نمایندگی رسمی محصولات IT سامسونگ در ایران (سام الکترونیک) وارد شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت.

5.jpg

این مدل جز سبک‌ترین و کوچک‌ترین پرینتر‌های دنیا (در تمامی رده‌ها و فرمت‌ها) است. ابعاد این مدل به ترتیب برابر با۱۸۰×302×67 سانتی متر و وزن آن کمتر از ۱۳۰۰ گرم است. همین کوچکی یکی از مزایای این مدل است که می‌تواند همه جا با شما همراه بوده و عکس‌های زیبایتان را در همان لحظه به شما تحویل دهد.

از قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به ورودی انواع کارت حافظه مثل CompactFlash Type I and II (CF),SmartMedia (SM), Secure Digital (SD), MultiMedia Card (MMC), Memory Stick (MS) &Memory Stick-PRO, and xD-Picture Cards (xD اشاره کرد. که شامل تمامی کارت‌های رایج دوربین‌های عکاسی است. به وسیله این قابلیت شما دیگر نیازی نیست این دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و از آن استفاده کنید. کافی است کارت حافظه را از دوربین خارج کرده و آن را مستقیما به پرینتر متصل کنید و با نرم افزار داخلی پرینتر (در پایین درمورد آن صحبت خواهیم کرد) تغییرات را بر آن اعمال کنید و بعد بلافاصله آن را چاپ کنید. این درگاه‌ها در جلوی پرینتر قرار گرفته‌اند و بسیار در دسترس است، همچنین یک چراغ LED نیز در این مکان تعبیه شده است که شما را از اتصال کامل و درست کارت حافظه به پرینتر مطمئن خواهد کرد.

 7.jpg

همین طور این دستگاه قابلیت اتصال مستقیم به دوربین‌های عکاسی، تلفن‌های همراه و دوربین‌های فیلمبرداری را نیز دارد. این دستگاه فرمت PictBridge را ساپورت می‌کند (اکثر دوربین‌های عکاسی کانن این امکان را دارند) و شما می‌توانید بدون خارج کردن کارت حافظه از دوربین و تنها با متصل کردن دوربین بوسیله کابل مربوطه به پرینتر دستور چاپ را به پرینتر بدهید. این قابلیت در موارد بسیاری به کمک شما خواهد آمد. این قابلیت که به آن PrintDirect یا چاپ مستقیم می‌گویند در تعداد معدودی از پرینتر‌ها وجود دارد.

 8.jpg

اگر از بالا به پرینتر نگاه کنید یک صفحه بسیار زیبا و شکیل را خواهید دید. در ابتدا یک مونیتور ۲ اینچی با رزلوشن بسیارخوب و زاویه دید ۴۵ درجه در بالای پرینتر قرار دارد.

 9.jpg

در زیر این صفحه یک کلید جهت نما و ۴ کلید دیگر از جمله بزرگنمایی و کوچک نمایی، منو، لغو و پرینت را خواهید دید. کیفیت ساخت بدنه این پرینتر بسیار عالی بوده و از موارد مرغوب و درجه یک استفاده شده است.  

10.jpg


در طرف چپ دستگاه ۳ سوکت و یا درگاه را مشاهده خواهید کرد. ورودی برق DC ، ورودی کابل USB2. 0 type-B و درنهایت ورودی USB1. 1 type-A که برای ارتباط برقرار کردن پرینتر با کامپیوتر و سایر لوازم تعبیه شده است. از درگاه USB1. 1 type-A می‌توایند برای نصب کارت‌های bluetooth adaptor نیز استفاده کنید و به صورت بی سیم به دستگاه فرمان دهید. 

11.jpg


اگر درب جلو دستگاه را باز کنید و کاست کاغذ‌ها را (در جعبه پرینتر موجود است) به آن متصل کنید می‌توانید کار را شروع کنید. فقط باید قبل از این کار ریبون را (در جعبه بسته بندی موجود است) از طرف راست و با باز کردن دربی که برای آن تعبیه شده در پرینتر قرار دهید.  

12.jpg


ریبون‌های این دستگاه در دو مدل ۴۰ تایی و ۱۲۰ تایی (برای ۴۰ و یا ۱۲۰ برگ پرینت در ابعاد ۱۰×15 سانتی متر) در بازار موجود است. اما اکثر خریداران مدل‌های ۱۲۰ تایی را ترجیح می‌دهند و هم از نظر زمان و هم از نظر قیمت بسیار باصرفه تر هستند. بسته‌های کاغذ ۲۵ و ۳۰ و ۴۵ و ۶۰ و ۹۰ برگی نیز در بازار موجود است. این کاغذ‌ها که در دو نوع رنگی و سیاه و سفید عرضه می‌شوند دارای قیمت بسیار عالی هستند و از نوع براق ۲۵۰ گرمی است (۲۵۰ گرم برای هر متر مربع از این نوع کاغذ) و از نظر ضخامت و عمر و استحکام بسیار عالی بوده و جز سنگین‌ترین کاغذ‌های موجود در بازار است.

 13.jpg


بعد از نصب کارت حافظه و وارد شدن به منو شما خواهید توانست نوردهی و شارپنس تصویر را تا آنجا که تمایل دارید افزایش و یا تغییر دهید و یا اینکه کلیه کارها را بر عهده پرینتر بگذارد. همچنین بوسیله نرم افزار داخلی دستگاه (بدون نیاز به کامپیوتر) ابعاد عکس را و تعداد چاپ در هر صفحه را تغییر دهید. این پرینتر می‌تواند عکس‌ها را به دلخواه شما کراپ کند. این پرینتر از فرمت‌های JPEG ، BMP ، TIFF پشتیبانی می‌کند. حداکثر سایز فایل نباید بیش از ۵۱۲۰×7680 پیکسل و یا کمتر از ۴۰×60 پیکسل باشد. همچنین امکان چیدمان عکس‌ها به صورت گروهی در سایز‌های ۳×2 و ۴×3 و ۴×6 و ۷×5 را دارد. زمان شروع بکار این دستگاه برای اولین چاپ حدود ۶۰ ثانیه و برای هر صفحه چاپ رنگی در حدود ۴۰ ثانیه است.

14.jpg 

این دستگاه بسیار بی صدا بوده و حداکثر صدای تولیدی توسط آن در حدود ۵۸ دسیبل است. مصرف برق این دستگاه در حدود ۶۰ وات است و بسیار کم مصرف است.

 15.jpg

در هنگام خرید یک بسته ۱۰تایی کاغذ مخصوص پرینت (رنگی) و ریبون همراه دستگاه خواهد بود. علاوه بر این اقلام آداپتور ، نرم افزار راه‌اندازی پرینتر ، کابل‌های USB (تایپ A وB)، کاست کاغذ و دفترچه راهنما در داخل جعبه قرار دارد.