cs4_txt.jpg

با گذشت ۳ هفته از معرفی نسخه جدید فتوشاپ که با نام CS4 خوانده می‌شود، احتمالا دیگر تاکنون با ویژگی های جدید آن آشنا شده‌اید. هدف ما در این مطلب تکرار این مشخصات نیست، بلکه می‌خواهیم به سوالاتی که ممکن است قبل یا حین نصب این نرم‌افزار برای‌تان پیش آید، پاسخ دهیم. برای این منظور، نسخه CS4 Extended را بر روی دو ماشین متفاوت از لحاظ سخت افزاری نصب کرده و مشکلات یا مسائل احتمالی آن را بررسی کردیم. نصب نرم‌افزار، هر چند کمی طولانی بود، اما مشکلی در روند آن مشاهده نشد.

– حجم فایل نصب چقدر است و نصب آن چه مقدار فضا در هارد دیسک اشغال می‌کند؟

حجم فایل‌های نصب حدود ۸۳۰ مگابایت به صورت فشرده است. پس از باز شدن، حجم آن به حدود ۱.۵ گیگابایت می‌رسد و برای نصب نیز به حجمی حدود ۱ گیگابایت در هارد دیسک نیاز دارد.

– آیا می‌توان CS4 را در کنار CS3 نصب کرد؟ آیا مشکلی برای CS3 بوجود نمی‌آید؟

نصب CS4 مشکلی برای CS3‌ ایجاد نمی‌کند و پس از نصب CS4 می‌توانید هر دو نسخه را به دلخواه اجرا کنید.

– آیا پلاگین‌های CS3 با CS4 سازگارند یا باید منتظر نسخه‌های جدیدشان باشیم؟

خیر. برخلاف CS3 که نیازمند نسخه جدید پلاگین‌ها بود، در CS4 همان پلاگین های قبلی را می‌توانید نصب کنید.

– چه بلایی بر سر لایت‌روم می‌آید؟ خروجی Edit in لایت روم چه تغییری می کند؟

خروجی Edit in‌ لایت روم تغییر کرده و فایلها را در CS4 باز می کند. اما اگر بخواهید فایلها را در CS3 باز کنید، براحتی می‌توانید از طریق Edit > Preferences > External Editing > Additional External Editing ، علاوه بر CS4 یک امکان خروجی برای CS3 نیز فراهم کنید.

– قبلا گزینه‌هایی در خروجی لایت روم ۲ به فتوشاپ غیر فعال بود، مثلا Open as smart object و Merge to HDR in photoshop . آیا این مشکلات با نصب CS4 حل می‌شود؟

بله با نصب CS4 مشکل فوق که بعلت عدم آپگرید شدن Scripting فتوشاپ بود، کاملا برطرف می‌شود.

– آیا سرعت اجرای CS4 کمتر از CS3‌ است؟ آیا CS4 نیاز به سیستم قوی‌تری دارد؟

در بررسی‌های ابتدایی که انجام شد، تغییری در سرعت شروع به کار یا اجرای فتوشاپ مشاهده نشد. سیستم مورد آزمایش همان سیستمی بود که قبلا برای اجرای CS3 استفاده می شد: Core 2 duo + 2 Gigabyte RAM .

آیا برای اجرای CS4 نیاز به کارت گرافیک با پشتیبانی OpenGL است؟

خیر. برای اجرای CS4 نیاز به این کارت گرافیک نیست و عدم وجود آن تاثیری بر سرعت اجرای آن ندارد. اما اگر چنین کارت گرافیکی موجود باشد، ویژگی های جدیدی در CS4 در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. مانند:

 

  • Smooth Display at ALL Zoom Levels
  • Animated Zoom Tool
  • Animated Transitions when doing a One Stop Zoom
  • Hand Toss Image
  • Birdseye View
  • Rotate Canvas
  • Smooth Display of Non Square Pixel Images
  • Pixel Grid
  • Move Color Matching to the GPU
  • Draw Brush Tip Editing Feedback via GPU

بیشتر این ویژ‌گی‌ها مربوط به حرکت و چرخش سند و زوم نرم بر روی آن است.

بدون چنان کارت گرافیکی، این ویژگی‌ها غیر فعال خواهند بود.

– اجرای CS4 بر روی لپ‌تاپ‌ها چه‌گونه است؟

اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای کارت های گرافیک بدون پشتیبانی OpenGL‌ هستند و معمولا ارتقاء آنها نیز به صرفه نیست. در نتیجه در اکثر لپ‌تاپ‌ها باید از ویژگی‌های فوق آلذکر چشم پوشی کرد.

– آیا Adobe Camera RAW جدید قادر به باز کردن فایلهای RAW دوربین‌ها می‌باشد یا نیاز به آپدیت کردن اولیه دارد؟ 

خیر نیازی به آپدیت اولیه ندارد و می‌تواند فایلهای RAW را باز کند.

آیا برای کاربردهای عکاسی دیجیتال نیازی به نسخه CS4 Extended می باشد؟

در اکثر موارد همان نسخه CS4 کافی است. بجز استفاده از Stacking عکسها، که فقط در نسخه CS4 Extended موجود است.

 – کدام سرویس پک ها برای اجرای فتوشاپ CS4 لازم است؟

XP- Service pack 2 و Vista Service pack 1

– قضیه پرینت ۱۶ بیتی چیست؟

خبر خوب آنکه CS4 می‌تواند برای پرینترهایی که فایل ۱۶ بیتی قبول می کنند، امکان چاپ ۱۶ بیتی فراهم کند. اما خبر بد آنست که اصلا در ویندوز فعلا چنین چیزی پشتیبانی نمی شود و این ویژگی مخصوص سیستم عامل اپل است.

– در مورد ماسک‌های CS4 حرف زیاد زده می‌شود. آیا در عمل تفاوتهای قابل ملاحظه ای ایجاد شده است؟

کاملا! امکان بکارگیری و اصلاح ماسک ها در CS4 فوق العاده است و همین یک امکان، برای عکاسی دیجیتال نوعی انقلاب محسوب می گردد. به طور مثال، اعمال clipping Mask بسادگی فشردن یک دکمه در پلت Adjustment است. وقتی ماسک را ایجاد می‌کنید، بعدا براحتی می‌توانید دانسیته آن را تغییر دهید و نیازی به روشهای قدیمی مانند رنگ کردن با تون خاکستری نیست. همچنین کناره های ماسک را می توان به دقت نرم کرد. و از همه جالبتر، امکان بکارگیری‌ ساده ماسکهایی بر اساس رنگ یا تون مناطق فراهم شده است. و همه این اصلاحات نیز به صورت غیر تخریبی است یعنی بر خلاف گذشته، حالا براحتی می توانید تغییرات اعمال شده بر ماسک لایه را به عقب برگردانید و همزمان، اثر آن را نیز ببینید.

– آیا انتخاب نواحی نیز در CS4 بهبود پیدا کرده است؟

نکته ای که در همین ابتدا جلب توجه کرد این بود که با ابزار Color Range می توان انتخاب‌های دقیقتری انجام داد.

 

– آیا حقیقت دارد که در CS4 افرادی که مبتلا به کوررنگی نیز هستند، قادر به Proofing  دقیق خواهند بود؟

بله! مبتلایان به دو نوع کوررنگی شایع ( deuteranopia و protanopia ) در CS4 می‌توانند به Proofing بپردازند.

 

+ لیست موارد فوق با بررسی‌های بیشتر، تکمیل خواهد شد. بنابراین در روزهای آینده مجددا به این مطلب مراجعه نمایید.

+ آپدیت ۲۹ مهر ۸۷ :

– لیست کارت‌های گرافیک تست شده توسط ادوبی جهت اجرا و تطابق با PS CS4 در این آدرس (+) موجود است. البته این مساله سازگاری سایر کارتها را نقض نمی کند. در صورت عدم پشتیبانی ویژگی‌های خاص فتوشاپ توسط کارت گرافیک‌تان، توصیه ادوبی، آپدیت کردن درایور کارت گرافیک است.

– هر چند ادوبی توصیه کرده است که CS4 به سرویس‌پک ۱ ویندوز ویستا نیاز دارد، اما بدون آن نیز نصب می شود.

– بدون پشتیبانی OpenGL ویژگی Content-Aware Scale  غیرفعال خواهد بود. با این ویژگی امکان اولویت بندی محتوای عکس هنگام تغییر اندازه آن وجود دارد.

– یک ویژگی خوب CS4 توجه خاص به محیط کار است. علاوه بر وسیع‌ بودن محیط کار، پس‌زمینه نیز به رنگ Natural Grey درآمده است که نقش مهمی در سنجش و دیدن صحیح رنگ دارد.

 

+ آپدیت ۵ آبان:

– مورد  Content Aware Scaling، در آپدیت قبلی، تصحیح شد. نیازی به OpenGL‌ ندارد.

 

+ آپدیت دوشنبه ۶ آبان:

اگر خاطرتان باشد قبلا در مقاله‌ای مفصل در مورد ترکیب چند عکس ماکرو برای افزایش وسعت عمق میدان آنها صحبت کرده بودیم (+). خب، طبیعی است  اکنون که CS4 ادعای چنین کاری را دارد، باید بررسی‌اش کنیم تا مشخص شود در این زمینه چقدر کارآیی دارد.

برای این منظور ۳ عکس ماکرو انتخاب کردم که در فواصل فوکوس متفاوت تهیه شده‌اند.  بعلت بزرگنمایی نزدیک به ۱:۱، با تغییر محل فوکوس، درجه بزرگنمایی این عکسها هم متفاوت بود. عمدا چنین عکسهایی را انتخاب کردم تا ببینم CS4 می‌تواند با نرم‌افزار مشهوری چون Helicon Focus رقابت کند یا خیر.

در روند کار، از قابلیت جالب لایت روم هم استفاده می‌کنم: سه عکس مورد نظر را در لایت‌روم انتخاب می‌کنم و سپس برای آنکه این سه عکس، به صورت سه لایه در فتوشاپ در یک فایل قرار گیرند، از مسیر Photo > Edit In > Open as Layers in photoshop اقدام می‌کنم. با راحتی تمام و سرعت بالا، فایلی ایجاد می‌شود که حاوی سه عکس مورد نظر به صورت ۳ لایه است.

برای ادغام فوق‌ الذکر، باید از مسیر Edit > Auto blend Layer > Stack Image استفاده کنیم و …

نتیجه ناامید کننده بود!

چون فتوشاپ نتوانست تشخیص دهد که بزرگنمایی عکس‌ها متفاوت است. و باید اندازه عکس‌ها را تغییر دهد.

تصمیم گرفتم که قبل از Auto Blend از دستوز Edit > Auto Align layer> Auto استفاده کنم. با این‌کار فتوشاپ اندازه عکس‌ها را طوری تغییر داد که دقیقا با یکدیگر انطباق داشته باشند. و البته نتیجه حاصله نیاز به کمی کراپ داشت. در مرحله بعد از دستور Auto Blend‌ استفاده کردم و …

نتیجه کار کاملا رضایت بخش بود. به عبارت دیگر CS4 توانسته بود ۳ عکس با فوکوس های متفاوت و بزرگنمایی‌های متفاوت را کاملا با یکدیگر ترکیب کند و یک عکس ماکرو با عمق میدان وسیع تولید کند.

prim1.jpg

prim2.jpg

prim3.jpg

 عکس‌های اولیه

 عکس‌های فوق با دیافراگم ۱۸ و فاصله کانونی ۱۰۵ تهیه شده‌اند و مشخص است که حتی با این دیافراگم، عمق میدان بسیار کم است.


final_s.jpg

عکس نهایی ( اندازه بزرگتر)

بنابراین فتوشاپ CS4، از این آزمایش نیز سربلند بیرون آمد.

+آپدیت چهارشنبه ۸ آبان:

سوالات متعددی در مورد سازگاری کارت‌های گرافیک و فتوشاپ پرسیده می‌شود. برای اینکه بتوانید از برخی ویژگی های CS4 مانند حرکت و زوم نرم بر روی تصویر استفاده کنید، باید سیستمی مجهز به کارت گرافیکی داشته باشید که از OpenGl پشتیبانی کند. برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

۱- با مراجعه به مستندات کارت گرافیک‌تان، مطمئن شوید که کارت شما چنین ویژگی دارد.

۲- اگر علیرغم پشتیبانی کارت گرافیک از OpenGL، هنوز ویژگی های مورد اشاره در CS4 غیر فعال است( مثلا Rotate View Tool در نوار ابزار)، ابتدا در فتوشاپ از طریق Edit > Preferences > Performance >GPU Setting مطمئن شوید که گزینه OpenGL Drawing چک‌مارک خورده باشد. اگر این قسمت غیر فعال باشد، نشانه عدم پشتیبانی OpenGL توسط کارت گرافیک‌تان است.

۳- درایور کارت گرافیک را آپدیت کنید.

۴- برخی کارت‌های گرافیک کمی قدیمی‌تر، علیرغم پشتیبانی از OpenGL ، قادر به ارتباط با CS4‌نیستند. ادوبی برای حل این مشکل یک تغییر کوچک در رجیستری را پیشنهاد داده است که از طریق فایل زیر قابل انجام است و ممکن است برای برخی سیستمها مفید باشد. بعد از اینکه همه مراحل فوق را انجام دادید، ابتدا از رجیستری ویندوز یک نسخه پشتیبان تهیه کنید ( از طریق Regedit و یا System Restore).

حال فایل مورد نظر را با نام Adobe Photoshop CS4 GPU Optional Plug-ins از این آدرس(+) دریافت کنید. سپس آنرا از حالت فشرده خارج کرده و فایل AllowOldGPUS_ON.reg را اجرا کنید. مجددا فتوشاپ را اجرا کنید و بررسی کنید که مشکلش حل شده است یا خیر. اگر هنوز مشکلش رفع نشده باشد، بدین معناست که کاری از دست این فایل هم برنیامده است. برای بازگرداندن رجیستری به حالت اول، فایل دیگر داخل این بسته به نام AllowOldGPUS_OFF_D.reg را اجرا کنید.

توجه مهم: دستکاری در رجیستری ویندوز همواره با خطرات خاص خود همراه است. این کار را با مسئولیت خود انجام دهید. سایت عکاسی هیچ‌گونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت.

– نکته: OpenGL در ویندوز XP 64bit پشتیبانی نمی شود. برای استفاده از CS4 64bit باید آن را روی ویستا ۶۴ بیتی نصب کنید.


+ آپدیت پنج‌شنبه ۹ آبان: ویژگی‌های ناپدید‌شده در CS4!

شاید تاکنون متوجه شده باشید که برخی ابزارهای CS3 در فتوشاپ CS4 وجود ندارند. احتمالا فکر کرده‌اید جایشان عوض شده است. اما واقعا ابزار مهمی مانن Extract در CS4 وجود ندارد. دلیل این امر این بوده است که ادوبی قصد دارد به تدریج در فتوشاپ خانه‌تکانی کند و ابزارهایی که با آینده و مسیر پیشرفت این نرم‌افزار همخوانی کمتری دارند، حذف کند و ویژگی های آنها را در بطن ابزارهای مدرن خود قرار دهد. مثلا در مورد Extract ، پبشرفت های انتخاب و ماسک‌گذاری و ابزار Refine تا حدود زیادی جای خالی Extract را پر خواهند کرد هر چند بعید نیست در آپدیتی، ابزاری مدرن و مشابه Extract نیز اضافه گردد. بغیر از Extract ، ابزارهای Picture Package، Contact Sheet و Web Photo Gallery نیز حذف شده اند. البته بهتر است بگوییم با ماجول جدید Output در Bridge CS4 جایگزین شده اند.

اما برای آنانکه هنوز مایلند با همان ابزارها در CS4 نیز کار کنند، راه حل ساده ای وجود دارد: می‌توان این ابزار‌ها را به صورت مجزا دریافت کرد و در CS4‌ نصب نمود:

> دریافت Adobe Photoshop CS4 Optional Plugin با حجم حدود ۵ مگابایت (+)