500d_d5000.JPG

با افت اقتصاد جهانی و روند نزولی تعداد خریداران کالاهای گران قیمت انتظار می‌رود که شرکتهای مختلف، از جمله سازندگان دوربین‌های دیجیتال، تمرکز خود را بر روی بخش های قابل اعتمادتر بازار، که مشتریان با توان خرید کمتر ولی با تعداد بیشتر است قرار دهند. بنابر این با وجود پایان یافتن اتفاقات مهم دنیای الکترونیک و دیجیتال مانند فتوکینا، سبیت و پی.ام.ای. ظهور پشت سر هم دوربین‌های ۵۰۰D  کانن و D5000 نیکون، حکایت از تلاش این شرکت‌ها برای دستیابی به بخش مطمئن‌تری از بازار فروش شوند.
کانن دوربین خود را پنجم فروردین معرفی کرد و نیکون با شتابزدگی، در ۲۵ فروردین دوربین رقیب را که مشخصات دوربین کانن را تک به تک نشانه گرفته است، به بازار معرفی کرد. در این نوشتار قصد داریم مشخصات این دو دوربین را بررسی کنیم.

سنسور تصویر
دوربین کانن دارای یک سنسور ۱۵.۱ مگاپیکسلی و دوربین نیکون ۱۲.۳ مگاپیکسلی است. عملا سه مگاپیکسل بالاتر، در رقابت رزولوشن، کانن را جلوتر قرار می‌دهد. اما مساله‌ای که اینجا مطرح است این است که با توجه به کاربران هدف این رده دوربین‌ها، که عمدتا کاربران غیر حرفه‌ای هستند، این تفاوت رزولوشن چقدر اهمیت دارد؟
با توجه به ضریب برش ۱.۵ سنسور نیکون و ضریب ۱.۶ سنسور کانن، و رزولوشن آنها، نیکون دارای تراکم پیکسل کمتر ۳.۳ مگاپیکسل بر سانتیمتر مربع بوده که در مقابل کانن که ۴.۵ مگاپیکسل بر سانتیمتر مربع است، دارای دیتیل کمتر، اما احتمالا وضعیت کنترل نویز بهتری خواهد بود.
حساسیت سنسور کانن بین ایزو اتوماتیک، ایزو ۱۰۰ تا ۳۲۰۰ و ایزو ۶۴۰۰  و ۱۲۸۰۰ در مد گسترش ایزو  قابل انتخاب است. اما در دوربین نیکون حساسیت بین اتوماتیک، ایزو ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ و ۶۴۰۰ با تقویت ایزو قابل تنظیم است. در زمینه حساسیت دوربین نیکون با نداشتن ایزو بالاتر از ۶۴۰۰ از رقیب خود عقب‌تر است. در نیکون می‌توان با تنظیمات جبران نوری به ایزوی معادل ۱۰۰ دست یافت.
بطور کلی در زمینه سنسور می‌توان گفت که نیکون به غیر از سایز بزرگتر، در بقیه موارد نسبت به کانن عقب‌تر است و سنسور کانن بر آن برتری دارد، اما میزان تفاوت آنها یک اختلاف چشمگیر و مهم نیست و قاعدتا نمی‌تواند معیار انتخاب باشد.

500d_d5000_back.JPG


مشخصات عکاسی
در زمینه سیستم فوکوس کانن دارای سیستم فوکوس ۹ نقطه‌ای از نوع Multi-BASIS TTL است و نیکون دارای سیستم فوکوس۱۱ نقطه‌ای  Nikon Multi-CAM1000 است.
در تنظیم تراز سفیدی هر دو دوربین دارای حالت‌های از پیش تنظیم شده و تنظیم دستی هستند، اما کانن در ۶ منطقه و نیکون در ۱۲ منطقه به سنجش تراز سفیدی تصویر می‌پردازند.
حداکثر و حداقل سرعت شاتر هر دو دوربین به ترتیب ۳۰ و ۱/۴۰۰۰ ثانیه و با هم برابر است.
هر دو دوربین دارای فلاش سر خود از نوع جهنده هستند. اما برد فلاش نیکون با ۱۷ متر نسبت به فلاش کانن با ۱۳ متر، بهتر است.در تنظیمات دقیق نورسنجی، نیکون وضعیت بهتری دارد و با قابلیت تنظیم ۵- تا ۵+ گام با فواصل ۱/۲ یا ۱/۳ گام امکان تنظیمات دقیق‌تری را نسبت به کانن می‌دهد که دارای قابلیت تنظیم بین ۲- تا ۲+ گام با همان فواصل است.
سیستم نورسنجی نیکون از نوع ۳D Matrix metering II با انتخابهای مرکزی و نقطه‌ای است و کانن دارای نورسنجی ۳۵ نقطه‌ای، نورسنجی مرکزی، جزئی و نقطه‌ای است. سیستم نورسنجی هر دو دوربین، دارای مشخصات قابل قبول فنی و از حمایت سابقه و توانایی فنی دو سازنده بزرگ تجهیزات عکاسی بهره می‌گیرد که قابلیت اطمینان و کاربرد بالایی دارد. اما مقایسه دقیق کیفی را باید منوط به نتایج تست‌های فیزیکی دو دوربین کرد.
سرعت عکاسی دوربین نیکون ۴ عکس در ثانیه و کانن ۳.۴ عکس در ثانیه است. هر دو دوربین دارای قابلیت فیلمبرداری هستند، اما کیفیت فیلمبرداری دوربین کانن بهتر است. دوربین کانن دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت فول اچ.دی. (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰) در ۲۰ فریم بر ثانیه و نیمه اچ.دی. در ۳۰ فریم بر ثانیه و VGA در ۳۰ فریم بر ثانیه است. اما کیفیت نیکون پایینتر و با کیفیت نیمه اچ.دی. در ۲۴ فریم بر ثانیه است.
هر دو دوربین از کارت‌های حافظه SD/SDHC استفاده می‌کنند.
منظره یاب هر دو دوربین از نوع آینه‌ای و با ضریب پوشش ۹۵ درصد است. میزان بزرگنمایی منظره یاب کانن ۰.۸۷ برابر و نیکون ۰.۷۸ برابر است. در منظره یاب نیکون امکان مشاهده خطوط راهنمای ترکیب بندی وجود دارد. در کل می‌توان گفت این دو منظره یاب از لحاظ اپتیکی مشخصات تقریبا مشابهی دارند و نمی‌توان برتری خاصی بین آنها قائل شد.

 

LCDd5000.jpg

نمایشگر دوربین کانن ۳ اینچی است و دارای رزولوشن ۹۲۰ هزار نقطه است و نسبت به نمایشگر دوربین نیکون که ۲.۷ اینچی و رزولوشن ۲۳۰ هزار نقطه دارد، کیفیت بسیار بهتر و سایز مناسبتری دارد. تنها مزیت نمایشگر نیکون قابلیت چرخش آن است که از ناحیه پایین قابلیت خم شدن و چرخش حول محور اتصال خود را دارد که در مد نمایش زنده بسیار کارآمد است. اما کیفیت پایین آن یک ضعف محسوب می‌شود.
نیکون در مد نمایش زنده همچنان از روش فوکوس کنتراست استفاده می‌کند، اما قابلیت تشخیص چهره و ردگیری سوژه را نیز اضافه کرده است که نسبت به کانن مشخصات بهتری دارد.
هر دو دوربین دارای خروجی USB 2.0 با سرعت ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه و خروجی HDMI هستند. ضمنا دوربین نیکون قابلیت پذیرش ورودی GPS و ثبت خودکار آن در عکسهای را نیز دارد.
از لحاظ وزنی دوربین کانن با وزن ۵۲۰ گرم (همراه باتری)، حدود ۷۰ گرم از دوربین نیکون با وزن ۵۹۰ گرم سبکتر است و از لحاظ ابعاد نیز کانن ۲ م.م. در طول، ۶ م.م. در ضخامت و ۱۸ م.م. در ارتفاع از دوربین نیکون کوچکتر است.

از لحاظ قیمتی چیزی که تا بحال مشخص شده است دو دوربین قیمت نزدیکی دارند. دوربین نیکون در بازار آمریکا ۷۲۹ دلار و با لنز کیت ۱۸-۵۵ لرزشگیر دار، ۸۵۰ دلار تعیین شده است. کانن نیز قیمت این دوربین در بازار آمریکا را ۷۹۹ دلار و با لنز کیت ۱۸-۵۵ لرزشگیردار ۸۹۹ دلار اعلام کرده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به مشخصات ذکر شده، هر دو دوربین تقریبا دارای توانایی و مشخصات یکسانی هستند و بین آنها مشخصه متفاوتی که بتواند انگیزه نهایی برای انتخاب یکی از آنها باشد وجود ندارد. برای کاربران داشتن سابقه کار و بخصوص تجهیزات جانبی از یک برند، مثل لنز یا فلاش می‌تواند دلیل مناسبی برای انتخاب یکی از دو برند باشد. مسلما عامل قیمت می‌تواند پارامتری اساسی در انتخاب کاربران باشد، اما فعلا با توجه به اینکه قیمت نهایی این دو دوربین در بازار هنور مشخص نیست نمی توان دقیقا اظهار نظر کرد. قطعا تفاوت قیمت ۵۰ دلاری اعلام شده به نفع نیکون، نمی‌تواند عامل تعیین کننده‌ای باشد و باید به انتظار عرضه دوربین‌ها به بازار بنشینیم.