از خبرهای فن‌آوری عکاسی مشهود است، انقلاب بنیانی دیگر در عکاسی دیجیتال در شرف وقوع است. در ابتدای عصر دیجیتال، سوالات مربوط به کارایی دوربین‌های دیجیتال – که نسل به نسل بهبود می‌یافتند – منحصر به این بود که کیفیت واقعی تصاویر در چه حدی خواهد بود. اما امروز کارایی دوربین‌های دیجیتال با پارامترهای بسیاری سنجیده می‌شود. دوربین‌های آینده که دارای هوش مصنوعی هستند خواهند توانست بصورت خودکار تصاویر بی‌نقصی را بدون توجه به میزان مهارت عکاس تولید کنند.
بسیاری از ابداعات برای ارتقاء امکانات عکاسی، در فتوکینا ۲۰۰۸ که از ۲ تا ۷ مهرماه در کلن-آلمان برگزار می‌شود به نمایش در خواهد آمد. در میان این ابداعات، پیشرفتهای چشمگیر در زمینه سنسور‌های تصویر قابل ملاحظه است. رشد تعداد دوربین‌های دیجیتال با سنسور ۳۵م.م. با رزولوشن و حساسیت بالا، از موارد مهم قابل ذکر در نمایشگاه است. سنسورهایی با حساسیت‌ ISO 6400 و بالاتر، به همراه سیستم‌های موثر کاهش نویز، عکاسی در شرایط نور بسیار کم را امکان‌پذیر ساخته است. با روش‌های خلاقانه تحلیل و تنظیم کنتراست، امکان کنترل سطوح بسیار متفاوت شدت نوری در یک کادر عکس فراهم شده است.
عکس‌های روی دست و عاری از لرزش، با استفاده از روش‌های موثرتر ثابت کردن تصویر مطمئن‌تر شده است. ثابت‌کننده‌های تصویر، جدا از اینکه در لنز کار گذاشته شده باشند یا بر روی سنسور، در ترکیبی هوشمندانه با نورسنجی و کنترل خودکار حساسیت کار می‌کنند.
با تحلیل هوشمندانه عکس‌های خام توسط پردازنده‌ دوربین‌ها، عکاسان آینده دیگر نیازی به انتخاب شخصی عکس‌های خوب از بین عکس‌های خود نخواهند داشت. روش‌های بیومتری نظیر تشخیص و ردگیری صورت و تفسیر حالات چهره از امکاناتی است که در نسل‌های جدید دوربین‌ها وجود خواهد داشت.
رفته رفته در دوربین‌های دیجیتال تک‌لنز انعکاسی (DSLR)، نمایش زنده تصویر به یک مشخصه استاندارد تبدیل خواهد شد. بالا رفتن سرعت عکاسی پیاپی، امکان تحلیل دقیق حرکت‌ها را فراهم می‌آورد. تعداد فزآینده‌ای از دوربین‌ها در حال افزودن امکان ثبت اطلاعات جغرافیایی تصویر در اطلاعات اگزیف عکس‌های دیجیتال هستند. پردازش‌های پراستفاده و روزمره تصویر را می‌توان درون خود دوربین و حتی تا حدودی بصورت خودکار انجام داد. امکان انتقال بی‌سیم عکس‌ها از دوربین به کامپیوتر یا اینترنت، به دوران پیچ خوردن کابل‌ها پایان داده است.
نه تنها دوربین‌ها، بلکه لنزها هم پیشرفت‌های پیوسته‌ای کرده‌اند. مثلا گرایش به لنزهای زاویه باز با فاصله کانونی بسیار کوتاه و لنزهای دارای فاصله کانونی بسیار بلند زیاد شده است. به علاوه، تقاضا برای لنزهای زوم با محدوده فاصله کانونی گسترده‌تر افزایش یافته است. کاستی‌های ذاتی لنزها، با استفاده از برنامه‌های بهینه‌سازی درون دروبین‌ها اصلاح می‌شود. همچنین خوش‌دستی دوربین‌ها نسل به نسل ارتقاء می‌یابد. دوربین‌های ضد‌آب، ضد ضربه و قابل اطمینان،  انتخاب‌های عکاسی را از جنبه دیگر افزایش می‌دهند.