nikon_d90.jpg ­

تقریبا دو سال بعد از D80 و در آستانه برگزاری فتوکینا ۲۰۰۸، نیکون دوربین جدید خود با نام D90 را معرفی کرد. D80 یکی از موفق‌ترین دوربین‌های نیکون بود که از ابتدای عرضه بازار آن همواره گرم بوده و جزو ۱۰ دوربین پرفروش قرار داشته است. با نگاه اولیه، ممکن است به نظر برسد D90 احتمالا یک مدل بالاتر با پیشرفت‌های معمولی نسبت به D80 باشد، اما با مطالعه مشخصات دوربین جای امیدواری و خوشحالی بیشتری برای طرفداران نیکون وجود دارد.
اولین موضوع سنسور جدید نوع CMOS است که بنابر ادعای نیکون خروجی با کیفیت مشابه دوربین D300 تا ایزو ۶۴۰۰ تولید می‌کند و نیز مانیتور ۳ اینچ با کیفیت VGA همانند دوربین‌های D3/D300 که تصاویر واضحی را نشان می‌دهد. این دوربین دارای نمایش همزمان تصویر در مانیتور با فوکوس خودکار بر اساس سیستم تشخیص کنتراست  است. جالب‌تر از سایر مشخصات وجود امکان فیلمبرداری در این دوربین، برای اولین بار در بین دوربین‌های DSLR، است که با کیفیت ۷۲۰p HDTV و با خروجی HDMI و البته با محدودیت‌های خاصی فیلم می‌گیرد.از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به ضبط صدا به صورت مونو، عدم فوکوس خودکار حین فیلمبرداری، محدودیت ضبط تا ۵ دقیقه و کیفیت ۲۴ فریم در ثانیه اشاره کرد. اما به هر حال فیلمبرداری با یک سنسور بزرگ و کیفیت عالی در نور کم، امکان استفاده از لنزهای مختلف برای فیلمبرداری و امکان برخورداری از بوکه و عمق میدانی شبیه به یک SLR برای فیلمبرداری، امکانات جذابی است که حتی عکاسان حرفه‌ای را هم نسبت به آن کنجکاو و علاقمند می‌سازد.
بسیاری از مشخصات D90 شبیه D80 است، اما از بارزترین تغییرات می‌توان به یک شاتر جدید و نیز سیستم فوکوس ردگیر سه بعدی همانند سیستم دوربین‌های D3/D300 نام برد.
به طور خلاصه مشخصات کلیدی این دوربین عبارتند از:
–    سنسور ۱۲.۹ مگاپیکسلی با فرمت DX از نوع CMOS
–    مانیتور ۳ اینچی با ۹۰۲,۰۰۰ پیکسل (VGA × ۳ رنگ) از نوع TFT-LCD (همان مانیتور D3/D300)
–    نمایش همزمان تصویر با سیستم فوکوس خودکار با تشخیص کنتراست و سیستم تشخیص صورت
–    سیستم پاک کردن سنسور از طریق ارتعاش سنسور
–    ضبط فیلم تا رزولوشن ۷۲۰×۱۲۸۰  با کیفیت ۲۴ fps با صدای مونو و بدون قابلیت فوکوس خودکار حین فیلمبرداری (ماکزیمم تا ۵ دقیقه در هر دفعه)
–    حساسیت ایزو ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ (۱۰۰ تا ۶۴۰۰ در حالت توسعه یافته)
–    عکاسی پیاپی با سرعت ۴.۵ عکس در ثانیه (۷ عکس RAW، ۲۵ JPG با بالاترین کیفیت و ۱۰۰ عکس JPG با کیفیت عادی)
–    پردازنده تصویر Expeed
–    سیستم فوکوس ۱۱ نقطه‌ای از نوع ۳D tracking (همانند D3/D300)
–    امکان روتوش در دوربین از جمله کار بر روی فایل‌های RAW
–    امکان نصب GPS بر روی کفشک فلاش
–    باتری و دستگیره عمودی شبیه D80
–    کنترل ویگنتینگ درون دوربین