از یک دوربین حرفه ای با تنظیمات استاندارد گرفته تا یک کیف دوربین چند منظوره, از یک فلاش با کارایی بالا گرفته تا تا روشهای خلاقانه چاپ دیجیتال و انتشار موفق عکس از طریق اینترنت؛ همه حکایت یک چیز دارد: بازار حرفه ای تصویرسازی در حال رشد، تغییر، و رسیدن به شکلی تازه است. تمام محصولات و روش های مهم جدید از امروز تا ۷ مهرماه در نمایشگاه فتوکینا در شهر کلن به نمایش در خواهد آمد، تنها نمایشگاهی که اینچنین جامع هر آنچه را که به عکاسی مربوط است در معرض دید بازدیدکنندگان می گذارد.


اثری از کمرنگ شدن نیست: سنسورهای تصویر بهتر از همیشه
دوربین های دیجیتال DSLR اکنون در صنعت عکاسی و تصویر سازی سریعترین رشد را دارند. و در این بخش, مدل های حرفه ای مهم ترین جذابیت تکنولوژیکی را برای سازندگان دارد. سنسور تصویر در این دوربین ها ( که اکنون مدلهای فول فریم آن در حال همه گیر شدن است) دارای رزولوشن بالای ۲۰ مگاپیسکل هستند و پردازنده دوربین ها با سرعت هر چه بیشتر تصاویر را پردازش می کند. سرعت دوربین های حرفه ای، یا تعداد عکسهایی که در ثانیه قابل ثبت است، در حال بالاتر رفتن از ۱۰ عکس در ثانیه است. رویکرد  دیگر دراین بخش، به برنامه های پردازش تصویر مربوط است که به صورت خودکار داده های تصویری را درون خود دوربین بهینه می کند. مثلا پرسپکتیو تصویر تصحیح می شود یا جلوه های رنگی مورد نظر به تصویر اعمال می شود. به علاوه، مدلهای حرفه ای دوربین و به خصوص سیستم ها، در آینده ارتباطات راه دور و سیستم های ناوبری به صورت کارآمدتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دنیای مستقل کیفیت تصویر: بک های حرفه ای دیجیتال
بعد از آن که بعضی از مدل های DSLR  به رزولوشن بالای ۲۰ مگاپیکسل رسیدند، فاصله بین این دوربین ها و بکهای دیجیتال گران قیمت برای دوربین های قطع بزرگ و متوسط که حداکثر رزولوشنی در حد ۴۰ مگاپیکسل داشتند, کمتر از همیشه شد. در فتوکینای امسال، سازندگان بک های دیجیتال مجددا براحتی خودشان را پیش انداختند و با رزولوشن هایی در حد ۵۰ تا ۶۵ مگاپیکسل، قدرت خود را به رخ کشیدند. برای اینکه چنین رزولوشنی قابل استفاده باشد, باید لنزهایی با کیفیت بسیار بالاتر از قبل به کار گرفته شود. بک های جدید تنها به افزایش رزولوشن بسنده نکرده اند, بلکه دارای عملکردهای جدیدتر, کارکرد سریعتر, کیفیت بیشتر، افزایش حساسیت, محدوده دینامیک وسیعتر, نتایج بهتر در استودیو و در فضای بیرون, و دارای عمر بیشتری برای یک سرمایه گذاری کاراتر هستند. بازدیدکنندگان فتوکینا قادر خواهند بود اولین بک فول فریم مبتنی بر قطع فیلمی ۶۴۵ را مشاهده کنند. این سنسور بزرگترین سنسور تصویر در این بخش با اندازه ۵۳.۹ در ۴۰.۴ م.م. است.


پیشرفت لنزها
در دنیای عکاسی حرفه ای، لنزهای با زوم بالا معادل است با از دادن شارپنس تصویر و نیز دیافراگم بسته تر و شاتر کندتر و سایر مشکلاتی که چنین لنزهایی در بر دارد. باتوجه به نیاز به کیفیت بالاتر، روند طراحی و ساخت لنزهای حرفه ای به سمت لنزهایی با دامنه فاصله کانونی کوتاه تر و حتی فاصله کانونی ثابت و با دیافراگم های باز پیش می رود.  همچنین در بخش غیر حرفه ای, لنزهایی با دامنه فاصله کانونی بالاتر و خصوصا وایدتر مورد توجه و اقبال است که سازندگان لنزها هم به این نیاز بخوبی پاسخ داده اند. به غیر از بحث فاصله کانونی و سرعت لنز, استفاده از پوشش های ضد انعکاس بهتر، سیستم های ضد لرزش کارآمدتر، موتورهای اولتراسونیک سریعتر, سیستم های فوکوس سریعتر و … از زمینه های دیگری است که سازندگان لنزهای با سرعت هر چه تمامتر در آن پیش می روند.


نرم افزارهای حرفه ای پردازش تصویر: پتانسیل عظیم ابتکار
بعد از گرفتن عکس چگونه می توان کیفیت آن را بهبود داد؟ این سوالی است که نه تنها سازندگان دوربین  می پرسند، بلکه برای تولید کنندگان نرم افزارها هم مورد سوال است. یک سازنده پیشتاز در این زمینه با کاری ابتکاری از ۱۹ میکرولنز به صورت همزمان برای ثبت تصویر استفاده می کند تا بعد از گرفتن عکس با انتخاب عکاس بتوان در هر جای تصویر به شارپنس بیشتر یا کمتر از حد معمول رسید. با این تکنولوژی این  امکان ایجاد می شود که بعد از گرفتن عکس حتی درمناطقی که تصویر مات شده است به شارپنس مورد نیاز رسید. با این تکنولوژی فرآیند گرفتن تصویر، یک فرآیند بدون شک و تردید و قطعی می شود! در جهت مخالف نیز مهندسان در حال کار بر روی گرفتن عکسهایی کامل و بی نقص هستند که به کمترین پردازش بعدی نیاز داشته باشد. روش تشخیص هوشمند سوژه ، حتی تغییراتی در تصویر ایجاد می کند و بخشهایی را که اضافه تشخیص میدهد می برد تا بخش باقیمانده کامل و بی نقص و بدون نیاز به ویرایش بعدی باشد.


چاپ دیجیتال سریعتر ، جالب تر و با کیفیت تر
حرفه ایها از چاپ عکس برای ارائه عکس به مشتریان خود استفاده زیادی می برند. روند این صنعت به سمت پرینترهای جوهر افشان سریعتر, و با یکبار عبور نازل از هر منطقه است. در رابطه با تکنولوژیهای مرتبط سازندگان کاملا خلاقانه عمل می کنند: جوهرهای لاتکس پایه آبی، پرینتهای UV-LED و پردازش های Cristal Point بازار فعلی تجهیزات را بهینه کرده و افق های جدیدی را باز می کنند.

در سایر بخش ها نیز پیشرفت با سرعت هر چه تمامتر ادامه دارد. در زمینه تجهیزات نورپردازی، تجهیزات جدید کوچکتر، سبک تر و بادوام تر هستند و خلاقیت و امکانات بیشتری در اختیار حرفه ایها قرار می دهند. فلاش های قوی تر, با سرعت شارژ بالاتر که توانایی همزمانی با عکاسی پی در پی دوربین را دارند و با قدرت بیشتر و توانایی تنظیم هوشمند با تنظیمات دوربین و شرایط محیط، از دیگر جنبه های پیشرفت دراین بازار هستند. در زمینه کیف ها و  تجهیزات حمل و نقل دوربین و وسایل نیز سازندگان بیکار ننشسته و در حال بهبود کیف ها, افزایش استحکام و کاهش وزن، بهبود شرایط حفاظتی در برابر رطوبت و آب و مانند آن هستند و همگام با نیاز حرفه ایها پیش می روند.


اینها تنها نمونه هایی از این بازار رو به پیشرفت بود که بیشتر مورد توجه و اقبال حرفه ایها است. بازدید کنندگان  فتوکینا می توانند جنبه های بیشتری از این بازار مثل پروژکتورهای حرفه ای, وسایل ذخیره داده و حافظه ها و نرم افزارهای جدید پردازش تصویر و … را یکجا ببینند.