image001.jpg

تلفن‌های همراه روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن هستند. اکثر آنها دوربین ۲ یا ۳ مگاپیکسلی دارند و درصد زیادی از آنها حتی زوم دیجیتال نیز دارند. اما زوم اپتیکال چطور؟ خوب، هنوز تعدادشان زیاد نیست!
در نگاه اول، برای یک عکاس شاید دوربین تلفن همراه اصلا یک انتخاب به شمار نیاید، اما اگر شما هم کمی با موبایل‌های جدید ور رفته باشید و یا خودتان صاحب یکی از آنها باشید اعتراف خواهید کرد که در بعضی موارد، برای عکاسی از آنها استفاده کرده‌اید. البته درست است که کیفیت مطلوب را ندارند، چون موبایل هستند، اما به هر حال داشتن یک عکس بد از نداشتن آن عکس بهتر است!
به نظر می‌رسد برخی کمپانی‌ها به ساختن تجهیزات جانبی عکاسی برای تلفن‌های همراه روی آورده‌اند و نتیجه آن لنزهایی است که روی مدل‌های معدودی از موبایل‌ها سوار می‌شود و از طریق آن دوربین موبایل دارای زوم اپتیکال می‌شود!
یک کمپانی به نام Brano این تجهیزات را می‌سازد و در حال حاضر برای فروش نیز قابل دسترس هستند.
اگر از اینکه دوربین موبایلتان نمی‌تواند یک زوم با کیفیت داشته باشد ناراحت هستید نگاهی به این لنزهای تله که روی موبایل‌های نوکیا و سونی اریکسون سوار می‌شود بیاندازید، این لنز موبایل شما را به یک دوربین دارای لنز تله زوم ۶x تبدیل می‌کند.
این لنز با مدل های W810i، W800i، K750i، W600iو W5500i سونی اریکسون و مدل‌های N70، N72، ۶۲۳۰، ۶۲۳۰i، ۶۶۸۰، ۶۶۰۰، ۶۶۳۰، ۷۶۱۰، ۶۶۸۱ نوکیا سازگار است و با یک مونت که همراه آن ارائه می شود روی این موبایل ها سوار می‌شود. البته اگر به خود سایت Brano بروید مدل‌های سازگار بیشتر و جدیدتری را خواهید یافت. قیمت آن هم خیلی وسوسه انگیز است: ۱۹ دلار! با این حساب این لنز اگر روی دوربین‌های خوبی مثل دوربین موبایل Nokia N95 نصب شود، شاید رقیب جدی ای برای خیلی از دوربین های کامپکت باشد!

منبع و نمونه عکس این لنز +
صفحه انواع مدلهای موبایل سازگار با این لنز در سایت سازنده +